Nekromanti Hur mycket pengar lägger Du på rollspel och brädspel?

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Efter att ha tittat igenom min profilsida på kickstarter respektive indiegogo samt ögnat igenom hyllorna med nytt material inser jag snabbt att jag köpt rollspel, brädspel och figurer, samt tillbehör till det sistnämnda för över 70.000 sen 2012. Det är ju helt hiskeligt mycket pengar.

Bara kickstarter och indiegogo-kampanjerna har slukat 32000, exklusive fraktkostnader. Sen tillkommer ett antal tusen för spel köpta på SF-bokhandeln, Tradera, Alphaspel, Alltpåettkort, Skuggspel, Narren Spel, Adlibris, Ebay mm. Figurer, penslar, filar, knivar, dioramamaterial, specialbeställda ställ i akrylplast för att ha koll på alla färgburkar, spray, lim, modellbilar skala 1:43 till Zombicide och tusen andra saker.

Det börjar nog bli dags att hejda sig med handlandet innan ångesten övet var alla pengar tagit vägen övergår i ren panik...????????

Hur står det till på köpfronten för er andra? Hur mycket pengar lägger ni på er kära hobby?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Kanske 1000-1500 SEK om året. Jag vill som minimum läsa spelen jag köper och i de flesta fall spela dem. Men jag har väldigt lite tid och ork (pga småbarn), och spel konkurrerar med en massa annat om en timme eller två egentid om dagen.

Överlag tycker jag att man får mycket valuta för pengarna i vår hobby. En bok på ett par hundra kronor kan räcka i årtionden. De enda regelböcker jag har lyckats spela sönder är DoD 1984, Monsterboken, Mutant och Pendragon 4.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har slutat att räkna hur mycket pengar jag lägger på rollspel. Istället mäter jag i hyllcentimeter. Jag köper mellan 5-10 hyllcentimeter i månaden och har gjort så de senaste decennierna.
Ja, jag är rollspelsmissbrukare.

På senare tid har det dock blivit "lite bättre": jag har helt enkelt inte plats för fler spel. Det är alltså fysiskt omöjligt att köpa fler Billybokhyllor, Det finns helt enkelt ingen mer vägg att ställa dem mot. Så förra året gjorde jag mig av med c:a 1-2 hyllmeter rollspel för att få plats för nyinköp.
Så numera måste jag bestämma mig vilka gamla rollspel jag ska göra mig av med för att få köpa nya - vilket gjort att de värsta impulsköpen uteblivit. :)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag ligger nog i lä... Vill inte räkna på det, men jag skulle tippa att jag har slösat bort ca 35-40 000 kr på rollspel och figurspel sedan 2012. Det hade jag nog inte sett som ett problem om det inte vore för att jag hade spelat så lite under de åren; jag har ungefär spelat tio gånger av vardera rollspel och figurspel under den perioden (något mer figurspel än rollspel, tror jag), vilket torde ge en kostnad på drygt 1 750 kr per speltillfälle. Kanske inte riktigt värt det. Mycket av det jag har köpt har berott på att jag varit rädd att grejer skall gå out of print och att jag därför vill försäkra mig att ha dem nästa år när jag garanterat kommer att spela mer än tidigare (vilket såklart aldrig sker). Jag läser knappt rollspelsgrejer längre utan köper dem och smugglar in dem i källaren, så att min fru inte ser dem, för att sedan successivt flytta upp dem i mina rollspelshyllor så att ökningen inte märks lika mycket. Figurer limmar jag ihop, grundsprejar och lägger ett första lager färg på. Sedan får de stå i en pappkartong i källaren och vänta på att ett gudomligt mirakel helt plötsligt skall färdigställa dem.

Å andra sidan köpte jag skor för över 40 000 kr under enbart 2015, så spelhobbyn ligger i lä. Men skorna använder jag i alla fall, så där är kostnaden väsentligt lägre per användning. Skor beställer jag oftast till jobbet, så att jag kan använda dem ett antal gånger så att de ser väl ingångna ut, så att jag, när min fru frågar, kan säga att jag har haft just det paret jättelänge eller har fyndat det jättebilligt begagnat.

Prognosen för 2016 är att både spel- och skoinköp kommer att bli lägre än tidigare. Får se hur det lyckas...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n164242 said:
Det är alltså fysiskt omöjligt att köpa fler Billybokhyllor, Det finns helt enkelt ingen mer vägg att ställa dem mot. Så förra året gjorde jag mig av med c:a 1-2 hyllmeter rollspel för att få plats för nyinköp.
Du vet att det går att ställa bokhyllorna rygg mot rygg, utan att de står mot en vägg?

Det är vad jag överväger att göra, eftersom jag har samma problem. ????
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mina inköp under 2015 låg nog på ca 10-15 000.

Jag trodde ett tag att jag skulle kunna hålla mig till halva den summan, men mot slutet av året rakade det iväg en del.

Nu begränsas min budget för rollspel mer av att jag köper böcker för minst lika mycket varje år - oftast något mer. Mest facklitteratur (och sån är relativt dyr).

Så den totala årsbudgeten för rollspel och litteratur är säkert 30 000.

När jag startade eget, var jag tvungen att minska lite på inköpen på grund av en mer osäker ekonomi. Jag behöver ju en ordentlig buffert för att hantera nödvändiga utgifter, de månader då det är svårt att ta ut något ut företaget.

