Nekromanti Hjälp, spelleda i nWoD vad bör man tänka på?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Om det redan finns bra trådar i ämnet så hänvisa gärna till dom annars söker jag tips, knep och råd då det kommer till att spelleda i nWoD från grundregelboken. Anledningen att jag frågar är för att jag blivit tillfrågad att SL i nWoD vilket är ett system jag inte är helt bekant med även om genren är bekant.

Så för att specificera så har jag tidigare vana av att vara SL så jag söker mer specifikt råd omkring vad jag som SL bör tänka på då det kommer till planering inför spelande i nWoD. Vilka regler bör man ha extra koll på liksom vad bör man tänka på när man skapar kampanjer, scenarion och dylikt i nWoD. För att göra det lite lättare så kan den som svarar utgå från följande frågor:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Vilka regler bör jag lägga störst vikt vid?
[*]Vad bör jag tänka på vid strukturering av ett scenario, äventyr?
[*]Vilka verktyg i systemet är bra för att aktivera spelarna?
[*]Allmäna råd för att förmedla en bra stämning i nWoD
[/list]

I övrigt så är det även trevligt om det framkommer lite om eventuella fallgropar i reglerna och hur ni har löst dessa. Till exempel om ni har några bra husregler för regler som ni själva känner står i vägen för rollspelandet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag har ett par snabba tips :gremsmile:

Systemmässigt så är Brottningsreglerna hemskt dåliga så strunta i dem. Jag föreslår också att du gör att skjutvapen gör automatiskt extra skada istället för att bara ge extra tärningar om de spelar dödliga, annars förlorar skjutvapen skrämsel faktorn de bör ha.

Stata inte upp monster, det förtar skräcken.

Oh, och spelet är bättre som individuella "skräck filmer" där många av spelarn kan dö än som längre kampanjer. Så håll inte tillbaks.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag har spellett en del New World of Darkness så här kommer lite saker jag har kört med:

Tryck på att spelarna ska spela på sina karaktärers Vices och Virtues. Det gör dem oftast mer proaktiva, och det kan leda till att de försöker manipulera situationer så att de får en möjlighet att spela på sin Vice eller Virtue.

Var inte alltför rädd att ge dem rätt svåra slag ibland (tumregeln är att allra värsta minusmodden är -5 och allra snällaste är +5) så att de ser till att använda sin Willpower, vilket då leder till att de vill spela på sina Vices/Virtues för att få tillbaka Willpower.

Undvik att hänga upp dig på detaljer. Regelverket abstraktifierar en hel del saker så om du någonsin känner dig trängd, kör på att bygga ihop en tärningspool utifrån det som verkar rimligt. "Hmm... du vill övertyga den här snubben att släppa förbi dig, men du har absolut inga legitima anledningar att vara där? Låter som en lögn, vi säger Manipulation + Subterfuge mot hans Composure + Subterfuge, flest antal Successes får sin vilja igenom".

Något som ofta kan vara häftigt är biljakter eller jakter till fots. Reglerna är dock inte helt solklara (har jag inte tyckt, i alla fall) så ifall du har planer på att ha med sådant, eller något kan leda till en jakt, se till att läsa på dem reglerna.

Jag brukar rekommendera att alla karaktärer har minst en social färdighet de är bra på, och gärna någon akademisk. Detta även ifall de är tänkta att vara fokuserade på annat. På det viset har alla något sätt att bidra till olika sociala konflikter och sammanhang. Den stora stridskämpen kanske är bra på att hota folk medan ockultisten är bättre på att övertyga genom mer subtila metoder. Skiter sig finliret är det bara att kalla in den stora killen som reder ut det.

Wits + Composure är spelets perceptionsslag, och det används ofta. Det är dock inget spelarna ber om, utan snarare något du ber dem slå för att se ifall de upptäcker någon (viktig) detalj. Vill de snabbt kolla av något brukar jag köra Wits + Investigation. Överlag, ska något mentalt utföras snabbt lämpar sig Wits + Färdighet bäst, medan om det är mer genomtänkt så kör jag på Intelligence + Färdighet.

Jag har inte upptäckt några direkta fallgropar än, men var noga med att kolla igenom spelarnas karaktärer innan de godkänns för kampanjen: det går att sätta ihop karaktärer som är väldigt bra på just deras grej. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak då man kan se det som en signal om vad spelaren vill se i kampanjen, men ändå något att hålla ett öga på.

Spelet har "uppdaterats" med boken The God Machine Chronicle. Däri finns nya regelsystem som, utifrån den genomskummning jag gett det, ser väldigt vettiga ut. Hade jag inte varit mitt i en Changeling: The Lost kampanj så hade jag tagit in en del av de nya reglerna. Som det är nu matchar de reglerna de övernaturliga varelserna rätt dåligt.

Då detta är din första gång rekommenderar jag att du kör på core-boken och försöker minimera att dra in extraböcker. För det mesta medför inte extraböckerna några konstigheter, men det kan blir lite överväldigande, samtidigt som det kan vara en god källa till inspiration.

