Nekromanti Hota utan färdigheten övertala

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
I helgen spelade jag och mina vänner en omgång eon, och min karaktär är kamorian. Därtill fick jag storvuxen på bakgrundstabellerna vilket resulterade i en två och tretti lång vargman med gula ögon, vassa tänder och skarpa klor. I min mening är detta hyfsat obehagligt, och om en liknande herre vrålande skulle dyka upp bakom en buske, eller kanske bara med lite tyngd bakom orden bad mig om mina besparingar skulle jag i fall ett: skita knäck i spiraler och i fall två: utan knussel räcka över allt jag hade på mig.
Både att vråla ur en buske och ett daylight robbery försökte jag mig på under helgens äventyr. I det första fallet lyckades han inte skrämma de nya rekryterna i legoförbandet, och i det andra var han tvungen att övertala köpmannen med friskt användande av påk innan kontanter fördes över.
I första scenariet körde vi på ett slag mot aggression som jag botchade trots högt värde, nåja, sånt är livet.
I fallet med rånet däremot var jag tvungen att ge köpmannen däng trots ett mycket sjrämmande yttre, för att jag hade lågt färdighetsvärde i övertala.
Jag kunde ha tagit poäng i färdigheten, men jag tyckte att vältalighet och ett i allmänhet välsmort munläder inte direkt passade karaktären.
Stridskonsten skrämma/hota kunde vara ett alternativ, men vi börjar kampanjen utan några stridskonster utöver "drill 'närstridsvapen'".

TL;DR: hur hotar jag och skrämmer utan att ha färdigheten övertala?
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Har haft en liknande karaktär i våran grupp som var svartbjörn, och vi gjorde saken enkel genom att göra de 1 tärning enklare för hans karaktär att skrämma folk.
Och därmed självklart 1T6 svårare där han försökte smälta in och inte skrämma folk.
På färdigheten övertala då såklart.

Kan ha vart 2T6 när jag tänker efter.

Nu svarade jag ju inte på din fråga direkt men kan inte för tillfället komma på någon annan lösning.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
mjo, det var min första tanke också. Men en mer "permanent" lösning på problemet att den skitläskigaste typ du kan hitta inte är läskig utan att dessutom vara kapten för debattlaget måste stå att finna.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Kom på att vi har använt oss av en annan variant för att skrämma folk, Vi tog tekniken stridsvråla som slås fram med TÅL+VIL/2 och slog mot resultatet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle använt färdigheten Stridsvana för att simulera hur läskig man kan vara, iochmed att Stridsvana är kopplat till hur hård och kall man är, och sedan gett bonusar eller minus beroende på tex hur biffig man är, hur ärrad man är, och hur stora vapen man kan vifta med.

Men det kommer finnas en Hota-färdighet i Eon IV.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Det är ju naturligtvis perfekt.
*Ansiktspalm*
tack, ska prata med gruppen och låta det vara husreglat så från nu.
 
Top