Till viss del kan det kompenseras av att sådan facklitteratur som faktiskt är relevant för min företagsverkdamhet, kan köpas inom företaget och därmed för oskattade pengar - men hittills har jag inte varit tillräckligt kreativ för att med gott samvete handla all litteratur den vägen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Sapient;n164336 said:
Till viss del kan det kompenseras av att sådan facklitteratur som faktiskt är relevant för min företagsverkdamhet, kan köpas inom företaget och därmed för oskattade pengar - men hittills har jag inte varit tillräckligt kreativ för att med gott samvete handla all litteratur den vägen.
Så om man har ett företag som bygger dungeons kan man dra av sitt inköp av Dwimmermount? Intressant. Det får nog bli "Olofssons historia och grottkräl" när jag ska starta enskild firma i Sverige.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Skarpskytten;n164356 said:
Så om man har ett företag som bygger dungeons kan man dra av sitt inköp av Dwimmermount? Intressant. Det får nog bli "Olofssons historia och grottkräl" när jag ska starta enskild firma i Sverige.
Det är nog fullt möjligt, om du tänker använda firman framför allt för att producera rollspelsprodukter.

Däremot ska du då också egentliget bokföra någon form av "eget uttag" ifall du får för dig att använda Dwimmermount i din privata, icke-yrkesmässiga rollspelsutövande. ????
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ett snabbt uppslag i mina budget-ark visar 88.762 kr under de senaste 10 åren. Så runt 740 kr i månaden.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Under de senaste 10-13 eller så åren skulle jag nog vilja säga att mängden pengar jag lägger per år är 0 kronor.

Jag köper inte rollspel/bräd/bords/figur/etc-spel igentligen längre. Spelar helt enkelt inte så pass ofta längre att det är lönt att lägga pengar på det för mig... plus att jag inte har inkomsten till det heller för den delen.

Men... år 2014 var ett undantag. Det året la jag någonstans bortåt 2500kr på att skaffa Eon IV grejs i IndiGoGo kampanjen. Hade ju dock inte råd med det då heller, men jag lånade lite och tuggade makaroner med ketchup stor del av 2 månader där. XD Delar av anledningen var att när jag, och de två jag spelat rollspel med under de här senaste 10-12 åren, har spelat något... så har det till 80-90+% av gångerna varit Eon. Den störta anledningen var nog dock också för att "Det är ju Eon ju!" XD

Sist jag köpte rollspelsgrejer innan dess var nog nästan 10 år tidigare (runt en 2004-2005 kanske). Och sist jag la så pass mycket pengar på samma gång på spelgrejs (som inte var dator eller spelkonsol), var nog runt ca 01-02... och då handlade det antagligen om Warhammer 40K grejer, kanske Warhammer Fantasy Battles grejs (minns inte om det var det sista jag köpte, eller näst sista som jag köpte, innan min spelgrupp tillslut bröts upp).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Kanske ett 1000-2000 i månaden, i genomsnitt, och då spelar jag inte ens samlarkortspel eller figurspel.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
För lite. GothCon är de största enskilda inköpet, sedan crowdfunders och sen spontaninköp på Lindhska Bokhandeln här i Örebro. Jag har inte exakta siffror, men inte mer än 4 000 om året. Annat var det förr i tiden, då jäklar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Oftast inget alls, ibland runt en tusenlapp, nån sällsynt gång upp till tvåtusen.

Överlag skulle jag nog säga att pengarna jag har lagt på rollspel hade annars gått till något annat nöje.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har börjat köpa på mig rollspel igen efter en lång svacka på flera år. Framförallt på grund av flera intressanta crowdfundingprojekt. Brädspel köper jag knappt alls eftersom jag oftast kan snylta på Gurgeh och Dimfrost plus att vi sällan spelar sådant som tar längre än en halvtimme per parti. Skulle tippa att jag kanske lägger 1000-1500 kronor på rollspel och brädspel per år. Böcker är en större last och här handlar det snarare om 6000-8000 per år.

För övrigt tycker jag att era bekymmer med mindre frälsa partners och förvaringsutrymmen är mycket underhållande att läsa om. Särskilt uppskattar jag Hunks komplexa planer för att föra sin hustru bakom ljuset. Mycket charmigt!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Min största rollspelsutgift är GothCon. Resa, Västtrafikkort, mat. I fjol köpte jag en tärningspåse. Mina oförutsedda utgifter går till konstmaterial och sömnadsgrejer samt annat hantverk - men å andra sidan så går en del av dessa tillbaka in i att tillverka illustrationer och props till rollspel och lajv, när jag har möjlighet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är utfattig, och lägger inte en krona på rollspel. Det enda rollspel jag köpt på flera år är Pirater!, som jag ville stödköpa eftersom jag börjat spelleda det baserat på pdf:en.

Det är det fina med rollspel jämfört med andra nördhobbies. Man kan spela sjukt mycket utan att det kostar en spänn.

Jag förvärvar rollspel jag är riktigt taggad på genom att helt sonika frilansjobba för de som ger ut dem, så att jag får ett ex eller två av rollspelet som lön. Dessutom har jag så underbara vänner att jag ibland får rollspel i fölsedagspresent (tex Vampire 20th Anniversary edition nu senast :D :D )
 
Top