Eon Hur blir en sabrisk bonde omstöpt

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Tja, har precis börjat en ny sandlåde-kampanj där mina spelare är unga sabriska bönder (17, 18 och 19 år) de har alla uttryckt en önskan om att bli magiker men iom att vi alla ville köra på en väldigt låg nivå så var det ingen som var omstöpt i skapelsen.

Planen är att kampanjen kommer hålla sig runt hemtrakterna för tillfället då de inte direkt har en önskan eller anledning att lämna ännu men det finns utrymme för mystiska händelser och karaktärer i området.

Min tanke för tillfället är att en eller flera av de ska vara omstöpta innan de ens lämnar hertigdömet de växt upp i för första gången och efter att ha kollat i tabellen med omstöpelser så tycker jag inte riktigt någon av resultaten riktigt passar.

Därför tänkte jag kolla här om någon har några förslag på händelser i en sabrisk bondes liv som skulle kunna leda till en omstöpelse. Om det hjälper så är en av spelarna intresserad av att bli skotomantiker och en av de att bli geotropiker den sista spelaren hade ingen preferens vad gäller aspekt.
Ser fram emot era roliga ideer!
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
En idé kan vara att de under en av sina "lediga" dagar är uppe in den gamla borgruinen och utforskar, då golvet plötsligt rasar in och de blir levande begravda i en källare. Det dröjer sedan dagar innan övriga i byn lyckats få ut dem.
Eller så hittar de ett gammalt grottsystem som finns under ruinen och måste leta sig ut genom det i mörkret. Då är det både mörkt och de är omgivna av mark, kan vara en bra idé att väva in just dessa aspekter på. Vem vet vad som mer finns där nere, något monster eller kanske tom en väg ner till underjorden?

En annan idé kan vara att kyrkan ser dem som kättare och tar med dem för att tvinga fram en bekännelse. Eller helt enkelt att en viss kult som gillar smärta och lidelse tar dem för att under veckor tortera dem på olika sätt innan de lyckas fly.

Eller så kanske de hamnar i onåd med länsherren och blir tvingade till att arbeta i den lokala gruvan under hemska förhållanden?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Skotomantiker: En sällsynt sjukdom gjorde personens ögon fruktansvärt känsliga för ljus. Barndomen spenderades dold från solens sken, och rollpersonen lärde sig efter hand att utföra allehanda hushållssysslor för hand om natten med ledning av känseln. Under dessa långa och tröstlösa timmar – påtvingade för att kompensera för den onyttiga existensen om dagarna – upptäckte hen ett märkligt fenomen. Hen kunde känna skuggorna, låta dem löpa mellan fingrarna som trådar. Idag är rollpersonens ögon måhända ärrade, men hen har en subtil känsla för att manipulera mörkret. [Kännetecknet Känselsinne 4T6. Rollpersonen får -1T6 på alla handlingar som kräver syn i dagsljus.]
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,030
Location
Stockholm
Likt Svarte Faraonen ovan testar jag också att skriva i en stil med bakgrundstabellerna!

Schamanist: Ett band av tiraker från Takalorr landsteg plötsligt en dag och rövade bort rollpersonen för att säljas som slav borta i Jargien. Schamanen på skeppet utförde en mystisk ritual som slet loss rollpersonen själ från dess kropp, men innan ritualen fullbordades ansattes skeppet av en storm och förliste. Trasig och trött drog sig rollpersonen hemåt igen genom vildmarken, men har sedan dess kunnat förnimma andevärlden och genom att härma den tirakiska schamanens metoder börjat få en djupare förståelse för sin själskraft. [Kanalisera Psykotropi 3T6, Ritual 2T6].
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,030
Location
Stockholm
En lite lösare tanke om omstöpelse: en eller flera rollpersoner går vilse i vildmarken, kanske jagade av ett läskigt monster. Troll kanske? Har för mig att de är vanliga i Soldarn. Efter att de har vandrat i många dagar vid svältens rand hittar de ett uråldrigt träd varifrån det växer en märklig svamp, eller kanske hittar de en endaste bärbuske i en ödslig bergstrakt. När de äter av denna magiska växt försvinner förvisso deras hunger, men de dras med våndor, magknip och förgiftning i flera dagar innan de till slut kommer till sinnenas fulla bruk igen, som Omstöpta.

Apropå troll: en rollperson som blir kidnappad av ett troll och satt som långkok i dess trollgryta. När sedan en ädel soldisk Riddare till slut kommer och räddar rollpersonerna visar det sig att trots att de blivit kokade levande har de inga brännskador.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
När vi fipplade med bakgrunden till en av mina spelare så landade vi i att han hade ett möte med en skugglandsvarelse. Han gjorde en deal med sagda varelse som resulterade i att han blev omstöpt. Det förklarade delvis varför han hade en affinitet till både pyro- och geotropi men bara kan repa upp vävar (förvränga).
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
251
En storm blottar en grotta i bergssidan som leder till ett bortglömt, uråldrigt tempel med ett runkarvat altare med mörka, ingrodda fläckar. Pojkarna får ett plötsligt och oemotståndligt infall att spilla sitt blod på altaret, varpå de börjar höra en underskön röst i sina huvuden som ger dem magiska krafter och viskar fördolda hemligheter till dem. Allt rösten vill ha i gengäld är en liten gentjänst.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Fantastiska förslag, det ger mig massa inspiration och ideer att jobba med, återkommer med planen när den är lite mer kristalliserad!

Så jag tänker nu kommer nog en av Rp bli omstöpt först för att bli rekryterad av en magiker som potentiell lärling, det får bli den första av de. Sen får vi se när möjligheten kommer för de andra att vara med om något som skulle kunna öppna deras tredje öga
 
Top