En sista sak: var försiktig med Fighting Styles. Det kan leda till eskalation mellan spelarna och dig. Vill du ha med utmanande strider kan det hända att dina NPCer behöver någon Fighting Style för att mäta sig med spelarnas karaktärer med Fighting Styles. Passar man sig inte då kan det leda till att var och varannan gangster kan boxning eller karate, vilket kan bli fånigt. Jag har "löst" detta genom att tillåta vissa Fighting Styles om det verkligen passade karaktärens koncept och konceptet inte var "Cool snubbe med trenchcoat och katana" (eller något) och att sedan istället ha lite fler motståndare. Spelarnas karaktärer är ju oftast ett snitt bättre än alla andra. Att slåss med grupper av fiender gör det "balanserat" (om man har ett intresse av sådant) och får karaktärerna att känna sig badass (om)/när de segrar. Sedan kan man emellanåt slänga in någon mer utmanande motståndare som mer legitimt har tillgång till en Fighting Style. Javisst har triadlöjtnanten tränat sig i Spetznatz Knife Fighting!

Som sagt, det här har fungerat för mig och ingen har klagat än (~40 spelomgångar in). Snarare motsatsen! Lycka till med ditt spelledande och jag hoppas allting går bra! :gremsmile:
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Håller med om att brottningsreglerna är lite sådär.

En enkel lösning är att köra på en sak de har med i The God Machine Chronicle och det är att göra "bryta sig loss från grepp" till en Reflexive Action. Dvs. att den som bryter sig loss kan göra något annat på sin tur sedan.

I grundreglerna blir det annars

"Jag greppar dig"
"Jag tar mig loss"
"Jag greppar dig igen"
"Jag tar mig loss"
etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Oh, en sak till! Om du vill ha med vampyrer eller varulvar strunta i reglernande ger i de böckerna. Det föreslår de själva i hunter böckerna. Bara hitta på vad du behöver och kör det istället. Det finns fler sorters vampyrer i Wod än de som spelet vampire handlar om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
StreetBushido said:
Wits + Composure är spelets perceptionsslag, och det används ofta. Det är dock inget spelarna ber om, utan snarare något du ber dem slå för att se ifall de upptäcker någon (viktig) detalj. Vill de snabbt kolla av något brukar jag köra Wits + Investigation. Överlag, ska något mentalt utföras snabbt lämpar sig Wits + Färdighet bäst, medan om det är mer genomtänkt så kör jag på Intelligence + Färdighet.
Eller så kan man köra Gumshoe-style och inte kräva slag för att hitta viktiga detaljer/ledtrådar. Funkar i mina ögon bättre när det rör sig om varianter av deckarmysterier eller liknande; man slipper det nesliga att spelarna missar en massa.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Låter vettigt.

Vill dock tillägga att sådant beror mycket på hur man lägger upp informationsflödet. Vissa saker kan vara mer lätta att hitta än andra. Karaktärerna kanske kommer över majoriteten av informationen utan tärningsslag, men om de lyckas med ett slag kommer de även över en eller flera detaljer som kastar deras tidigare upptäckter i ett annat ljus, eller förstärker deras första intryck.

Det är förmodligen något som diskuterats ad nauseum på flera ställen, men jag skulle säga att det är lite halvdan äventyrsdesign att allting tar stopp ifall spelarna misslyckas med ett slag.

Jag brukar köra att "misslyckade" slag ger användbar information, även om det inte är hela bilden. Fummel/Dramatic Failures kan dock bli lite kluriga. Villospår kan vara kul, men kan också leda till seriös urflippning och urspårning.

För övrigt så använder jag Wits + Composure mycket för att se ifall karaktärerna upptäcker saker som "den där skumma bilen som tycks följa oss", "glimten av ljus på ett (vasst) metallföremål där borta i gränden" eller "snubben som sitter hukad utanför fönstret".
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Systemet
Systemet är ett system som kan bli väldigt obalaserat om man sitter och gör smarta kombintationer i det. Gillar man att leka med system, opta och minmaxa kan det vara väldigt kul. Men om en spelare i gruppen gör det och resten av gruppen inte gör det blir det lätt väldigt stora skillnade i hur kompetenta rollpersonerna är.

Ofta kam man skapa synergieffekter, det kan vara så att två Merits som i sig själv bara ger en liten effekt blir asmäktiga om de kombinerats med varann. Kombinerar man 4-5 saker smart, så blir man sjukt-sjukt-sjukt-optad. Tar man regler, merits m.m. från fler böcker än grundboken öker den här apekten exponensiellt.

Bestäm er inom gruppet hur ni ska förhålla det till det här. Är det okej och kul och opta senhårt, eller tycker ni de stjäl fokus från någon annan aspekt av spelet?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Tack för svaren som kommit

Ville bara inflicka och tacka för svaren som framkommit i tråden än så länge. Kommer kanske komma med fler frågor efter dagens pass och även med frågor på det som sagts om något verkar otydligt. Men i övrigt tack för hjälpen ni som skrivit i tråden :gremsmile:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Oj, var skall jag börja?

