Hur göra pubrunda?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tänkte prova på att försöka porträttera Chronopias nöjesliv och föreslå att rollpersonerna går ut på en krogrunda. Har ni några insikter om hur man gör det intressant?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror på två vägar som i princip är samma väg med sett från två olika håll;

Antingen kör man själva pubrundan genom att spela ut en scen på varje pub. Jag skulle inleda med en kort beskrivningen av puben och gästerna (som följer typ samma mall varje gång), sen sätter man snabbt upp en unik scen (på en pub är det kappsupning, nästa ett kroglsagsmål, nästa danstävling...). Scenen spelas ut (med eventuella tärningsslag) sen klipper man till nästa.

Eller så kör man att rollpersonerna vaknar upp dagen efter, och gårdagens pubrunda beskrivs som flashbacks baserat på ledande frågor. Ställ frågor i still med "Du vaknar upp med en smärtsam, men inte särskilt allvarlig skada. Hur fick du den?", eller "Du vaknar upp med ett föremål i ena handen som du inte hade när pubrundan började, vad är det och hur fick du tag på den?".

Jag tror att allterantiv 1 passar bättre eftersom det är du som SL som beskriver plats och scen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Det finns ett officiellt äventyr som handlar om att man är alver på en pubrunda. Det är supercoolt. Men jag kommer inte på vad det heter!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Hittade det! :D

Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.

Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.

Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.

Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!

5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.

 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Gör det till en tävling där rollpersonerna ska besöka x antal olika pubar och ta en öl på varje. Varje pub har en unik prägel och man kan slumpa fram ordningen de besöker dem i. Rollpersonerna behöver hitta mellan pubarna och det blir svårare och svårare modifikationer för varje pub. Till sin hjälp kan de knyta till sig npc de möter på pubar de besöker, dessa ger bonusar på olika sätt, typ den enögda barden Mordred som alltid hittar till puben Getens högmod eller Biff-Jocke som skyndar mot våldsamma överfall under en transportsträcka innan han däckar på ett dass.

Om de misslyckas på orientering så ha en fummeltabell med diverse bisarra situationer som de hamnar I. Typ "du är plötsligt omgiven av 22 arga höns" eller "din kompis lovade precis bort dig till korvförsäljarens dotter/son".

Släng sedan in ett rivaliserande gäong äventyrare som är ute på samma runda och som muckar gräl och sabbar för rollpersonerna.
Avsluta med en rejäl bakfyllescen där rollpersonerna vaknar upp med olika troféer/blåtiror beroende på hur väl saker gått under natten.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
På Den vulgära enhörningen blev det ett duell mellan två warlockar med blå pentagram tatuerade i panna
På Gröna Lund blev det ett allmänt slagsmål
På Gula skylten blandade någon av magiker lärjungarna magiska drycker i vårt öl, Karl spydde eld, Mike rapar fortfarande regnbågsbubblor, Ulla har nu grönt hår
På Dolken i skallen hade det lokala tjuvgillet årsmöte, tog ett bra tag för dem att fatta att vi inte var varken medlemmar eller spioner
På Svarta baskern var det poesikväll och vi tvingades delta under improvisations rundan
På Furstinnans spira hängde en massa stöddiga alvungdomar
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
För inspiration föreslår jag gå igenom Bellmans repertoar, han har ett antal sånger som utspelar sig i bacchus, eller efter att man har varit på dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
”Rollpersonerna går på en pubrunda” är ganska lite info. Hur man gör det intressant beror till stor del på vilka rollpersonerna är och vad de vill göra på en pubrunda, kan jag tycka. Men saker jag kan tänka mig:

  • De stöter på en gammal bekant som fallit på onåd.
  • De börjar gräla med varandra.
  • De blir bestulna.
  • De stöter på en gammal fiende som inte känner igen dem.
  • En av dem kärar ned sig i helt fel person.
  • De super sig fulla och ligger med varandra.
  • Någon gör bort sig och blir utskrattad.
  • De blir vittne till ett hemskt brott.
  • Någon av dem släpper sina hämningar och gör något hen inte vågat tidigare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...och gör allt medans ni IRL gör en pubrunda! Kör en scen eller två per ställe och avsluta med upplösning/slutstriden/whatever som efterfest!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
...och gör allt medans ni IRL gör en pubrunda! Kör en scen eller två per ställe och avsluta med upplösning/slutstriden/whatever som efterfest!
Det är på en veckokväll, men jag hade tänkt köpa in några alkoholfria grejer att bjuda på för de olika krogarna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Hittade det! :D

Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.
Ett extremt swordigt and sorceriskt scenario*! (y) (y) (y)

Dock ska det sägas att "wine and women" carousingen spelar väldigt liten roll i äventyret. Det är mest bakgrund till vad som hänt INNAN äventyret startar. (Det finns ingenting av att behöva aktivt carousa som en del av äventyret)

Det är dock rättvist att nämna att själva äventyrstexten befinner sig någonstans mellan äventyrsfrö och fullfjädrat äventyr. Grundstoryn finns där, men man behöver improviser/förbereda en hel del SLPer och platser. Eftersom det är ett undersökande äventyr är det livsviktigt spelarna inte kan märka skillnaden mellan primära och sekundära SLPer, så iallafall jag vill förbereda. (Om spelarna fattar att "Verion" är ett namn som SL nämner tveklöst medan "Maria" uppenbarligen är ett "slumpmässigt" namn, ja då, förlorar man ju poängen med att låta spelarna pussla fram vad som är viktigt). Om du som läser detta känner dig säker du kan bluffa dina spelare och framställa improviserat material som om det fanns med i dina papper kan du skippa denna invändning...

Jag följer ditt tips, och kan inte annat än slås av: "har skaparna av Altered Carbon** läst det här äventyret när de skrev upplösningen....?!" :D

*) ska bara konvertera det till primitiv humanocentrisk fantasy utan luftskepp eller alver bara
**) jag behöver inte specificera vilken säsong, eftersom det vad mig anbelangar bara finns en.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Luftskepp förekommer i vissa svärd o svartkonst historier.
Absolut. Är bara inte säker de har en plats i min värld*. Kanske viktigare är att äventyret hänger inte på att luftskepp existerar (Team Evils plan bygger inte på tillgången till luftskepp); äventyret funkar oavsett vilket "evil HQ" som hjältarna behöver ta sig in i för att rädda sin polare :)

*) min kampanj är som sagt Sword & Sorcery inspirerat av alla dessa Barbar-filmer som kom på åttiotalet. Vi snackar en värld med steniga öknar och karga berg; mer mellanöstern än traditionell västerländsk fantasy. Just Planescape-style segelfartyg på etern tror jag jag skippar. Missförstå mig rätt - det finns definitivt plats för flytande slott eller liknande, men kanske då ägda av djinner eller vizirer och mer utpräglat övernaturliga varelser (än vad som förekommer här)
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Sådär. Jag tog det mesta av era förslag och bakade ihop dem till ett litet äventyr vi förhoppningsvis kommer igenom på en kväll.

Krogrunda.

RPna jobbar som agenter åt en byrå som handhar lite olika klienter i knipa, allt från författare till värdshus till legoknektar. Ägarna är baserade på dr Gonzo och Raoul Duke från Fear and Loathing in Las Vegas, Trollrebellen och läkaren Dottor Gront och den ärrade och ständigt utblottade veteranbarden “Hertig Rull”. Tillsammans äger de byrån Rull och Gronf (där skyltens T i Gront har lossnat och satts tillbaka slarvigt utan att ägarna noterat).

Hertig Rull och Dottor Gront har blivit bjudna att tävla i kroggång på Tusen Fröjders, av den kejserlige notarien Bacchulus Prompti. De ska lura av honom pengar och tjänster genom fixad vadslagning på loppet, så spelarna måste ställa upp som laget som egentligen ska vinna. Kruxet blir dock en liten bit in i racet att Rull och Gronf faller för sin sämre natur, super sig omedvetna om arrangemanget och gör allt för att vinna tillsammans med Bacchulus - till sin egen nackdel.

