Nekromanti Hur mycket betalar man i skatt?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Hellu,

nu har det gått lite drygt en månad 'in game' och har utlovat att mina spelare ska få slå fram hur mycket de tjänat ihop under den tiden som gått, dock ska det ju även betalas skatt på detta så att adeln har lite att mysa med denna månaden också... men det slog mig att jag har inte en jävla aning om hur mycket man betalar i skatt. 30%? 50%? Fast summa oavsett inkomst? Halp?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Som regel (innan 1900-ish i vår värd i stort sett), ingen personbeskattning alls. Nästan all beskattning är i form av punktskatter, tullar och arrende. Dagens svenska modell med direkt beskattning på inkomst är i mångt och mycket något som kommer efter andra världskriget.
Skatt betalas också som regel på årsbasis, inte månadsbasis och ren generellt så är de låga med våra mått mätt.. Ska prata siffror så betalade en bonde i frankrike på slutet av 1700-talet runt 3% i direkt skatt. Så vad som är rimligt att anta att de ska betala i skatt beror lite på vad de har som de tjänar pengar på, men det borde antagligen ingå i inkomstuträkningen per automatik.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
Det jag har i åtanke är att fogden går runt och samlar pengar typ en gång var X:e månad, inte en direktskatt sas, men har haft svårt att bestämma hur mycket de ska ta från dem. Funderade på att bara låta dem slå inkomst men då 'känns' det ju inte riktigt att någon kommer och tar ifrån dig dina hårt förvärvade pengar ;)
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
http://www.medievalists.net/2015/07...medieval-peasant-pay-the-numbers-from-sweden/

Intressant artikel om svenska skatter. Notera att bönderna betalade en procent av värdet av deras gård, inte en procent av deras produktion.
Det innebär att man under ett dåligt år hade det ännu sämre. Notera även att skatten drogs ut på hela bygden, så om en fattig bonde inte kunde betala så fick de rikare bönderna extra skatt.

Kyrkan ska ju i alla fall ta vart tionde, så det kan ju dras av direkt.

Om de arbetat i en smedja kan man tänka sig att fogden samlar in skatten från ägaren, en fix summa för månaden. Ägaren skulle då betala sina anställda en mindre lön för att ha råd att betala denna skatt. Är man bara en vanlig dagsverkare har man inte det ansvaret, skulle jag tro, men då får man en mindre lön som resultat.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Siljestam;n180068 said:
http://www.medievalists.net/2015/07...medieval-peasant-pay-the-numbers-from-sweden/

Intressant artikel om svenska skatter. Notera att bönderna betalade en procent av värdet av deras gård, inte en procent av deras produktion.
Det innebär att man under ett dåligt år hade det ännu sämre. Notera även att skatten drogs ut på hela bygden, så om en fattig bonde inte kunde betala så fick de rikare bönderna extra skatt.

Kyrkan ska ju i alla fall ta vart tionde, så det kan ju dras av direkt.

Om de arbetat i en smedja kan man tänka sig att fogden samlar in skatten från ägaren, en fix summa för månaden. Ägaren skulle då betala sina anställda en mindre lön för att ha råd att betala denna skatt. Är man bara en vanlig dagsverkare har man inte det ansvaret, skulle jag tro, men då får man en mindre lön som resultat.
I medeltidens Europa var tiondet för det mesta inte en tiondel, utan kunde vara mer eller mindre beroende på lokal sedvänja och aktuella biskopsprivilegier. Dessutom kunde andelen variera för olika varusorter, till exempel honung, pälsverk, spannmål, och så vidare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
jag gillar upplägget där man inte betalar skatt som så, utan snarare betalar via tullar. Tullstationer vid vägar, broar och så klart stadsportar.
 
Top