Nekromanti Hur hanterar ni skräck & fobier?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Någon som har några idéer för hur man kan hantera skräck & fobier som rpna har.
Alternativt hur ren skräck typ. en drake ställer sig framför dig!
Skräcktabell?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Svårt.

Rent fasaväckade företeelser (monster, demoner etc.) använder jag gärna skräckslag/tabell/liknande för. Inga av mina spelare är några skådisar så generellt gillar de att få den vägledningen - sen kan de agera ut detaljerna.

Vansinne och mer subtila känslor försöker jag lämna åt spelarna att tolka (även om det kan finnas ett spelmekaniskt värde bakom). Det kan bli mycket eller lite beroende på spelaren. Jag faller ibland in i ovanan att föreslå vad RPn tänker (speciellt när spelaren blir passiv och inte artikulerar det själv) men försöker sluta (om det inte är uppenbart något som påverkar, en person med höjdskräck som står på kanten av ett stup typ).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bifur;n337100 said:
Svårt.

Rent fasaväckade företeelser (monster, demoner etc.) använder jag gärna skräckslag/tabell/liknande för. Inga av mina spelare är några skådisar så generellt gillar de att få den vägledningen - sen kan de agera ut detaljerna.

Vansinne och mer subtila känslor försöker jag lämna åt spelarna att tolka (även om det kan finnas ett spelmekaniskt värde bakom). Det kan bli mycket eller lite beroende på spelaren. Jag faller ibland in i ovanan att föreslå vad RPn tänker (speciellt när spelaren blir passiv och inte artikulerar det själv) men försöker sluta (om det inte är uppenbart något som påverkar, en person med höjdskräck som står på kanten av ett stup typ).
Har du någon bra tabell?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
I min tidiga rollspelskarriär (med DoD4) när det var mer "besegra äventyret" än "uppleva en bra story" så var skräck ett störningsmoment.
SL: demonen ställer sig framför den enda vägen ut från grottan och visar sina 518 huggtänder
Hjälte: jag anfaller!
SL: eh, du måste rulla på skräcktabellen *rull* du drabbas av andnöd och dina ögon vidgas av den hemska synen, tappa 1 PSY-poäng
Hjälte: jaja, nu anfaller jag!

Skräck kan också bli exkluderande, t.ex. i CoC.
SL: ajdå, nu tappade du för mycket SAN i ett och samma slag, du tappar kontrollen och springer och gömmer dig
"Hjälte": jaha, öh, jag gömmer mig under trappan *ser ledsen ut i en kvart medan resten av spelgruppen fortsätter spela*

Så för att skräck ska bli bra så måste hjälten vilja bli skrämd, och vilja bli det precis just nu.

En tvåminutersteori innan jag ska sova.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Själv tänker jag något i stil med att man slår ett viljestyrka slag vid mötet mot det man har fobi mot.

Slaget har en -mod. beroende på vilket ”skräckvärde” det man har fobi mot kan tänkas ha.
Har man en spindel fobi får man -1 för spindeln med minsta motståndsgrad. Medan ett möte med Xanatha ger -10

Misslyckas man får man -2 på alla slag oavsett vilken grundegenskaper man använder under scenen.
Går inte att bli av med.

Lyckat slag = Allt som vanligt

Fummel = Svimma

Perfekt = Nästa gång du möter just den typen monster som du slår mot behöver du inte slå igen.
(Xanatha är en unik varelse som bara finns 1 av.
Hade det däremot varit någon av de ”vanliga” spindlarna så gäller det hela alla av den typen).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Nu vet jag att det här gäller Järnringenspel och dom har jag ju ingen koll på, men mitt favvo-sätt använder jag ju i Kutulu: modifiera beskrivningar av spelvärlden. Det jag beskriver är ju inte spelvärlden som den är, utan spelvärlden så som rollpersonerna uppfattar den. Har en rollperson en fobi mot till exempel råttor, så kan jag lägga in rått-ljud lite här och var, råttsvansar, råttlukt. Om de stöter på en råtta kan rollpersonen se den som extra farlig, sjukdomsspridande, stor. Kanske följer den efter gruppen.

