Nekromanti Hur mycket kommer NX att påminna om Eon IV?

Joined
27 May 2014
Messages
90
Neobloggen verkar död, jag kan inte hitta någon av de gamla previews jag vet jag sett av NX. Därmed så känns min insikt i den nya utgåvan begränsad, och det är synd då jag blivit så vansinnigt sugen och nyfiken på allt som handlar om att återuppliva Neogames gamla lager i ny tappning. Men hur likt kommer Neotech 3 att egentligen vara Eon IV? Det som jag tänker på nu är vändningstabellerna för varelser, vilket skulle kunna vara ett ganska coolt koncept för diverse cyborger men som kanske inte är grundtanken i denna futuristiska miljö. Är det något annat än ärketyper, vill minnas man hade något "fokus" med sin karaktär, att t.ex. nån riktade in sig på "kräm" vilket handlade om att tillverka syntetiska droger och om jag minns rätt hade varje karaktär två fokus på vad de kunde vara riktigt jävla bra på. Har också hört att målet med NX ska vara att det ska vara lika bra som Noir vad gäller eldstrider. Förutsättningarna för det verkar ju finnas om Marco är med i utformningen, och Eon IV var otroligt strömlinjeformat i sitt stridssystem. Men GAAAAAAHHHHHHH jag blir så otålig!!! Jag vill ha info NUUUUUUU!!!!!!!!!

Men ehrm vad annat kan vara likt? Kommer skadetabellerna i sak ha samma designfilosofi som Eon IV? Kommer vapen ha egenskaper? Kommer attributen ens vara samma? Så mycket frågor, så lite svar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi håller just nu på att bygga om nya Neotechs regelsystem, och Marco är huvudsaklig arkitekt. Det kommer inte att vara kompatibelt med Eon IV, i synnerhet inte på det sätt Neotech II och Eon III var, då vi anser att de två settingarna har helt olika förutsättningar rent dramaturgiskt, men vissa likheter finns i designfilosofi etc. Vapen kommer ha egenskaper i Neotech, men attributen är inte samma som i Eon. Det kommer även att finnas drag från Noir, till exempel siktar vi onekligen på det bästa eldstridssystemet i något spel någonsin, och då är ju Noir en ganska bra utgångspunkt. Fokusen du nämner kallades "Edges" i en tidigare version av manuset, men nu har edge blivit något annat och vi kommer därför ändra idén med edges en aning. Det kommer även sannolikt finnas en mekanik som liknar den som kallas fokus i Eon IV.

Som vanligt kan vi inte ge ut några deadlines, men arbetet pågår.

Vi har nyss slängt upp en ny blogg där man kommer kunna följa projektet. Det finns inte så mycket där ännu men vi hör av oss om några dagar angående den.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n56014 said:
Vi håller just nu på att bygga om nya Neotechs regelsystem, och Marco är huvudsaklig arkitekt. Det kommer inte att vara kompatibelt med Eon IV, i synnerhet inte på det sätt Neotech II och Eon III var, då vi anser att de två settingarna har helt olika förutsättningar rent dramaturgiskt, men vissa likheter finns i designfilosofi etc. Vapen kommer ha egenskaper i Neotech, men attributen är inte samma som i Eon. Det kommer även att finnas drag från Noir, till exempel siktar vi onekligen på det bästa eldstridssystemet i något spel någonsin, och då är ju Noir en ganska bra utgångspunkt. Fokusen du nämner kallades "Edges" i en tidigare version av manuset, men nu har edge blivit något annat och vi kommer därför ändra idén med edges en aning. Det kommer även sannolikt finnas en mekanik som liknar den som kallas fokus i Eon IV.

Som vanligt kan vi inte ge ut några deadlines, men arbetet pågår.

Vi har nyss slängt upp en ny blogg där man kommer kunna följa projektet. Det finns inte så mycket där ännu men den kan iallafall beskådas här.
Kommer reglerna innefatta massa av moment och matematiska uträkningar på raken och raden? :confused:
Tänker speciellt strid & skadereglerna.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
OK låter väldigt bra, om stridssystemet lutar åt känslan i Noir torde det bli toppen! Har aldrig tyckt Eon å Neotech behövt kännas särskilt lika och det är just en särpräglad känsla i både regler och setting som jag känt varit frånvarande i Neotech 2 (Jag körde iofs aldrig Neotech 1 men hade några äventyr till det som verkade ge lite bättre stämning än N2). Nu är bara frågan om nästa Eon modul eller NX kommer först, nån borde anordna en betting pool om det.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Bloggen är borttagen och Ymir har redigerat bort länken. Undrar om jag ska ta det som ett bra eller dåligt tecken, Helmgast verkar rodda med mycket just nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
baron Max Durhal;n56753 said:
Bloggen är borttagen och Ymir har redigerat bort länken. Undrar om jag ska ta det som ett bra eller dåligt tecken, Helmgast verkar rodda med mycket just nu.
Jag kommer åt den och där finns massor av cool läsning. Kan ärligt säga att jag redan rankar NX-världsbygge som det bästa någonsin!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal;n56753 said:
Bloggen är borttagen och Ymir har redigerat bort länken. Undrar om jag ska ta det som ett bra eller dåligt tecken, Helmgast verkar rodda med mycket just nu.
Rippo som är producent för Neotech bad mig att inte länka till bloggen så snart bara, han ville att den skulle ha lite mer innehåll innan vi annonserade ut den.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kärlekscraft;n56023 said:
Kommer reglerna innefatta massa av moment och matematiska uträkningar på raken och raden? :confused:
Tänker speciellt strid & skadereglerna.
Avsikten är ett system som är enklare än Eon IV, men fortfarande har gott om detaljer man kan pilla med om man vill, och som lämnar gott om utrymme åt rollpersoner att utvecklas under långa kampanjer. Matematiska uträkningar är det ett självändamål att slippa, mer eller mindre. Jag kan tyvärr inte säga så mycket mer konkret om regelsystemet just nu, men det kommer i sinom tid. Eller jo, jag kan säga en sak till: vi vill att hacking och augmented reality ska vara en integrerad del av upplevelsen av Neotech, och därför ha en central roll i regelsystemet - inte bara vara en bilaga eller en eftertanke.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Herregud! Neotech kommer att bli sååååååååå grymt!!!!!! Jag har gått och sett fram emot det i flera år nu, så det är kul med lite mer info. Kan tipsa om Ripperdoc's clinic för alla som vill ha lite göttig Neotech stämning.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Måns;n56782 said:
Jag kommer åt den och där finns massor av cool läsning. Kan ärligt säga att jag redan rankar NX-världsbygge som det bästa någonsin!

Wohoo, mys och kram! Via bloggen kommer vi lätta på locket mycket mer nu - eftersom det tagit sådan tid att skriva spelet så har vi också haft tid att vrida och vända på varje liten detalj, och ha en källa av inspiration eller fakta bakom allt. Neotech är ju ändå nära kopplat till vår värld - det lönar sig att bygga på det, vill vi tro!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ymir;n56886 said:
Vi har öppnat bloggen officiellt nu, den finns här.

Yes, nu är portarna öppna! Nya inlägg lär komma ut flera gånger i veckan, små som stora. Vi har en lång, lång lista av nedklottrade idéer och länkar. Passa på att följa genom att följa oss på Twitter, Facebook, Tumblr eller direkt via RSS (om ni följer flera av dessa redan, sorry på förhand om det blir lite eko-effekt!).

Om ni har några requests på saker att skriva om - säg till här!
 
Top