Hur många tärningar har ni?

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Jag pysslar med ett litet regelsystem (mer om det i en annan tråd framöver) som bygger på tärningspölar med olika sorters (polyhedriska) tärningar. Så en spelare kan exempelvis tänkas slå 1T4, 2T6 och 3T12 i ett slag. Upp till åtta tärningar av varje typ kan komma att behövas - per spelare.

Det här är genomförbart om man antingen har många tärningar eller kör tärningsslagen digitalt. Är nyfiken på hur många av er har tillräckligt med "rollspelstärningar" för att kunna spela det här med fysiska tärningar. Ingen? Några? Alla?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag har det inte. T6 har jag ett par dussin, och kanske ett dussin T10. Övriga tärningar runt 2-3 stycken. Men de flesta spel jag spelar är ju tärningslösa, så jag är nog inte representativ. :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har orimligt många T6:or, och rimligt många av de andra tärningstyperna. För några olika sorter innebär det att jag har 8 stycken, men jag har absolut inte 8 per spelare.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tror inte vi skulle få ihop åtta T4 eller T12 i vår spelgrupp på sex pers.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har en drös T12. Tycker det är en enormt trevlig tärning. Det är liksom ingen slump att T12 är huvudtärning i Världsrymdens vagabonder. T6 har jag också gott om. I övrigt är det glesare. Kanske tre-fyra av varje när det gäller T4, T8, T10 och T20. Och en T60 har jag också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Tror inte jag har åtta av varje tärning, faktiskt. Kanske 4-6 av de mer rollspeliga tärningarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Är nyfiken på hur många av er har tillräckligt med "rollspelstärningar" för att kunna spela det här med fysiska tärningar. Ingen? Några? Alla?
Hmm... så jag åtminstånde 19 kompletta tärningsset (T4-T100), antagligen 4-5 till undanstoppade i diverse påsar och lådor. Plus kanske några hundra T6:or extra (gammal warhammerspelare...) och en handfull "udda tärningar".

Så jag borde kunna erbjuda 2-3 "kompletta uppsättnignar" till det spelet.

Men det kommer ju bli fasligt otympligt att spela känns det som. Där känns det som att det absolut mest rimliga är att ha 1-2 (beronde på om motståndsslag är en grej eller inte) som alla delar på, uppsorterade i skålar eller högar mitt på bordet så det är enkelt att plocka ihop rätt tärningar.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jag skulle säga att jag har "ja" tärningar, men tog och räknade igenom vad jag har i rollspelsburken, och fick ihop följande:

12 t4
26 t6
11 t8
15 t10
7 t%
9 t12
8 t20

Så kanske lite på håret (har dessutom ytterligare många t6 och t10 för diverse figurspel, men de är ju inte de begränsande...)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Lägger jag samman mina tärningar med sambons och dotterns är det inga problem att få ihop 8 av varje och några dussin T6:or. Jag har "bara ett set till" antal tärningar 😁
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Har massor utav tärningar, inklusive de där tärningarna man fick krita i siffrorna själv och ett par T30 som ju är fantastiskt användbara. Kanske inte åtta till varje spelare (beror i och för sig på antal spelare då) utav T4:or, men till ett par spelare kanske jag kan få ihop tärningar till.

Jag gillar tärningar men det här låter lite bökigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Nu ska vi se ... på frågan om jag har åtta exemplar av varje tärning är svaret ja.

På frågan om hur många tärningar jag har, så kanske runt ett kilo är en god uppskattning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Jag blir i genomsnitt av med 1-2 tärningar per spelmöte och fyller på med jämna mellanrum. Just nu har jag ganska få, bara en T8 och 3-4 av övriga. Har sällan uppåt 10+ av någon typ.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Jag blir i genomsnitt av med 1-2 tärningar per spelmöte
Känns som att det finns en spännande historia här. Tjuvaktiga medspelare? Slarv? Olydiga husdjur? Tärningstagande tentakeltroll?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,222
Känns som att det finns en spännande historia här. Tjuvaktiga medspelare? Slarv? Olydiga husdjur? Tärningstagande tentakeltroll?
När väsen från rollspel börjar metaspela och snor tärningarna för att slippa bli dödade i spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Känns som att det finns en spännande historia här. Tjuvaktiga medspelare? Slarv? Olydiga husdjur? Tärningstagande tentakeltroll?
Hade en spelare en gång som kasta ute tärningar genom fönstret när han blev sur för att de slog dåligt.

Sina egna, i och för sig. Hade blivit lite purken om han kastat ut mina tärningar =)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nu blev jag ju själv väldigt nyfiken och började titta igenom vad jag har.

2st T20 - Svart+Mörkröd (Kult)
1st T20 - Mörkröd (ser ut som en extra Kult-tärning)
1st T20 - Vit (ev. Mutant 2 eller Drakar och Demoner Expert)
2st T20 - Gula (ev. Mutant 2 eller Drakar och Demoner Expert)
1st T20 - Grön (ev. Mutant 2 eller Drakar och Demoner Expert)
1st T20 Röd-organge-gul-aktig
1st T20, 1st T12, 2st T10, 1st T8, 1st T6, 1st T4 - standardset
2st T10 - Ensamma vargen RPG
2st T10 - Sagospelet Äventyr
2st T12 - Forbidden Lands (Q-workshop design)
2st T10 - Forbidden Lands (Q-workshop design)
1st T10 - Svart (troligtvis Drakar och Demoner grundlådan eller Mutant grundlådan)
1st T10 - Vit (troligtvis Drakar och Demoner grundlådan eller Mutant grundlådan)
1st T10 - Röd (Kanske Marvel Superheroes?)
1st T10 - Blå/Transparent
1st T10 - Grön/Transparent
2st T8 - Forbidden Lands (Q-workshop design)
1st T8 - Svart (troligtvis Drakar och Demoner grundlådan eller Mutant grundlådan)
18st T6- Forbidden Lands (Q-workshop design)
108st T6 - standard lilaaktiga (inköpta som ödestärningar till Svavelvinter)
36st T6 - standard vitaktiga (inköpta som grundtärningar till Svavelvinter)
20st T6 - Coriolis (Q-workshop design)
25st T6 - Mutant År Noll (gula)
25st T6 - Mutant År Noll (gröna)
22st T6 - Mutant År Noll (svarta)
10st T6 - Coriolis (grundboxen)
10st T6 - Tales from the Loop (Q-workshop design)
10st T6 - Things from the Flood
20st T6 - Alien RPG (10 stress/10 base)
6st T6 - Zombie Cinema
6st T6 - Nordiska Väsen
4st T6 - Chock: Åter från graven
4st T6 - Oktoberlandet (Fate dice)
1st T6 - GothCon XL
1st T6 - Mörkblå (Drakar och Demoner?)
6st T6 - Svarta standard (när jag betatestade Mutant År Noll)
5st T6 - Gula standard (när jag betatestade Mutant År Noll)
1st T4 - Grå (troligtvis Drakar och Demoner grundlådan eller Mutant grundlådan)

Totalt:
9st T20
3st T12
13st T10
4st T8
331st T6
2st T4

Nu räknar jag givetvis bara tärningar som är till, eller köpts in till rollspel.
 
Top