Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande?

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Hej,

1. Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande under året?

2. Hur har Covid 19 påverkat rollspel generellt?

1. Jag spelar i en grupp som kört på oavbrutet i 20 år. Vi tvingades pausa när den andra vågen kom nu i höstas. Trist, men samtidigt har jag sökt mig till spel via röst (och video i ett fall) som jag inte gjort tidigare. Har en helt fantastisk kampanj i Kutulu med en SL och tre spelare där två bor i Göteborg och två i Sthlm. Har även startat igång spel med mitt gamla gamla konventsåkargäng via video.

2. Jag vet inte, men gissar att allt hemmasittande gjort att fler scenarion skrivits. Det verkar som att en del musiker producerat fler låtar än normalt under året.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min grupp har fått lägga rollspelandet på is sedan Norge stängt gränserna mot Sverige då en av gruppens medlemmar bor i Norge och pendlar till Sverige på helgerna. Jag som SL har läst ännu mer rollspel än jag brukar, vilket är mycket. Men nu vill jag bara att SARS-Cov-2 går och dör så att vi kan återvända till något som liknar normala liv igen.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Men nu vill jag bara att SARS-Cov-2 går och dör så att vi kan återvända till något som liknar normala liv igen.
Just det, virusets namn medan infektionen heter Covid-19. Det lär inte hända på år. Vaccination kan kanske göra att vi kan återfå hyfsat normala liv till sommaren.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,128
1. Jag har spelat väldigt mycket mer, mest beroende på att en så stor del av logistiken försvann när vi blev tvungna att byta från vardagsrummet till Roll20. Men jag hoppas så klart att det ska bli möjligt att göra bådadera framöver.

2. Den tydligaste trenden är det ökade utbudet av VTT-plattformar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
1. Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande under året?
Jag spelar oerhört mycket mer rollspel nu än tidigare. Två etablerade grupper sen innan som kört vidare. Ytterligare 4 grupper som bildats under det här året. Varav en kör två kampanjer. Ytterligare två grupper körde en del av året, men båda lades ner under hösten. En för att kampanjen tog slut, och en på grund av tidsbrist/ointresse hos ett par av spelarna.

Spel minst en gång i veckan, ofta upp till tre spelmöten per vecka.

2. Hur har Covid 19 påverkat rollspel generellt?
Skitsvårt att säga. Onlinerollspelandet har exploderat, men går inte att säga om det kompenserat för falnande IRL-spelande. Om IRL-spelandet falnat nämnvärt (jag hoppas det).
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Min grupp har fått lägga rollspelandet på is sedan Norge stängt gränserna mot Sverige då en av gruppens medlemmar bor i Norge och pendlar till Sverige på helgerna. Jag som SL har läst ännu mer rollspel än jag brukar, vilket är mycket.
Cool, pratar ni nordiska eller går det bra språkmässigt ändå?

EDIT: Kan ju vara en svensk som bor i Norge också insåg jag nu :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Jag har ju startat Hantverksgruppen, vilket jag känner har utvecklat mitt rollspelande en hel del och fått upp ögonen för spelledarlös friform. Det är en jättegrej för mig. Jag har också insett att onlinespel kan vara riktigt kul, där jag tidigare avfärdat det.

2019 besökte jag för första gången ett franskt spelkonvent (OctoGônes) och spelade lite på franska. Utan corona hade jag nog begränsats till att spela på franska en gång om året, men nu har jag fått igång ett gäng som spelar obskyra franska och svenska indiespel över nätet en gång i månaden, vilket känns jättekul. Såpass mycket att när jag känner att jag har rutin på det så ska jag nog försöka återupprepa det med andra språk. Rollspel är verkligen ett bra sätt att öva främmande språk på.

Så för mig har det varit väldigt positivt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Som jag gjort annorstädes rekommenderar jag Miro för onlinespel. Toppen för att göra relationskartor, flytta runt markörer, skriva lappar och annat. Discord med en tärningsrullarbott om man behöver tärningar, playingcards.io om man behöver kort. Funkar utmärkt, och helt gratis.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sedan har du the Foundry, vet ej hur bra den är.
Jag har inte kört något med den ännu, men när/om jag spelleder online och vill köra med en VTT är The Foundry den troligaste kandidaten.

