WRNU Hur har ert forumanvändande förändrats?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,440
Location
Stockholm
När jag läser gamla inlägg här på forumet - vilket är fantastiskt att återigen kunna göra enkelt och smidigt - ser jag hur mitt eget användande av wrnu förändrats genom åren.

Under första halvan av 00-talet var det mycket länkar, tankar och mer eller mindre genomarbetade spaningar. Samma grejer som jag senare använde min blogg och sociala medier till.

Så från typ 2008 minskade dramatiskt mitt engagemang i forumet - för att jag skaffade blogg och twitter typ. Jag fortsatte delta i diskussioner men startade nästan inga trådar själv.

Därefter kom en ganska långvarigperiod - typ 2011-2016 - då jag aktivt ogillade wrnu. Jag upplevde forumet som polariserat, toxiskt, grälsjukt och besserwissrigt. Jag tyckte också det var omöjlogt att följa diskussioner, för alla intressanta frågeställningar fick hundratals wall-of-text-inlägg på bara någon timme och slutade alltid i någon sort metadiskussion om pk.

Sedan typ 2017 har jag mest varit en lurker och kollat branschnyheter och sånt via forumet. Idag känner jag mig mer pepp på wrnu än länge. Lite av en nytändning med den nya plattformen. Håller tummarna. 20 år till?
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Min resa är nog relativt likadan. Väldigt aktiv i början (var till och med moderator en gång i tiden) och startade många trådar, sedan mer deltagande och så kom passiviteten där jag förlorade forumet. Inte aktivt ogillande, men det var andra platser jag befann mig (sociala medier). Nu i och med forumuppdateringen är det roligare att checka tillbaka hit oftare. Jag tror att en del av inaktiviteten berott på att jag gått och väntat på att forumet ska slås ihop och att det på någon (ologisk) plan känts meningslöst att delta aktivt innan uppdateringen skedde.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
20 år, lite drygt. Oräknat en period som bannad, av vilken anledning har dock fallit i glömska. Och oräknat några rage-quits, som tack och lov inte föregicks av några dramatiska "sista inlägg", utan jag bara loggade ut och väntade tills elden brunnit ut.

Jag är förmodligen mer harmonisk nu än jag var förr, eller i alla fall visare. Jag låter mitt postande styras av två regler, den första formulerad av nationalikonen Ingemar Stenmark:

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip.” - Det lönar sig inte att förklara för den som inte begriper. Eller, bara för att jag vet vad som är rätt svar i frågan så är det inte säkert att den som jag riktar mig till är i en position där den kan förstå det. Så jag blundar och går vidare, utan att kasta in ett inlägg som bara gör saken mer förvirrad.

"Mata inte trollen." är den andra. Och jävlar vad svårt det är ibland, och nog gör jag enstaka brott mot den än idag, men jag försöker bättra mig även där.

Annars hade jag nog mest glädje av forumet när det (till vissa användares förtret) blev mötesplatsen #1 för svenskspråkiga diskussioner om indie/samberättande för sådär tio år sen. Diskussionerna idag känns mindre intressanta över lag, men över tjugo års tid har jag samlat på mig en del vänner här, och det naturliga stället att hänga med i vad de har för sig är fortfarande forumet.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag är ju rätt ny på forumet då jag bara varit med sedan 2012. Min största förändring var väl att jag halkade in på tekniksidan 2014, och började mecka med migreringen 2016. Nu är det fortfarande lite "städjobb" kvar, men att jag inte behöver lägga ner en massa tid på att skripta och göra testmigreringar blir ju en ny stor förändring.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,440
Location
Stockholm
Annars hade jag nog mest glädje av forumet när det (till vissa användares förtret) blev mötesplatsen #1 för svenskspråkiga diskussioner om indie/samberättande för sådär tio år sen. Diskussionerna idag känns mindre intressanta över lag, men över tjugo års tid har jag samlat på mig en del vänner här, och det naturliga stället att hänga med i vad de har för sig är fortfarande forumet.
O ja! Forumet är verkligen som bäst när ens egna intressen för dagen synkar med vad som trendar på forumet.

Att jag hängt kvar så länge beror nog att det har funnits ett gäng användare som jag, speciellt i början, utvecklats i samma takt som.
 
Last edited:
Top