Loppet går ut på att besöka åtta krogar och dricka ur husets sejdel.
Den Vulgära Enhörningen som ligger i en källare ovanpå en restaurerad kloak och frekventeras av gobliner, fågelbröder, cestoditer och annat tunnelfolk. Där blir det en duell mellan två warlockar med blå pentagramtatueringar i pannan.
Den Gode Björnen vilken är ett gammalt och lappat hus av plåt, trä, sten och skynken som låg först på en gata innan akvedukten förlängdes så att det nu ligger sist i en återvändsgränd. Gästerna är deprimerande nersupna gamla rävmän som ägnar sig åt att diskutera spel och dobbel. Där blir det allmänt slagsmål, och den dryckesserverande björnen dras med.
Gula Skylten är ett prestigehus ägt av en rese-prins, byggt som en låg pagod på styltor ute i vattnet, frekventeras av Ikki, resar och charibier. Där blandar någon av magiker lärjungarna magiska drycker i deras öl.
Dolken i Skallen ligger inklämd mellan två tak som man måste klättra till och består av två skumma vindar med uppenbart stulen dekor från olika adelshus. Där har det lokala tjuvgillet årsmöte, är spelarna med eller spioner?
Svarta Baskern besöks av stirriga högländska poeter utan självdistans. Det är ett långt stenhus med bara en stor sal och ett loft. Där är det poesikväll och de tvingas delta under improvisationen.
Blå Ankan som är en western-saloon som tidigare bara serverade anka, nu är de på glid och klientelet består istället av just ankor som lockats av namnet. Där är det kappsupning men tunnan är rutten så ölet är giftigt.
Furstinnans Spira är ett alviskt torn på en bakgård där bord står utställda i en cirkel runt en dansbana, där hänger stöddiga alviska ungdomar och har danstävling.
Den sista krogen bestäms av spelarna i en flashbacksekvens.
Loppet börjar och slutar på Rull & Gronf.

Innan varje krog utom den sista gör var och en ett orienteringsslag och om den misslyckas så får de slå på fylletabellen. De kan plocka med sig folk från vardera krog som kan vara till hjälp i orienteringen eller på fylletabellen. Vid perfekt orientering får de välja krog och vid fummel så misslyckas alla. På slaget får de minus 1 för varje krog och varje fylleslag de själva haft.

Färdigheter:
Kunskap om Chronopia -5.
Undre Världen: Chronopia -3.
Spåra -3.
Orientering.
Överlevnad -3.
Intelligens -8.

Pubarna slås med 1T8, där 8 och upprepning är fritt val, och annars efter listan.

SLPer, som försvinner i vimlet efter varje vandring:
Ank-Änklingen Mortimer Skaggböle, +3 orientering och skydd mot oväntad kärlek.
Alv-Avfällingsbruden Sindir, +8 orientering.
Rävmannen Riso Ros, -1 orientering men tar på sig alla problem.
Cestoditlärjunge-orchen Lorchi, +5 orientering om de går under jord, +2 på allt.
Högländske Tjuven Brutus, +5 på allt, men han stjäl lite från dem.
Den wongosiske stekaren Chatal Huyuk, +5 orientering och skydd mot våld.
Den mystiska skuggpersonen Shhh, -3 orientering men +5 på allt annat.

Fylletabell 2T6. 8+ kan bara hända en gång, omslag ersätts med närmsta högre tal.
2 De blir vittne till ett hemskt brott.
3 Någon gör bort sig och blir utskrattad.
4 De blir bestulna.
5 En av dem kärar ned sig i helt fel person.
6 De börjar gräla med varandra.
7 Rull, Gront och Prompti muckar gräl.
8 Någon av dem ställer till ett missförstånd som drabbar de andra.
9 De stöter på en gammal bekant, kattmannen Erasmus, som fallit i onåd.
10 Någon av dem släpper sina hämningar och gör något hen inte vågat tidigare.
11 De stöter på en gammal fiende som inte känner igen dem.
12 De super sig fulla och ligger med någon.

Sista krogen bestäms vid en rejäl bakfyllescen på R&G där rollpersonerna vaknar upp med olika troféer/blåtiror beroende på hur väl saker gått under natten och spånar fram vad som måste ha varit sista stället.

Spelarna kan segra med rent spel om de får färre än 15 fylleslag men annars måste de sabotera för Rull, Gront och Prompti på olika sätt. Droger, gift, mutor och snack. För varje sabotage ökar gränsen med 5 fylleslag.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ska bara snabbt säga att jag fortsatte prata om "Förlorade i molnen" här.

(Noterade den tråden inte ligger här i allmänna forumet och kan lätt missas)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Hittade det! :D

Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.

Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.

Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.

Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!

