Hur mår ni efter en rejäl rollspelssession?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Lättare eller svårare att fokusera på annat, tankspridda, samlade, abstinensiga osv.?

Själv sover jag ofta väldigt gott i flera dagar efteråt, och får ofta en rejäl energiinjektion till att göra annat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Numera är det ofta som vilken social situation som helst – jag vill helst ha minst en hel dag i total ensamhet för att ladda batterierna. Jag blir ganska tom i skallen och energilös.

Det är ganska uttröttande för mig att spela rollspel, men det är oftast värt besväret.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lättare eller svårare att fokusera på annat, tankspridda, samlade, abstinensiga osv.?

Själv sover jag ofta väldigt gott i flera dagar efteråt, och får ofta en rejäl energiinjektion till att göra annat.
Jag mår som sessionen gick. Oftast bra, ibland frustrerad eller besviken, ibland extatisk. Mätstickan är inte om det gick bra med tärningsrullet utan om jag hade kul.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är en ganska konstig filur . Jag älskar och kräver social interaktion men jag blir samtidigt väldigt uttröttad av sociala interaktioner och kan tröttna snabbt på en social situation och jag behöver ungefär lika lång ensamtid dagen efter som aktiviteten tog tid i anspråk för att ladda upp mig igen .

Sedan beror det sig helt på vilken social interaktion det rör sig om, rollspel/brädspel kräver ganska mycket sinnesnärvaro och aktivt lyssnande och deltagande i vad som sker medans att sitta och snacka skit och dricka några öl inte kräver så mycket av mig som person vilket gör att jag tex klarar av en längre drinking session än en rollspels session ,sedan har alkoholen en avtrubbade effekt som gör att jag står ut med mer social påfrestning av mina sinnen .

Sedan beror det sig även på hur spelandet gick just den specifika kvällen om det tex var mycket bleed som som gick åt ena eller andra hållet eller in/off konflikter så kan detta påverka mig mycket negativt , tex var jag ett tag del av en grupp där jag och en annan individ hade väldigt svårt att komma överens på en personlig nivå och detta ledde till massa ingame konflikter och passive aggressive beteende ifrån båda parter och det drainade mig såpass mycket och blev ett såpass stort negativt fokus att det spillde ut i mitt vardagsliv så jag valde att hoppa av gruppen för mitt psykiska välmående .

Så kort och gott det går inte att ge ett konkret svar , det beror sig på dagsformen , hur pepp jag var på att spela sen innan , hur spelmötet gick osv osv osv
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Oj, beror jättemycket på hur vi spelade (IRL eller Online), hur spelmötet gick, vilka det var jag spelade med, och om jag var spelare eller SL.

IRL-spel och att vara spelledare är för mig kul, men väldigt energikrävande. Efter en sån session även om det gick bra så är jag rätt matt efteråt och vill gärna ha nån dag utan att träffa någon för att ladda batterierna igen.

Var det online, och jag bara var spelare, då är jag ofta rätt peppad och vill spela mer efteråt.

Gick det dåligt av en eller annan anledning (och då menar jag inte att en rollperson råkade dö, utan att spelet var frustrerande eller ointressant, det var konflikter mellan spelare, eller sånna saker) så får det musten att gå ur mig helt och hållet. Då vill jag bara krypa ner i soffan och kolla på film i en vecka.

Vem man spelar med är också viktigt. En del personer kräver mer energi att umgås med än andra. Och det behöver inte ha att göra med om jag tycker om dem eller inte.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Bakfull typ. Trött, i kemisk obalans och med en känsla av att aldrig vilja dricka (spela rollspel) igen. Går vanligtvis över efter en god natts sömn.

Men då spelar vi också vanligtvis från 15:00-03:00
 
Last edited:

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Nöjd, socialt urlakad, hungrig. Halvkasst läge om man vill försöka småprata med mig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,447
Location
Köping
Efter ett rejält konvent brukar jag ha en blandning av en massa balla tankar i huvudet och total fysisk utmattning efter tre dagars spel med fyra timmars sömn på nätterna. Rätt skum känsla. Brukar behöva söndagen efter Lincon eller annandag Gothcon för att komma i fas igen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är alltid SL, så jag brukar känna mig på det sätt jag upplevde sessionen var för spelarna. Om jag ser att mina spelare verkligen gillade sessionen så känner jag likadant. Om jag av någon anledning inte presterat på den nivå som SL som jag önskar och jag ser att spelarna känner likadant, då blir jag lätt lite deppig själv. Jag är en känslomänniska och måste koncentrera mig för att inte bli för nere när jag skapar eller gör något jag inte är nöjd med. Får lätt enorma skuldkänslor när ett spelmöte gått mindre bra då det känns som jag stulit mina spelares tid, men i gengäld lever jag i veckor på ett riktigt lyckat spelmöte.
 
  • Like
Reactions: Mtb

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Uppe i varv. Jag kan aldrig bara släppa allt och sova, utan hundra miljoner tankar går igenom mitt huvud. Adrenalinet flödar. Kommande möjligheter i storyn susar genom mitt sinne och jag behöver minst en timme för att liksom komma ned i varv. Minst.

Då jag spelar in Soloäventyret är jag nästan alltid ännu mer illa däran. Det är mycket mer emotionellt intensivt än ett vanliga spelmöte så ota tar återhämtningen längre där.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Allmänt bra efter att ha umgåtts med trevliga människor. Bättre om jag varit spelare eller spelledare och det gått allmänt bra. Lite sämre om jag varit SL och det är saker med spelomgången som inte vart bra nog för alla.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Vi spelar ju 1-2 gånger per helg, så jag är ganska härdad. Precis som med allt annat får man träna upp det.

Ett par gånger per år har vi rollspelshelger då vi spelar 10-22 i 3-4 dagar. Då kan man känna sig lite sliten, men jag har inga problem att vara på jobbet 07:00 dagen efter ändå.
Samma med konvent, jag är van att komma hem sent på kvällen och sen ta mig till jobbet dagen efter (undantaget de 2 år jag var arbetslös, då hade jag inget jobb att gå till)
 
Top