Hur långt arbete på ett spel är för lång tid?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Igår pratade jag med en kompis som berättade att han börjat spela i en kampanj där spelledaren filat på sitt hemmabygge i tjugo år. "Oof", tänkte jag, "det låter som ett spel som antagligen har blivit omsprunget på en massa punkter." Just det här med att sitta och jobba med ett spel väldigt länge är ofta något som inte inger särskilt mycket förtroende, men finns det någon grund i den tanken? Är det så att långsiktigt, enträget arbete med att skapa något också är bra, eller är en framställningstid på över tio år ett tecken på att man bara borde skrota allt och starta från noll?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För många kan ju själva nöjet vara att pilla med det. Då tycker jag gärna det kan få ta 100 år. :)

Kanske inte inger förtroende kring den personens förmåga att göra klart just det projektet, men målet behöver ju inte vara att bli klar.

Men mitt svar på frågan är nog att det inte finns något som är "för" lång tid egentligen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Neotech Edge höll väl på att göras i tretton år vill jag minnas och blev bra 🙂

Jag tror att det viktiga handlar om varför ett spel tar lång tid att göras. Jag såg en intressant dokumentär på Youtube om tv-spelet Duke Nukem Forever. Det spelet var ju under utveckling under femton år och blev riktigt dåligt. Enligt dokumentären så var en stor orsak till att det tog så lång tid att Geroge Broussard, mannen bakom spelet, hela tiden såg nåt nytt och häftigt i något annat spel och ville göra samma sak. Sen när dem grejen fanns i spelet hade tid gått och grejen var inte så ny och häftig längre. Då såg han något annat nytt och häftigt och det hela upprepade sig.

Så har man hamnat i Duke Nukem-situationen, att man ständigt jagar nya trender, då tror jag att man kanske borde se över sin arbetsprocess.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Beror på hur omfattande spel man gör och många saker man gör parallellt, tänker jag. Men för mig är också skryt om många års arbete en varningssignal om låg kvalitet.

Håller man på längre än tre-fyra år på ett och samma spel är det enorm risk att man designar något som innehåller en massa blindtarmar och gallblåsor – så egentligen kanske man borde börja om från början, med det man har lärt sig på vägen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Beror på hur omfattande spel man gör och många saker man gör parallellt, tänker jag. Men för mig är också skryt om många års arbete en varningssignal om låg kvalitet.
Det här är en bra poäng. Det är skillnad mellan om man skryter om lång tids arbete eller om man är medveten om att det antagligen mest är ett problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Den yttersta domen är ju också ett motexempel. @GnomviD har ju filat på det sedan Hednahös dagar, typ, men det är ett riktigt toppenspel. Själv är jag riktigt långsam med mina spel. De tar flera år att få ut, och så är de små och minimalistiska. Hade de varit mastodonter så kunde de väl ha tagit ett decennium att få ut. Men ja, jag har samma fördom om att har någon filat på ett spel i 20 år så är det antagligen inte bra. Jag tror inte att det har att göra med att det inte är bra att fila på sitt spel i 20 år, utan med vilken sorts person som sitter och filar på sitt spel i 20 år. Jag kan känna att det finns något vackert i att verkligen lägga ned all sin tid på att få allting helt perfekt. Fundera på varje ord, varje linje, varje liten detalj i regelsystemet, tills det är så fulländat man kan få det.

“Well, Mr. Wilde,” said Oscar’s bugbear one day at lunch, “and pray how have you been passing your morning?” “Oh! I have been immensely busy,” said Oscar with great gravity. “I have spent my whole time over the proof sheets of my book of poems.” The Philistine with a growl inquired the result of that.

“Well, it was very important,” said Oscar. “I took out a comma.” “Indeed,” returned the enemy of literature, “is that all you did?” Oscar, with a sweet smile, said, “By no means; on mature reflection I put back the comma.” This was too much for the Philistine, who took the next train to London.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag tycker att ju längre desto bättre. Det finns så många anledningar till att saker kan ta tid. Spelet kanske kräver noggrann research, eller personen skriver långsamt och eftertänksamt. Första tio åren kanske ägnas åt att producera material, de nästföljande till att reducera bort allt onödigt.

Däremot är lång tid ingen garanti för kvalitet. För det är lätt att jobba med fel saker. Men just setting kan nog tjäna på att jäsa länge, för att få med många detaljer och nyanser. Både J K Rowling och Tolkien höll/håller ju på ett bra tag med sina världar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Känns svårt att generalisera. Jag tänker att det i stor utsträckning beror på spelskaparen och hur hen spenderar tiden. Person X stänger in sig på sin kammare och skriver maniskt under ett decennium. Person Y ägnar lediga stunder under en tioårsperiod åt att omväxlande skriva, speltesta och reflektera. Jag skulle bli förvånad om slutresultaten för X och Y är ens i närheten av varandra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Var år 2000 med i en spelklubb där ordföranden hade filat på sitt rollspel sen 1980. Så 20 år utan att färdigställa sitt rollspel och jag vet inte om det ens är färdigställt ännu då jag jag inte vart med i den klubben sen 2004
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att om man gör det på sin egen kammare för sin egen del spelar det kanske inte så stor roll om det tar lång tid?