5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.
Jag skrev en version av detta äventyr, komplett med specifika händelser, som återfinns här:

Jag kan inte sluta tänka på det här och det är ditt fel, @God45 ! :)

För det första, idén att supplementera informationen från modulen med dina favorit carousing-tabeller (eller bara egna fantasin) är det naturligtvis inget fel på. (Att jag kan tycka det är själva köttet på benen i ett äventyr och alltså något jag vill äventyrsförfattaren ska ge mig har jag redan sagt, så det ska jag inte tjôta om här)

Men är inte tanken att köra det här äventyret direkt efter en carouserunda? Så tänker jag mig det iallafall. Kanske att "den karaktär som fick det dråpligaste resultatet är också den karaktär som blivit kidnappad". I mitt fall tänkte jag helt sonika "den karaktär som hade mest tur med att få bonus-XP av Carousing-tabellerna är också den som blir kidnappad" - denna karaktär är ju den som saknar äventyrets XP minst! (Alla spelare har mer än en karaktär så det är inte så att karaktärens spelare förväntas skippa äventyret. Kör du mer traditionellt väljer du såklart en hjältes flickväns brorsas sysslings vaktmästares farmor som offer, så hjältarna har anledning bry sig)

Då vore det ju mest repetitivt att skapa äventyret från fler carousetabeller. Vad som behövs är specifika utmaningar på vart och ett av de ställen partyt frågar runt på, för att så småningom pussla ihop vad som hänt.

Alltså, att äventyret behöver bli en kedja av informationssnuttar där partyt försöker rekonstruera deras saknade väns snurriga väg in i spritdimmorna, för att sedan övergå till att rekonstruera kidnapparnas väg till "evil HQ". Specifika snuttar, med kartor och SLPer och definierade händelser. Inte bara "du kollar runt och får så småningom tag på rätt person", vilket är det enda äventyret erbjuder. Jag ska även säga att jag tänker mig utforskningarna startar tidigast nästföljande eftermiddag/kväll; kanske inte förrän 2-3 dagar senare. (Det är inte ett äventyr där varje sekund är dyrbar)

Så. Först beskriver vi (för spelarna) vilka etablissemang som kan komma ifråga (och äventyret ger ju oss ett antal namn). Vill spelarna spara tid behöver de splitta upp så alla ställena kan besökas samma kväll. Att bara fråga runt bland servitriser eller stamgäster ska inte ge särskilt mycket utan mest riskera att hjälten blir utkastad eller till och med överfallen för att ha snokat runt. Bättre är att tänka efter vilken typ av underhållning kompisen kan ha deltagit i, och vilja fråga sannolika "festpartners". Och det är ju där äventyrets utmaningar kommer in.

Det viktigaste i alla äventyr är att redan från början ge en kort koncis och fullödig sammanfattning till läsaren/spelledaren, så här kommer den:

XX är den försvunne. XX började sin soloresa på Röda Lyktan, varefter han med "Lilith" gick till Vattenfallet där han eller hon kom ihop sig med en underlig snubbe vid namn "Senix". Han var i hemlighet dödskultist och fixade till att de (Senix och XX) blev överfallna av tre konkurrerande dödskultister; XX dräpte två av dem i självförsvar. Innan Senix kunde utnyttja den hyfsat drogade XX ramlade hen in i ett glatt sällskap som skulle till Den Bundne Slaven. Där blev hen förförd av Miriam som jobbar på Kristallen, bara för att mitt under akten bli nerklubbad och bortförd i vagn till Himlaporten. Varpå kidnapparna byter bakgård till Skelande Hunden där hen sattes i "mellanlager" tills hen alldeles nyss förts ut ur staden till "Evil HQ", där hen är inplanerad för hemska experiment cirka strax efter att hjältarna stormar/smyger/socialiserar in för att rädda henom. Happy ending :)

Så till äventyret. Jag har lagt in en kvinnlig och en manlig SLP, men givetvis ska äventyret anpassas för att passa XX's preferenser. (Att XX gillar att alls carousa får nog dock sägas vara en förutsättning)

** På Röda Lyktan dansar Salome de sju slöjornas dans, eller Gerome jonglerar med glödande dolkar, något en av hjältarna dimmigt minns XX har tidigare sagt sig villa kolla in nån gång. Här behövs en hjälte som köper "VIP-biljett", klarar av att se hela numret utan att "distraheras" av de unga män och kvinnor som går omkring och säljer "coffee? tea? me?" och sedan lyckas få tillträde till en privat pratstund med Salome/Gerome. Då kan hon berätta att XX var här men spenderade tid med Lilith/Tilbar som kan vara alltifrån söt tjej till skäggig karl i drag till läderklädd bitch med piska. Lilith/Tilbar kan berätta att de gick till Vattenfallet för att röka på; XX försvann tillsammans med en skum snubbe och hon/han tänkte inte mer på detta.

