Hur många böcker har ni sålt på Gothcon?

Hur många böcker/spel har du sålt totalt under Gothcon i snitt de senaste åren?

  • 0-5

    Votes: 1 20.0%
  • 6-10

    Votes: 0 0.0%
  • 11-20

    Votes: 2 40.0%
  • 21-40

    Votes: 1 20.0%
  • 41-80

    Votes: 0 0.0%
  • 81-160

    Votes: 1 20.0%
  • 160-320

    Votes: 0 0.0%
  • 321+

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    5
  • Poll closed .

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Det blir premiär för FrostByte Books på Gothcon i år, med spelförsäljning från två små bord. Superspännande!

Men jag har fastnat på hur många böcker jag ska ta med mig. Eftersom jag kör print-on-demand fullt ut så har jag aldrig några böcker på lager. Allt måste beställas till Gothcon.

Tidigare år, har ni sålt 3 eller 30 eller 300? Det här är kanske uppgifter som inte alla vill avslöja, så jag har gjort en poll för att hålla svaren anonyma. Men skriv gärna en kommentar om du vill dela med dig av siffror.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Nu var det ganska många år sedan vi sålde något på Gothcon, men jag tror att det kunde gå åt från ett par stycken upp till kanske tjugo exemplar av spelen då. (Till exempel Supergänget, Nostalgi, Terone, Magneter & Mirakel, Haragada, Sju små rollspel.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Med tanke på hur schysst Midnatt, för alltid är så borde du sälja dem : )
Jag har sett folk som säljer på GothCon! Nu var det många år sedan jag besökte butikerna där, men minnena hemsöker mig ännu. På årets största rollspelsfest står de bleka och hålögda bakom sina travar av böcker, pratar och kränger rollspelrelaterade produkter som någon sorts substitut för den faktiska upplevelsen, flackande blickar och slokande öron uppfattar leenden, hejjarop och skratt från spelborden, spel, LIV! innan de återvänder till sitt monotona värv. Alltför länge har de dväljts i periferin; för svaga för att längre kunna uthärda direkt exponering till riktigt rollspel kretsar de istället som gamar kring de as som är regelböcker och expansioner, blotta ekon av den livliga aktivitet de desperat fortfarande hävdar är deras hobby. Nej, Clarence, jag skall inte bli som dem. JAG SKALL INTE BLI SOM DEM! Jag vill leva, andas, skratta, gråta, förundras och förfäras, jag vill SPELA! Spela tills mina kinder värker av skratt, tills mina ögon inte längre kan gråta, tills jag kollapsar in i den välsignade vila som kallas post-konvents-koma. Detta är min hobby, och jag erkänner inget substitut.

(Jag har naturligtvis full respekt för att folk hellre säljer och snackar spel än att faktiskt spela på konvent, men det är oerhört långt från mina egna preferenser.)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Haha, det låter härligt! Jag tror jag förstår hur det känns. Men för mig är skillnaden mellan att spela och att snacka spel inte så stor. Själva säljandet är inte så petnoga. Att prata om spel - både egna och andras - med alla möjliga människor är däremot riktigt kul.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det blir premiär för FrostByte Books på Gothcon i år, med spelförsäljning från två små bord. Superspännande!

Men jag har fastnat på hur många böcker jag ska ta med mig. Eftersom jag kör print-on-demand fullt ut så har jag aldrig några böcker på lager. Allt måste beställas till Gothcon.

Tidigare år, har ni sålt 3 eller 30 eller 300? Det här är kanske uppgifter som inte alla vill avslöja, så jag har gjort en poll för att hålla svaren anonyma. Men skriv gärna en kommentar om du vill dela med dig av siffror.
För Bläckfisks räkning har det bara varit ett GothCon som har blivit av hittills, 2019. Då hade vi med oss fyra olika produkter, och sålde totalt runt 100 ex.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag brukar trycka upp ett gäng spel inför Gothcon och sedan försöka övertala någon av de etablerade butikerna att sälja dem. Ett tag hängde jag på Krilles butik och då var det Xhakhal som mest krängde på folk mina böcker, sen var det väl Fria Ligan en stund medan Rotsystem låg hos deras Spindelkungen-imprint. Numera är det Eloso som sköter Kutulu, så det var de som också hjälpte till med Ödesväktarna när det skulle lanseras.

Jag brukar nog trycka upp sisådär en 20–30 exemplar ungefär. Sedan har jag verkligen varit urdålig på att faktiskt kolla upp i efterhand hur många som faktiskt sålts. Jag tänker alltid att "jag ska kolla exakta siffror med Eloso/Fria Ligan/Xhakhal när det lugnat ner sig lite senare" men det blir aldrig så. Jag har pinsamt dålig koll på hur många exemplar mina spel sålts i, och det gnager lite på mig varje gång jag tänker på det. Om jag orkar i sommar eller så ska jag försöka kolla ett spel i taget och se hur det faktiskt ligger till. Med spelen som ligger på Publit kan jag åtminstone kolla igenom hur många som tryckts, men t.ex. när det gäller Kutulu måste jag ju få svar från de som skött distributionen.
 
Top