Hur flexibla är era spelgrupper när det gäller spel?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ganska ofta i olika trådar så läser jag hur folk spelar spel de inte är så förtjusta i, eller har svårt att hitta spelare till ett visst spel och så.
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut i folks grupper och vilka de vanliga skälen till att det blir såhär är. Jag har haft turen att spela med folk som nästan alla åtminstone testar alla spel. Den största nackdelen det innebär är att läras sig nya regler ofta, eller att man måste friska upp minnet om man haft uppehåll i ett spel, och när man spelar olika men liknande versioner.
Sen är inte alla i gruppen helt i synk när det gäller allt alls. Exempelvis är AD&D 2nd ed min och en annans favorit medan fler föredrar 3.5. Vi har dock spel i de olika versionerna. Jag gillar inte strider alls medan de andra gör det. En del spelare gillar inte att ha rollpersoner som gör otrevligheter som i cyberpunkspel medans andra gärna gör vad som helst för pengar.

Men hur har ni upplevt det? Vad är det för olika orsaker som får folk att spela spel de inte vill, eller inte får spela och testa det de är mest sugna på?
Några orsaker jag kan tänka mig:
Gruppen har alltid bara spelat ett spel och vill inte pröva nåt annat för de har roligt nog.
Gruppen vill spela det som de hört sina kompisar i andra grupper spela eller sett på Youtube och liknande.
Gruppen har testat olika spel och kommit fram till vilka de gillar bäst och därför inte vill spela andra versioner/spel.
Gruppen gillar bara en viss genre och vill inte testa andra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
I grupperna jag spelar med och spelat med har det främst handlat om den upplevda tröskeln som finns vid övergången till ett nytt system. Så det är inte att testa nytt i sig som är problemet utan tiden det upplevs ta att komma in i något nytt som förhindrar.

Nu har jag som stående spelledare i mina grupper blivit mer ihärdig i att lyfta olika spel utöver det som spelas i gruppen samtidigt som jag tar ett större ansvar för att gå igenom vad som skiljer så tröskeln över blir lägre, dock är motståndet fortfarande närvarande i en del grupper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
I mina grupper har det historiskt sett inte handlat så mycket om gruppen som om individerna. Jag har aldrig riktigt haft det så att jag haft en grupp som spelar olika spel – snarare har jag spelat olika kampanjer med olika konstellationer. Det kan ibland finnas överlapp, men jag vet inte om jag riktigt tänkt mig att jag haft "min spelgrupp". Men jag har förstått att det annars är ganska vanligt att man har det – en mer eller mindre permanent konstellation av spelare som turas om att spelleda olika spel för varandra. Eller som rentav har en typ permanent SL…

Så när jag inte fått tillfälle att spelleda något jag vill spelleda så har det helt enkelt handlat om att jag inte lyckats samla tillräckligt många spelare ur min (utökade) bekantskapskrets som varit sugna på det spelet. Och anledningarna är många – vissa gillar inte vissa system, vissa gillar inte vissa spels fokus, vissa vill inte köra oneshots utan bara längre kampanjer, vissa vill inte spela med mycket meta, och så vidare. Jobbigheten i att lära sig ett nytt system har jag sällan stött på, men däremot brukar folk ha relativt tydliga preferenser. Så det handlar inte så mycket om att man är tveksam till att testa något nytt för att det är något nytt, utan för att man anser att det nya inte verkar vara speciellt bra på att ge en det man vill ha. Typ, om jag verkligen avskyr strid i rollspel och en SL söker spelare till en kampanj som utlovar mycket strid – då är det ju inte huruvida spelet är nytt eller ej som gör att jag inte räcker upp handen…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Så när jag inte fått tillfälle att spelleda något jag vill spelleda så har det helt enkelt handlat om att jag inte lyckats samla tillräckligt många spelare ur min (utökade) bekantskapskrets som varit sugna på det spelet.
Jag vill bara kommentera detta utifrån att jag med åldern börjat göra mer som dig @krank även om jag inte lyckas alla gånger. Finns en anledning att jag deltar i tre spelgrupper, vill inte ena samlingen människor spela det jag vill testa så börjar jag aktivt söka spelare som vill. Sen försöker jag komma undan positionen som stående spelledare, det är något som blivit av utan att det egentligen var meningen att så skulle vara fallet. Från början var tanken i de flesta grupper jag deltagit att vi skulle skifta vem som är spelledare, men då jag som person vill komma igång snabbt och inte se saker rinna ut i sanden så tar jag rollen om jag märker att ingen annan fyller positionen med förhoppning att lämna ifrån mig den till en annan person i gruppen vid tillfälle.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
I Gårdagruppen är vi öppna till alla spel, i teorin, men vi håller oss till en viss sorts spelstil. Problemet är ofta att vi inte har tillgång till tillräckligt med spel och det blir att vi pitchar samma gamla spel igen, för ingen orkar med att leta reda på nya spel som vi inte spelat förut. Speciellt nu när vi spelar online. I praktiken finns det många spel som inte riktigt uppmuntrar den spelstil vi är vana vid, och skulle någon pitcha något spel av Fria ligan eller Helmgast skulle man nog få förklara lite hur man tänkt sig för att få det att fungera med gruppens preferenser.