(Givetvis kan de slå en critical success på ett allmänt gossip/snoka slag och få tag på Lilith/Tilbar den vägen, men det är ju mycket tristare att reducera äventyret till ett antal slag. Motsvarande gäller för alla dessa utmaningar)

Äventyret fortsätter på Vattenfallet, men först tre ställen till för att ge lite blindspår och allmänt bredda sökterrängen...:

Lotusland är man fientlig mot folk som snokar, men hjältarna kommer inte längre än onödiga slagsmål och knivfajter. På Avgrunden träffar de Gerda som företagsamt nog låter påskina att hon träffat XX, men pratar bara med den snyggaste/bystigaste hjälten/hjältinnan och först vill röka på med denne. Hon pumpar helt enkelt hjälten på pengar. Hon har träffat XX, och kan berätta om diverse perversa lekar, men till slut fattar hjälten att hon beskriver vad som hände vid förra carousingsvepet, alltså inget som har med det aktuella försvinnandet att göra! På Svarta Katten ramlar de i en nycirkusföreställning, och Maestro Zidler förälskar sig omedelbart i en av dem - om de inte vill bli utkastade måste han/hon delta i dekadenta framträdanden såsom oljebrottning eller knivstriptease. Tyvärr leder detta enbart till fripass eller löften om anställning; först lät det som att XX var här men det visar sig vara greve/grevinnan Mendoza, som ser ut som XX...

** På Vattenfallet minns ingen XX, men de minns mannen som Lilith/Tilbar beskrev: Senix, en man som visar sig har kopplingar till en lokal dödskult vid namn "Bhaals Portväktare". Genom att klä sig i mörk kåpa med lila rand kan de utge sig för att vara kultist och får då kontakt med, inte Senix men väl Selena, som berättar att hon och hennes grupp av kvinnliga akolyter tävlar mot Senix och hans grupp av manliga akolyter om att ha ihjäl flest av konkurrentgruppen för att på så vis försäkra sig om Bhaal's gunst. Selena kan berätta att hon ledde innan Senix fick XX att ha ihjäl två av hennes akolyter, och hon berättar inte vart XX tog vägen förrän de hjälper henne bli av med minst en helst fler av Senix grupp. (Att ha ihjäl XX själv tjänar hon inget på eftersom han aldrig blev medlem i kulten). Både Selena och Senix vet att XX helt plötsligt anslöt till en grupp partyprissar som gick in på Den Bundne Slaven för deras fräsiga tävlingar eftersom en av dem blivit rekommenderad av "Charon".

** på Den Bundne Slaven har de, inte direkta gladiatorfighter, men nästan. Två frivilliga ur publiken står på varsin piedestal och skjuter båge på varandra. Alla som överlever får 15 minutes of fame. Om du besegrar en konkurrent får du en hel månads mat och husrum, om än modest sådan. Om du (utan vila emellan) besegrar två får du 1T6 månaders inkvartering på själva stället (mycket lyxigare). Om du besegrar tre blir du utnämnd till "Utbrytarkung/drottning", du får fritt inträde på Slaven hela sex månader, och en privat pratstund med den annars mystiske ägaren Charon. Det är givetvis Charon hjältarna behöver prata med, om så bara för att börja misstänka honom. Han berättar helt sonika att "Miriam" tog med sig XX, och att hon jobbar på Kristallen.

Men först några ord om tävlingen. Kickern är (bortsett från sedvanlig vadslagning) att deltagarna får tre (3) pilar, vilket ju sällan räcker för att besegra tre kandidater - men genom att bete sig på typiskt vulgärt vis (och nu fattar ni varför stället är poppis) kan de få publiken köpa dem fler pilar! (Den Bundne Slaven säljer "officiella pilar" dyrt, och deltagaren uppe på piedestalen får dem direkt av personalen) På så vis funkar det inte att exempelvis ha en gömd pilbågsmästare som skjuter extraskott, om de inte mekkar med att förfalska pilar osv osv Det som funkar är att skjuta falska pilar i den egna partymedlemmen för att på så vis diskvalificera motståndet... ;)

Charon har motiv att ange Miriam eftersom hon jobbar för konkurrenten Kristallen. Han vill att hjältarna ska göra ett exempel av henne ("sluta sno mina kunder"). Hjältarna kanske inte gör dylika smutsiga jobb utan väljer att smussla ut henne ur staden i stället, det viktiga är ju att de får reda på att XX blivit tagen. Om de skaffar sig en fiende i Charon är det ju bara ett upplägg för framtida äventyr.

