Nekromanti Hoppa högt?

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Kollade reglerna i Eon och Neotech här nyligen för att jag har gjort en hoppa-runt-som-attan karaktär i Neotech (skriver här eftersom neotech forumen verkar vara så gott som döda samt att detta är en fråga om spelmekanik) och har efter mycket letande kommit fram till att det inte finns några egentliga regler för att hoppa högt rakt upp, utan bara för att hoppa långt. Så jag tänkte kolla ifall någon av er forumrävar har något liggande som skulle kunna fungera som riktlinje.

Om ni dessutom skulle ha något förslag på vilken svårighetsgraden för att hoppa från vägg till vägg skulle vara så är det välkommet det med.
Då menar jag alltså, hoppa från marken, ta spjärn mot väggen och skjuta ifrån igen. Vet inte om det skulle vara aktuellt i själva rollspelet, men om jag nu kommer på tanken att försöka mig på en sådan uppåt väggarna (ha-ha) galen manöver så skulle det vara praktiskt att ha förslag från mer rutinerade spelare/spelledare än mig.

Tack och Bock

/Ludde
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänker att man kan väl hoppa ungefär 10 cm per färdighetschans (Har 12 i hoppa kan du hoppa 120 cm högt), eller iaf något åt det håller. Fast det är sällan det är relevant, eftersom att ska man ta sig uppåt är det oftast väldigt svårt, och det är effektivare att klättra. Men att väggskutta är en kul tanke, och min spontana tanke är att man slår ett slag för hoppa för att se hur högt man kommer, använder akrobatik för att ta spjärn mot väggen, och sedan hoppa igen för att skjuta ifrån. Antar att man hoppar typ 20 cm gånger effekten på hoppaslaget. Svårigheten antar jag är normal, men man får ju räkna med flera handlingar, så först Ob3t6 mot hoppa, sedan Ob4t6 mot akrobatik och slutligen Ob5t6 mot hoppa. Då kan man göra ett ganska högt skutt först, ta spjärn, och sedan blir det ett betydligt lägre hopp.
Sen ska man nog ta material i åtanke(väggen). Att ta spjärn mot en plastvägg insmord i såpa lär vara ganska knepigt jämfört med en gropig stenvägg.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tanken med handlingen låter väldigt coolt! Men jag tycker du gott kan köra på ob3t6 mot akrobatik för att lyckas med en sådan handling.

Blir momentet att lyckas med en actionladdad handling för svår så kan man räkna med att den 50% av gångerna kommer att misslyckas. Att misslyckas med något action laddat gör ju att spelarens karaktärsbild förstörs. Rollpersonen är inte längre den väggspringande hjälten som man föreställde sig att den skulle bli när man skapade den.

så kör ett ob3t6 slag mot akrobatik - och glöm inte att panga mot fienden i luften!

ps. Faktum är att jag skulle rekommendera dig att skapa en ny färdighet vid namnet "Parkour" alt ta det som specialisering under hoppa/akrobatik. Vid skapandet av din karaktär så skulle jag också se till så du fick den fysiska fördelen att exempelvis akrobatikslag blev ob1t6 enklare, på så sätt så har du friheten att göra ännu mer actionladdade och galna saker!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Med tanke på att Mundanas massa är så mycket mindre än Jordens så borde gravitationen vara annorlunda och helt sjuka akrobatiska stunts vore egentligen inte omöjliga att utföra av vanligt folk. Nu är dock inte fysik min starka sida och dessutom så kan tråkmånsar kontra med att "andra naturlagar råder på Mundana (blablabla)".
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Marukusu said:
Med tanke på att Mundanas massa är så mycket mindre än Jordens så borde gravitationen vara annorlunda och helt sjuka akrobatiska stunts vore egentligen inte omöjliga att utföra av vanligt folk. Nu är dock inte fysik min starka sida och dessutom så kan tråkmånsar kontra med att "andra naturlagar råder på Mundana (blablabla)".
Är Mundana verkligen så liten? Jag återkommer.

Mundanas omkrets: ca 2000 mil.
Jordens omkrets: ca 4000 mil.