Den andra gruppen jag spelar med är ju Hantverksgruppen, och där spelar vi bara spelledarlös friform, så där är detta en ickefråga. :gremgrin:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
I de grupper jag deltar i är flexibiliteten generellt stor. Visst kan någon nobba något enstaka spel men det är mindre vanligt.

I den mån vi fastnar i gamla hjulspår är det snarare för att få av oss pitchar nya spel. Möjligen kan det ses som ovilja till förändring men i de flesta fall tror jag det är ren lathet. När vi väl tar oss än ett nytt spel brukar folk lära sig det utan knot.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I min gamla vanliga grupp finns det bara ett par hangups jag stött på hittills.
* Många har en otrevlig rasism mot ankor.
* Ett par ogillar Star Trek intensivt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
I min gamla vanliga grupp finns det bara ett par hangups jag stött på hittills.
* Många har en otrevlig rasism mot ankor.
* Ett par ogillar Star Trek intensivt.
Pratar vi setting så har vi det i vår grupp också. Inget spel i rymden eller Belgien.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag tycker att min grupp är ganska flexibel inom ramen för tradspel och OSR. Sedan omstarten 2013 har vi spelat Fantasy! OSG, gamla Mutant, Rad-Hack och mitt hemmabyggda rymdoperarollspel Världsrymdens vagabonder. Nästa tänkta spel är Svärd & Svartkonst. Vi har även pratat om Kuf. Samtidigt har gästande spelledare kört Mutant City Blues, Exemplars & Eidolons, Tales of the Space Princess, Lords of Creation, ett BRP-hack där vi spelar orcher i Saurons tjänst samt DnD 5E. Allt har fallit väl ut utom möjligtvis det sistnämnda som kändes för detaljerat och stelt.

Egentligen är det bara två personer i gruppen som har starka(re) åsikter. En som verkligen ogillar minimalistiska regelsystem och År Noll-motorn (fast jag tror ändå att hen skulle kunna tänka sig att spela något av ligans spel under en kortare tid) och en person som verkligen ogillar både regeltunga system och rälsade äventyr (jag anser att jag har uppfostrat hen väl). Det är dock aldrig något problem att kompromissa. Ofta blir det så att jag som spelledare väljer något lämpligt och så kör vi på det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag tror inte att det är så konstigt att en grupp konvergerar mot någon typ av spel/genre/setting som passar bäst för dom, och särskilt för de som kör de där mytiskt långa kampanjerna så förefaller det sig väl rätt naturligt att man inte hinner testa så många spel.

Sen tror jag också att för många av oss så är det inte så viktigt vilket spel eller ens spelstil som vi har. Jag har förstått att det för en del är jätteviktigt och jag har helt klart spelstilar som jag föredrar framför andra, men i slutändan så är det nog ändå viktigare för mig vilka jag spelar med än exakt vad vi spelar. Nu kan jag tycka att det är lite klurigt ibland när det gäller rollspel att skilja vad som är spelstil och vad som är person men om jag får jämföra med brädspel så vet jag att jag mycket hellre spenderar en lördag med att spela ett jättedåligt spel med min brädspelsgrupp än jag spelar mitt favoritspel med okända människor. Sen är det klart att jag hellre spelar med favoritspel med min brädspelsgrupp än ett dåligt spel men behöver jag kompromissa så är inte valet svårt, och inget som stör mig nämnvärt.

I Gårdagruppen är vi öppna till alla spel, i teorin, men vi håller oss till en viss sorts spelstil. Problemet är ofta att vi inte har tillgång till tillräckligt med spel och det blir att vi pitchar samma gamla spel igen, för ingen orkar med att leta reda på nya spel som vi inte spelat förut. Speciellt nu när vi spelar online. I praktiken finns det många spel som inte riktigt uppmuntrar den spelstil vi är vana vid, och skulle någon pitcha något spel av Fria ligan eller Helmgast skulle man nog få förklara lite hur man tänkt sig för att få det att fungera med gruppens preferenser.

Den andra gruppen jag spelar med är ju Hantverksgruppen, och där spelar vi bara spelledarlös friform, så där är detta en ickefråga. :gremgrin:
Samtidigt så har vi ju spelat Vampire med en av historiens ökänt mest rälsade kampanjer (Giovanni Chronicles) och jag kommer nog dessutom pitcha in nån klassisk Cthulhukampanj nån gång i framtiden också, så även där får jag nog säga att vi är ganska flexibla.

Och det där med rymden är ju även lite av en motreaktion på att under en period så var allting vi spelade (nej det var det inte, men det kändes så) i rymden, oavsett om det var spel som i princip var byggda för det som Lasers & Feelings eller Utpost eller spel som lika gärna hade kunnat spelas i andra settingar som Archipelago. Och vi kommer säkert spela det i framtiden igen. Mer osäker på Belgien dock men tror nog att vi har haft scener där också.