** Men när de besöker Kristallen, enklast för att en av dem begär Miriam personligen, visar det sig hon gått under jorden. Här kan det räcka med att de uppmärksammar vilka andra flickor som ser besvärade/oroade ut och frågar dessa istället. Om de är diskreta kan Rahab ge en address i slummen. Är de inte diskreta får de Kristallens vakter på sig.

** För att nå Miriam i slummen behöver de antingen göra något smart eller hugga sig igenom slummens "medborgargarde". Miram kan ge signalement till både män och vagn, men det hjälper ju knappast - XX är ju bortförd och inte alls kvar på Kristallen! De kan säkert fånga in Mortimer, en av Kristallens hantlangare, men allt han kan säga är att de lämpade in XX i en vagn som han inte vet var den tog vägen.

Hjältarna måste antagligen gillra en fälla där en av dem är fylleristkund så de triggar en ny kidnappning så de har någonting att följa till Himlaporten. (Eller hugga kusken, tvinga honom avslöja destinationen, och själva leverera kvällens offer) Alternativet är att sätta klorna i Levianol, föreståndare för Kristallen, och få honom ge upp Verions namn; leta upp honom och följa honom. Han är "untouchable" ädling så att försöka få honom att berätta är inte att välja den smidiga vägen (men RP är givetvis välkomna att försöka). Om spelledaren är generös låter hen partyt följa Verion till Himlaporten; annars är vi tillbaka till att iscensätta en ny kidnappning. Ditt party kommer säkert försöka något jag inte tänkt på...

** Hur de än söker igenom Himlaporten hittar de ingenting, tills någon kläcker den geniala tanken på att kolla Skelande Hunden som ligger precis bredvid. Flera kring stället har sett bylten in; ingen har sett bylten ut. Eller att de lyckas följa en offertransport inte bara till Himlaporten utan även vidare, kanske enklast - en frivillig hjälte som kan kommunicera med, eller bli spårad av, gruppen låter sig kidnappas?!

** Sedan återstår bara att följa andra transporten, från Skelande Hunden ut ur staden. Äventyrets final är när hjältarna bluffar sig in på den maskeradbal som Verion håller i sin "evil HQ" villa/flygskepp/grotta (eller smyger in, eller slaktar sig in).

Återstår då bara eventuella blindspår; alltså vad som händer dem som inte besöker Röda Lyktan (där ena ändan av nystanet finns). På Vattenfallet finns det inte mycket att hämta - eftersom ingen där är involverad. Att komma i kontakt med kulten av en ren slump låter osannolikt.

Utan att veta eller gissa att Charon är mannen de behöver träffa kan det vara svårt göra något aktivt på Bundne Slaven, och då hittar de heller ingen information. På Kristallen är man fientligt inställda till alla som snokar. Det i sig kanske räcker för att äventyrarna ska spana på stället och på så vis kunna följa vagnen till FF. Men stället bör ju inte vara enda stället som "inte uppmuntrar" folk som snokar runt... Jag tänker mig att presentera Lotusland, Avgrunden och Svarta Katten som namn i äventyrets början - på orelaterade ställen som inte gillar folk som snokar så Kristallen inte står ut i mängden.

Slummen lär inte figurera i storyn om de inte specifikt jagar Miriam.

Att hitta Himlaporten utan att följa äventyret är fullt möjligt med höglevelsmagi, men det utgår vi väl ifrån hjältarna (ännu) inte har tillgängligt? Skelande Hunden: Hittar de Himlaporten kan de hitta Skelande Hunden bara genom uteslutningsprincipen.

Evil HQ hittar de genom att följa leveranser från Skelande Hunden, eller om de lyckas få någonting ut av de skumrasktyper som jobbar där.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Det blev väldigt uppskattat.

Jag skalade bort en del, det blev inga följeslagare, orientering slutade vi med efter andra puben, däremot behöll vi fylleslagen, men räknade dem inte sådet blev mer av en upplevelse än en utmaning. Jag hade lite tidsnöd och sen anpassade jag till hur spelarna körde så då blev det mindre gejmigt.

Vi hällde upp alkoholfri blåbärsdricka, must, vin och champagne vid de olika pubarna. En gammal räv blev dödad under slagsmålet på Den gode björnen pga en förflugen kommentar om exploderande tärningar och en hel hög ankor råkade förgiftas av mjödet på Blå ankan.
 
Top