Jag har gjort mängder med anpassningar till WoD-reglerna för att det skall funka bättre för mig som SL och gruppen jag spelar i.

Till skillnad från God45 så tycker jag inte att 'Grapple'-reglerna är det värsta i nWoD utan det är multipla attacker. Det är det enda som är riktigt riktigt brutet och obalansarat i nWoD och som bör brännas rituellt på bål. Jag har husreglat detta extensivt och kan dela med mig av det om du vill (PMa i så fall för det känns onödigt att kladda ner tråden med det).

Övrigt

<ul style="list-style-type: disc">[*]Merits - har ändrat och lagt till en bunke. Iom. omskrivningen av multipla attacker så blev det en del 'ripple effects' också.
[*]Extended actions - har gjort det lite svårare att lyckas med extended actions då det mest var en bunke slag som man skulle gå igenom men hade man en hyfsad dice pool så gick det knappat att misslyckas med något givet tillräckligt mycket tid.
[*]Strid - har också mixtrat lite med 'Grapple' samt lite grejor som blev en följd av ändringen av multipla attacker.
[*]Strid 2 - har lagt till lite olika manövrar som 'Dirty Fighting', 'Taunt', 'Intimidation' (i strid).[/list]

Med reglerna som de är skrivna så är många motståndare i strid väldigt farligt då varje attack sänker din Defense (och Defense är svårt att få högt i jämförelse med attack-tärningar).
Lägger man på övernaturliga templat (varulvar, vampyrer etc.) så kan tärningspölarna bli väldigt stora. För vampyrer (som jag är mest familjär med) så är det ganska hanterbart men magiker (har jag förstått) kan det bli väldigt feta pöler iom. hur magin funkar.
Systemet är som roligast och bäst om man ligger mellan 5-10 tärningar så man fortfarande kan misslyckas.

Dramatic Failure mekanismen gillar jag inte heller utan har ersatt den med en variant från Mirrors där man om man misslyckas slår en 'chance die' och om den kommer upp '1' så blir det ett fummel. På så sätt kan man fumla även om man inte har blivit reducerad till 0 eller färre tärningar.

Systemet för att skapa rollpersoner som har platt kostnad kontra stegrande kostnad när man sedan höjer för xp leder till lite bökigheter om du har matematiskt bevandrade spelare. Mina spelare köper alltid så högt de kan vid RP-skapande då de höga värdena blir relativt billiga utan den stegarande kostnaden (dock undviker de dot 5 då den ger extra kostnad). Detta har de fixat i GMC (God Machine Chronicles) där all kostnad är platt. Faktum är att mycket är fixat i GMC (multipla attacker är ändrade, 'Grapple' och säkert mycket mer).

Cog.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Cogitare said:
Till skillnad från God45 så tycker jag inte att 'Grapple'-reglerna är det värsta i nWoD utan det är multipla attacker. Det är det enda som är riktigt riktigt brutet och obalansarat i nWoD och som bör brännas rituellt på bål. Jag har husreglat detta extensivt och kan dela med mig av det om du vill (PMa i så fall för det känns onödigt att kladda ner tråden med det).
Eller så kör man med de reviderade reglerna i The God Machine (som jag har för mig den heter - just regelbiten har släppts gratis även om den kan vara lite marig att hitta).

Übereil
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Übereil said:
Eller så kör man med de reviderade reglerna i The God Machine (som jag har för mig den heter - just regelbiten har släppts gratis även om den kan vara lite marig att hitta).
De är jättelätta att hitta. Klicka bara på länken i mitt inlägg :gremsmile:

Cog.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Cogitare said:
Übereil said:
Eller så kör man med de reviderade reglerna i The God Machine (som jag har för mig den heter - just regelbiten har släppts gratis även om den kan vara lite marig att hitta).
De är jättelätta att hitta. Klicka bara på länken i mitt inlägg :gremsmile:

Cog.
...fast det är ju fusk...

Übereil, läsa hela inlägg innan man svarar är också fusk
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Så jag kikade igenom The God Machine och gillade verkligen somliga av förändringarna och förbättringarna som de har gjort. Jag undrar dock om det finns någon som kan säga om det finns några dygder (virtues) och olater* (vices) som de tyckt fungerat bättre i spel då dessa blivit ändrade i The God Machine.

Med andra ord, är det någon som kan tipsa om olika dygder och olater som ni tyckt fungerat bättre i spel?

*Kanske inte den mest korrekta översättningen, men jag föredrar att hålla så många termer som möjligt på svenska för att slippa blanda språken i spel så om någon har en bättre term, dela gärna med er av det också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vrede är easy mode. Om en av dina spelare tar den så kommer de ha mycket mer willpower än resten av gruppen. Stolthet och girighet är också ganska lätta men inte lika lätta som vrede.

Temperance och prudence är bara i vägen, avråd folk från att ta dem eftersom de inte kommer leda till bra spel.
 
Top