* Man köper licensen, inte betalar per månad (vilket man behöver om man vill kunna modda Roll20).
* Medans det är ett program man installerar som spelledaren så ansluter spelarna med sin webbläsare.
* Man kan sätta sidor så att spelarna kan gå till dem när de vill.

Har bara testat standardvideochat-funktionen mot en annan användare i samma stad än så länge, vilket har funkat bra. Går att köra den via en Jitsi-server också om man vill.

Från det jag har labbat med det är min uppfattning än så länge i stort "Som Roll20, fast bättre". Men det kan vara från vad jag vill använda den till.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
1. Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande under året?
2. Hur har Covid 19 påverkat rollspel generellt?
1. Eftersom jag enbart spelat över nätet ett tag (med min så kallade småbarnspappagrupp) så har corona inneburit att jag spelat mer eftersom ingen någonsin reser bort och orsakar inställda spelpass.
2. Fler pratar om VTT typ, annars inget jag kommer på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Hej,

1. Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande under året?

2. Hur har Covid 19 påverkat rollspel generellt?
1. Jag har nog nästan inte rollspelat under året överhuvudtaget. Jag har en spelgrupp och de träffas ibland och äter och grejar, men jag håller mig isolerad och smittfri… Jag passar på att försöka ta det lugnt och bearbeta den generella rollspels-utbrändhet jag känt de senaste åren. Just nu är det typ roligare att skriva rollspelsgrejer och att prata med rollspelare via discord/forum än det är att spelleda… Men jag hoppas att min SL i Flodskörden vill fortsätta på vår kampanj när Coronan är borta igen.

Jag har å andra sidan fått en hel del rollspelsgrejer skrivna. Universums Öde blev ju klart, och sen har jag ju skrivit Agency (nästan klart) och äntligen blivit färdig med texten till min Rotsystem-kampanjbok. Jag är i princip redo att börja layouta Ödesväktarnas engelska utgåva också, och borde bli klar med korren av den kommande Kutulu-äventyssamlingen inom en vecka eller två (kanske).

2. Det verkar ha spelats en himla massa digitalt, via olika plattformar. Och det är väl lite roligt, men inget jag är speciellt sugen på.

Sen försvann ju årets två stora rollspelskonvent (GothCon och DanCon), och det var såklart himla trist. Även om jag generellt sällan spelar speciellt mycket på konvent så är det ju trevligt att träffa folk man sällan träffar, liksom.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
1. Ganska mycket så till vida att mina grupper gått över till onlinespel stora delar av året. Spelade visserligen en del utomhus (!) i somras också. Att komma in i onlinespelandet har också gjort att jag spelar mer än någonsin eftersom det är lättare att hålla igång fler spel och lättare att hitta intresserade spelare. Hoppas det kan fortsätta också efter covid även om jag längtar efter att sitta runt ett bord.

2. EDIT: Såg att det var en generell fråga nu. Tja, det är väl samma som andra sagt. Jag kan tänka mig att i förläningen kan onlinespelande komma att generera annat fokus på spelet, kanske. Möjligen beroende på hur många man är och vilka tekniska lösningar man har. Jag kan tycka att situationer med mycket regelmekanik går långsammare och mindre smidigt online, likaså scener med mycket interaktion och mer än en SLP. Det borde kunna ge utslag i hur man skriver scenarion för den typen av spel framöver.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
1. Hur har Covid 19 påverkat ditt rollspelande under året?
Har spelat mer rollspel—via digitala plattformar—än jag spelat på många år. Har återupptäckt magin med one-shots. Spelat med folk i andra delar av världen. Testat coola spel med andra forumiter. Snackat rollspel i Vrållådan på Discord. 2020 blev Rollspelsåret för min del, på grund av pandemin.

2. Hur har Covid 19 påverkat rollspel generellt?
Fler Kickstarters, mer hemmabyggande, och massor med definitionsdiskussioner! Många har haft fel.
 
Top