Så, yep. Du har rätt, Mundana är hälften av Jordens storlek. Meeeen eftersom regelböckerna verkar designade på så sätt att gravitationen fungerar som på Jorden, får man anta att densiteten är dubbelt så stor. Ingen skillnad, alltså. Aight? :gremshocked:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kraetyz said:
Marukusu said:
Med tanke på att Mundanas massa är så mycket mindre än Jordens så borde gravitationen vara annorlunda och helt sjuka akrobatiska stunts vore egentligen inte omöjliga att utföra av vanligt folk. Nu är dock inte fysik min starka sida och dessutom så kan tråkmånsar kontra med att "andra naturlagar råder på Mundana (blablabla)".
Är Mundana verkligen så liten? Jag återkommer.

Mundanas omkrets: ca 2000 mil.
Jordens omkrets: ca 4000 mil.

Så, yep. Du har rätt, Mundana är hälften av Jordens storlek. Meeeen eftersom regelböckerna verkar designade på så sätt att gravitationen fungerar som på Jorden, får man anta att densiteten är dubbelt så stor. Ingen skillnad, alltså. Aight? :gremshocked:

Det finns för mycket naturvetare bland eonspelarna. Gör något vettigt av era liv och läs klassisk litteratur istället. :gremgrin: Skapa en fantasivärld istället för en ny verklighet! :gremwink:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Kraetyz said:
Mundanas omkrets: ca 2000 mil.
Jordens omkrets: ca 4000 mil.

Så, yep. Du har rätt, Mundana är hälften av Jordens storlek. Meeeen eftersom regelböckerna verkar designade på så sätt att gravitationen fungerar som på Jorden, får man anta att densiteten är dubbelt så stor. Ingen skillnad, alltså. Aight? :gremshocked:
Till och med åtta gånger så stor, eftersom det rör sig om volym, tror jag. Känner inte till Mundana alls, spelar inte Eon nft, men är man naturvetenskapsbuff kan det bli lite lustiga effekter... åtta gångers densitet? Består Mundana av uran...?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Persson said:
Det finns för mycket naturvetare bland eonspelarna. Gör något vettigt av era liv och läs klassisk litteratur istället. :gremgrin: Skapa en fantasivärld istället för en ny verklighet! :gremwink:
Oh boy snackar du om fel fantasyvärld... =)

Nå; det finns inget motsatsförhållande mellan fantasivärld och realism. Tvärtom finns det en hel del som tycker att fantasivärldar blir mycket roligare av lite realistisk fysik etc =)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Persson said:
Det finns för mycket naturvetare bland eonspelarna. Gör något vettigt av era liv och läs klassisk litteratur istället. :gremgrin: Skapa en fantasivärld istället för en ny verklighet! :gremwink:
Oh boy snackar du om fel fantasyvärld... =)

Nå; det finns inget motsatsförhållande mellan fantasivärld och realism. Tvärtom finns det en hel del som tycker att fantasivärldar blir mycket roligare av lite realistisk fysik etc =)
Mig ger det bara huvudvärk. Men så är jag ju politiker också. :gremdrink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ska kolla hur det funkar in-game. Men 10 cm/fv stillastående och 15cm/fv med sats verkar ju landa hyfsat nära verkligheten iallafall. Sen Får jag nog diskutera hans ninjande lite mer ingående med min Sl. Eller framförallt se till att lära sl reglerna eftersom han är vad vid att spelleda WoD, och de godtyckliga moddningar av reglerna man kan göra där troligtvis skulle döda karaktären more often than not.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Inflation som alltid OT

Inte nödvändigtvis lägre massa. Har sagt det tidigare och säger det igen. Den absurda inflationen i Eon beror nog endast för att tunga metaller som guld och silver finns i överflöd vilket torde kontra den mindre volymen som mundana har jämte jorden
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Hakanlo said:
Kraetyz said:
Mundanas omkrets: ca 2000 mil.
Jordens omkrets: ca 4000 mil.

Så, yep. Du har rätt, Mundana är hälften av Jordens storlek. Meeeen eftersom regelböckerna verkar designade på så sätt att gravitationen fungerar som på Jorden, får man anta att densiteten är dubbelt så stor. Ingen skillnad, alltså. Aight? :gremshocked:
Till och med åtta gånger så stor, eftersom det rör sig om volym, tror jag. Känner inte till Mundana alls, spelar inte Eon nft, men är man naturvetenskapsbuff kan det bli lite lustiga effekter... åtta gångers densitet? Består Mundana av uran...?
Nix, fullt så enkelt är det inte. Gravitationskraften är dessutom proportionell mot kvadraten på avståndet till planetens mittpunkt. Så om Mundana har halva radien jämfört med jorden, har vi där faktor 4. Så det räcker med dubbel densitet mot jorden (2 x 4) = 8.