Överlag tänker jag att fobier och liknande egentligen bara tillför spelet något om spelarna faktiskt vill spela på dem. Så om en spelare konsekvent vägrar spela på sin rollpersons fobier, så behöver vi kanske justera fobierna. Eller rollpersonen överlag, kanske. Kanske blir den av med fobin vid nästa erf-tillfälle, men får färre erf. Eller nåt.

Jag avskyr spelmekaniskt vansinne, annars. Inget dödar skräckstämningen så effektivt som ett tärningsslag och en tabell. "Du blir av med 2t6 SAN" är ju rena döden.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
476
Location
Uppsala
Jag gillar (och använder ofta själv) krank:s metod!

Annars så beror väl svaret lite på vilken sorts spel man spelar. Tycker att skräck behöver behandlas olika i, säg, Kult och Sagan om ringen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Lightshy;n337097 said:
Någon som har några idéer för hur man kan hantera skräck & fobier som rpna har.
Alternativt hur ren skräck typ. en drake ställer sig framför dig!
Skräcktabell?
Antingen spelar spelarna ut dem själva, vilket vi kommer överens om innan eller så överdriver jag, så att någon med råttfobi ser en jättelik skugga av en råtta eller en virvel av råttor som precis gnagt av ansiktet på någon. Givetvis är det inte så i spelvärlden, men jag beskriver väldigt subjektivt för den enskilda spelaren.

För skräck hintar jag om saker som verkar värre än vad det ser ut som eller beskriver handlingar som gör att spelarna inte vet vad som ska komma härnäst, som en person som är vänlig mot fåglar men skriker mot skuggor, välklädd herre som äter sopor, etc. På samma sätt kan jag beskriva saker som man inte kan förstå men ana ... som en virvel av råttor.

Det gäller dock att balansera detta med vanliga beskrivningar så att spelarna inte blir avtrubbade och rycker på axlarna när himlen sveper ned mot dem och hjärnor trillar ur träden. Lite som jag bara har skrivit en massa bisarra saker i detta inlägg. Det blir mest ... bisarrt istället för skräckigt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kanske skulle vara tydligare med att det gäller just Symbaroum och att jag letar efter något som fungerar med just det systemet.
I ett annat system tex. Kutulu skulle jag använde det som lämpar sig bäst där.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Det monstruösa särdraget Skräckslå, finns ju. Liknande effekt finns även i novisnivån på Gravkyla. Det handlar mest om att klara Viljestark-slag (modifierat av varelsen) för att få agera eller undvika att backa undan.

Alternativt kan man ju slå VIL för att undvika en andra chans att misslyckas med allt i närheten av varelsen. Typ som kraften Förhäxa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Har du en fobi och den hindrar dig i spel så får du en extra meta-currency eller mer xp. Det gör att det är spelaren själv som bryr sig och håller koll.

ALDRIG en skräcktabell.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag undviker också gärna skräcktabeller (som spelare åtminstone). Främst för att många av dem är rätt dåliga.

Hade gärna sett (i ett mer speligt system) att man först rullar save för att se om man drabbas. Sedan bestämmer man magnituden/skadan (på HP eller ännu bättre mental poäng el.dyl. om det finns i spelet).

Sedan tar man den skadan i slutet av sin nästa runda modifierat av hur man agerade i rundan.

Ex:
- Avstod att handla denna runda (nullifierar 10 HP skräckskada)
- Anföll allierad (nullifierar 20 HP skräckskada)
- Släppte det som fanns i händerna (nullifierar 5 HP skräckskada)
- Sprintade bort från skräckkällan utan att anfalla någon denna runda (nullifierar 10 HP skräckskada)
- Tog en "frivillig" negativ mod p.g.a. skräck, (nullifiera 2 HP skräckskada)
- Kastade sig på marken och skrek (nullifierar 5 HP skräckskada)

Det är alltså upp till spelaren att välja hur rollpersonen agerar. Man kan välja att ta hela skräckskadan också.

Jag har inte testat detta, skulle kunna vara att agerande i listan nullifierar hela skadan också, istället för bara ett visst antal HP.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Lightshy;n337101 said:
Har du någon bra tabell?
Förlåt missade att det var Symbaroum. Men det Paal skrev.

Jag har inte använt något annat men skulle jag improvisera något skulle jag låna fear/terror från WH2 - men det liknar ju Skräckslå.
 
Top