Risken finns ju dock att det sammanhang man gör spelet för blir överspelat. Själv filade jag (för många år sedan) ett tag på en OSR-DoD-crossover, som var tänkt att få min dåvarande spelgrupp att gå med på att spela OSR-igt, men överkomma deras motstånd mot nivåsystem. Nu bor jag i en annan stad och lär aldrig spela med just den gruppen, och därför lär spelet aldrig bli färdigskrivet.

Om man vill sälja eller nå en större publik finns en uppenbar risk att någon annan hinner före med ett snarlikt spel eller att det spel man gör har blivit mer eller mindre ute när det kommer ut, och att det därmed får mindre framgångar än vad det kunde ha fått.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Igår pratade jag med en kompis som berättade att han börjat spela i en kampanj där spelledaren filat på sitt hemmabygge i tjugo år. "Oof", tänkte jag, "det låter som ett spel som antagligen har blivit omsprunget på en massa punkter." Just det här med att sitta och jobba med ett spel väldigt länge är ofta något som inte inger särskilt mycket förtroende, men finns det någon grund i den tanken? Är det så att långsiktigt, enträget arbete med att skapa något också är bra, eller är en framställningstid på över tio år ett tecken på att man bara borde skrota allt och starta från noll?
Det är ju lite som Patrik Sjöbergs frisyr. Var 15:e är den inne, så tajmar du ditt spel med rådande trend så spelar det mindre roll. Lex Dunder och Drakar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men för mig är också skryt om många års arbete en varningssignal om låg kvalitet.
Skryt är en sak såklart. Men det kan ju också handla om stolthet? Jag tycker absolut det är imponerande med grupper som kört samma kampanj i samma spel sedan mellanstadiet och kör än.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker absolut det är imponerande med grupper som kört samma kampanj i samma spel sedan mellanstadiet och kör än.
Ena halvan av mig tycker det verkar trist, andra halvan blir avundsjuk. Tänk att det finns människor som bara kan vara nöjda liksom? Det måste vara något fel på dem.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För mig ligger nog gränsen för när jag börjar bli misstänksam någonstans kring fem år, tror jag. Det är inte så att jag helt avfärdar spel som jobbats på länge, men det är en varningsflagga precis som när ett spel marknadsförs som "innovativt" eller att det har ett "enkelt och realistiskt regelsystem".

För mig brukar det vara så att spel genomgår några olika faser. Första fasen kan ta ganska lång tid, det är då idéerna koagulerar till ett någorlunda fungerande centralt koncept. Men jag räknar det nog inte riktigt som att jag "jobbar på" spelet då. Det är först när jag börjar göra punktlistor och spalta upp grejer som jag börjar räkna tid, och där tror jag kanske att jag snittar på 2–3 år, och har flera projekt i pipelinen samtidigt.

För övrigt är jag också sjukt avundsjuk på de som lyckas spela med samma spelgrupp i många år, framför allt om de dessutom lyckas nöja sig med att spela samma spel hela tiden. Jag har ju som SL sjukt svårt att hålla mig från de massiva världsförstörande mega-plotterna så jag skulle nog ha svårt att fixa det i längden. Å andra sidan var jag ju spelare i samma superhjältekampanj i över tio år, och den muterade ju och krängde något vansinnigt (väldigt likt hur serie-universa gör, faktiskt).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Skryt är en sak såklart. Men det kan ju också handla om stolthet? Jag tycker absolut det är imponerande med grupper som kört samma kampanj i samma spel sedan mellanstadiet och kör än.
Hmm, jag missar nog något – vad har långvariga spelgrupper att göra med utdraget spelskrivande?

Oavsett, om någon är stolt över att ha lagt mer än 5 år på att skriva sitt spel tar jag det som en rejäl varningssignal. Men liksom @krank tänker jag inte att det är omöjligt att spelet kan vara bra trots det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad är maxtiden som folk tycker att man bör lägga på ett spel?

jag känner rent spontant att hellre ett spel som någon lagt 5 år på än ett spel som hen lagt 5 månader på liksom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
För mig handlar det om iterationer.

Jag ser hellre ett spelföretag som släppt ett gäng rollspel på tio år än släppt ett rollspel som varit under utveckling i tio år. Det handlar om att kunna släppa saker, både i fysisk form men också mentalt. Det finns massor som man inte tänkt på och responsen från fans efter släpp är den som, för mig, är mest värd. Det är därför vi kan se att det kommer nya regelböcker regelbundet, exempelvis hur korta släpp Riotminds hade. Vi kan också se samma sak med Fria Ligan. Man vill uppdatera; man vill förbättra.

Nu är förvisso resultatet från deras produkter annorlunda (DoD kontra MY0-motorspelen) men jag anser att det är något hälsosamt med att kunna släppa och finslipa inför varje släppning. Mycket finns att hämta från hur programmering sker; hitta en minimal viable product; släpp den; släpp uppdateringar; släpp nya features. På ett sätt hade jag önskat att pdf-släpp hade varit mer värda, för det hade varit lättare att hantera enligt denna modell.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig handlar det om iterationer.

Jag ser hellre ett spelföretag som släppt ett gäng rollspel på tio år än släppt ett rollspel som varit under utveckling i tio år.
Om dom släpper tex 10 spel under 10 år snarare än 1-2 spel på 10 år är du inte rädd att dom 10 spelen blir underarbetade hafs och slafs verk ?
 
Top