Vi har ju dessutom spelat både minst ett Jeepformscenario och ett Fastaval-scenario och på något sätt en himla massa PbTa fast det är ett rätt dåligt system, och dessutom en fruktansvärt massa olika spel så antagligen är vi ändå mer varierade än många grupper, men det hjälper ju förstås till för variationen när en lång kampanj är på 10 kvällar.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag har en fantastisk grupp som är superflexibel. 5E, PbtA, OSR, fria ligan, samberättande indie.. De är svinpepp på allt jag presenterar och ger allt en entusiastisk chans. Vi har riktigt kul också :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Mina spelare är väldigt flexibla. De kan tänka sig att spela nästan vad som helst efter hot och långa perioder av systematisk hjärntvätt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Inte alltför täta byten, är väl det enda önskemålet. I övrigt råder stor flexibilitet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Överlag har det varit stor flexibilitet, tycker jag. Överlag har mina grupper å andra sidan mest spelat stora, kommersiella spel med starka varumärken, och det är kanske lättare att säja in sådana spel till den genomsnittlige rollspelaren?

Det är egentligen bara två spel som jag verkligen har velat spelleda och som jag har haft svårt att hitta folk till: Ars Magica och gammel-DnD. Jag mins faktiskt inte varför min gamla grupp var så negativ till Ars Magica. Min nuvarande grupp vill inte spela OSR, och det beror på att de alla är väldigt inkörda på 90s-games som @2097 kallar dem: de vill spela rälsade spel med förplanerade, "coola scener" och en känslomässigt tillfreställande slutstrid samt spela rollfigurer med djupa backstårys (och implicit plot armor) som räddar världen. Att vidga vyerna finns tydligen inte på kartan.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Överlag är det sällan några problem att testa på nya saker.

Dock hade jag en spelare som var lite speciell. Han blev ofta sur om han inte fick exakt det han hade tänkt sig att han skulle få. För att göra saker värre så blev han upprörd om man frågade honom vad han ville se i spelet, för då trodde han att man skulle försöka ändra spelet för att han skulle tro att han gillade det mer, eller att man smörade för honom. När han var på rätt humör var han en av de bästa spelarna jag spelat med, men på en dålig dag var han nog den sämsta. Att spelleda för honom var som att slå ett slumpslag, slår man lågt är han sur, är det högt var han glad, och man kunde inte påverka slaget alls.

Ett exempel var när jag köpte Lamentations of the Flame Princess, och vi skulle spela det. LoFP kan ju vara lite knepigt att beskriva, så jag drog till med att det var "som The Witcher", i.e monster, skumheter och typ mörker.

Jag spelleder ett äventyr där de reser till en trollkarls torn, slåss emot en monsterbjörn och sen försöker ta sig igen slottet. När vi avslutade spelmötet var han väldigt sur och upprörd för att jag "ljugit" om vad vi skulle spela. Han sa att det inte alls var som The Witcher för "i the Witcher är det en alv som säger 'piece of lembas' istället för 'piece of cake'!" och sen stormade han ut och vägrade spela med mig på flera månader.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min nuvarande spelgrupp är väldigt flexibel men med det sagt i den mån att vi alla gillar och ogillar samma typ av element i rollspel , vi gillar alla story och karaktärsdrivet rollspelande så det har aldrig uppstått konflikter kring vilka spel vi skall spela. Om någon föreslår ett spel som inte blir spelat här och nu så läggs det i kölistan och betas av further down the line så att alla får chansen att spela sitt spel .
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Tycker spelgruppen är flexibel med att testa nya spel, men det bygger ju på att en person är pepp på ett spel och säger "jag vill spelleda det här" och drar uppstartslasset själv.

Undantaget är väl:
* En person vill inte spela samberättade/för stort spelarinflytade. Det ska finns ett äventyr där bara SL vet hur saker ligger till.
* En annan person (utan att det sägs rakt ut) har klart roligast om det är högt spelarinflytande.
* Några av oss spelar gärna ut våra rollpersoner och det är okej om det inte händer så mycket. Några har tråkigt om det går för långsamt framåt. (Här känner jag igen mig i båda grupperna beroende på dagsform...)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Vi nöjer oss inte med mindre än det bästa, i min grupp. Därför går många spel bort. Nästintill alla. Med tanke på den relativt lilla tid man trots allt har till att spela roll känns det dumt att ödsla tid på annat.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Min grupp är flexibel men kanske lite väl snäll ibland. Det kan vara svårt att få bra feedback på vad de vill spela och tycker är bra. Det kan vara svårt att hitta något som alla går igång på när de är tacksamma för att någon vill spelleda och inte vill vara till besvär. Av erfarenhet så vill de ha mera regeltungt än vad jag tycker om. DnD5 och den senaste versionen av star wars har varit väldigt populärt.
 
Top