Jordens medeldensitet är 5,5 kg/liter. Mundanas blir alltså ca 11. Järn har 7,9; bly 11; silver 10,5; guld 19,3. Så om man tänker sig att Mundana har en kärna av guld istället för järn (som jorden har), bör SL kunna trolla fram rätt siffror. fast då funkar inte vanliga kompasser, eftersom planeten inte kan ha ett reguljärt magnetfält.

Oui, je suis un je-sais-tout. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nix, fullt så enkelt är det inte. Gravitationskraften är dessutom proportionell mot kvadraten på avståndet till planetens mittpunkt. Så om Mundana har halva radien jämfört med jorden, har vi där faktor 4. Så det räcker med dubbel densitet mot jorden (2 x 4) = 8.

Jordens medeldensitet är 5,5 kg/liter. Mundanas blir alltså ca 11. Järn har 7,9; bly 11; silver 10,5; guld 19,3. Så om man tänker sig att Mundana har en kärna av guld istället för järn (som jorden har), bör SL kunna trolla fram rätt siffror. fast då funkar inte vanliga kompasser, eftersom planeten inte kan ha ett reguljärt magnetfält.
Det här var det bästa inlägget på länge! :gremlaugh:

Vi får försöka hitta på någon bra fysikalisk lösning, eftersom jag har för mig att kompasser fungerar på Mundana...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ni glömmer ju att gravitationen på mundana förklaras som en global version av effekten "fotfäste".
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Min forum-fu sviker mig!

Men Telephalsion, det är väl självklart att det är de ataxatropiska strömmar som ständigt färdas nedåt (mot Mundanas kärna) som med små teleport-effekter drar materia nedåt. När strömmen sedan träffar något som är tjockare än luft så studsar en del av strömmen tillbaka. Detta förklarar varför saker studsar om man släpper dom också, och varför man faller långsammare i vatten.
Det förklarar dessutom varför man inte kan teleportera sig upp i luften och låter ganska ataxatropiskt att det alltid rör sig inåt, aldrig utåt (utom tillfälligt när saker studsar.).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Det finns för mycket naturvetare bland eonspelarna. Gör något vettigt av era liv och läs klassisk litteratur istället."

Pöh, här drar vi oss tydligen inte för fucking personliga påhopp! :gremsmile:
Jag är samhällsvetare och pluggar beteendevetenskap på högskolenivå. Längre ifrån naturvetare kan man inte komma.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Mekanurg said:
Nix, fullt så enkelt är det inte. Gravitationskraften är dessutom proportionell mot kvadraten på avståndet till planetens mittpunkt. Så om Mundana har halva radien jämfört med jorden, har vi där faktor 4. Så det räcker med dubbel densitet mot jorden (2 x 4) = 8.... Så om man tänker sig att Mundana har en kärna av guld istället för järn...
Så var det ja! Lite coolt att tänka sig en planet av guld...

Men det finns ju en del andra intressanta effekter: Till exempel är horizonten mycket närmre - är man sjörövare kan man ta sig närmare sitt mål innan man blir sedd... (Nu vågar jag inte säga om det är två eller fyra gånger så långt man ser....)

Det blir mycket närmare mellan klimatzonerna. Bra för nomadfolk som följer klimatet, och för flyttfåglar...

Fler effekter?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Petter42 said:
Min forum-fu sviker mig!

Men Telephalsion, det är väl självklart att det är de ataxatropiska strömmar som ständigt färdas nedåt (mot Mundanas kärna) som med små teleport-effekter drar materia nedåt. När strömmen sedan träffar något som är tjockare än luft så studsar en del av strömmen tillbaka. Detta förklarar varför saker studsar om man släpper dom också, och varför man faller långsammare i vatten.
Det förklarar dessutom varför man inte kan teleportera sig upp i luften och låter ganska ataxatropiskt att det alltid rör sig inåt, aldrig utåt (utom tillfälligt när saker studsar.).
Detta är enligt mig sjukt intressant! Att tänka sig att olika aspekters magiströmmar rör sig i olika riktningar (på olika platser?! :gremshocked: ) skulle kunna vara ett fascinerande studieämne. Jag får tänka mer på det.

//Kraetyz, brb lulz
 
Top