Hjälp mig med mitt nya wifinätverk

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,424
Location
Stockholm
Jag ska flytta, och då ska jag passa på att skaffa ny router etc. Min nuvarande är snart 10 år gammal, såatteh.

Jag behöver hjälp med två saker:

Sak 1. Vad ska jag köpa för router?
  • Min nya bostad är en 103 kvm stor funkislägenhet byggt på 70-talet. Så kanske inte supertjocka väggar, även om nuvarande ägare påpekade att deras wifi hade svårt att nå ett av sovrummen.
  • Nuvarande ägare har dragit kabel in i de tre sovrummen, så det finns internetjack i väggen där
Planritning:
757D5225-8E0D-4460-BFBA-B3D06134C35E.jpeg
Sak 2. Vad ska mitt nya nätverk heta?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Vi har amplify hemma hos oss. Ena pucken under soffan i vardagsrummet och andra pucken under soffan på övervåningen. Vips så blev det bra mottagning i alla rum och på uteplatsen med.

Vi döpte nätverket till vår adress så jag är inte i position att föreslå namn... Fast sinkadusmandag har ju en viss charm.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,424
Location
Stockholm
Vi döpte nätverket till vår adress så jag är inte i position att föreslå namn... Fast sinkadusmandag har ju en viss charm
Man ska ju helst inte ha ett nätverksnamn som kan identifiera vilken bostad wifin tillhör, så sinkadusmandag är kört! :)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
När vi fick ny router av bredbandsleverantören så klarar den 90 kvm utan problem iaf. Och då är den inte placerad i mitten av lägenheten ens. Bor iofs i ett 20-tals trähus med pappersväggar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du ska antagligen inte köpa en wifi-router, utan en meshnätverk eller accesspunkter (AP).

Tänk dig att varje enhet du köper är ett eget litet wifi, men att de olika wifi:na kommunicerar med varandra och du flyttas automatiskt över till det wifi med bäst styrka.

Det är sådana som @Feuflux länkar till.
Mesh och AP är dyrare än vanligt WiFi för de har mer funktioner, men är klart värt de extra pengarna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Gällande router: antingen en rejält tilltagen router (jag har ingen speciell modell att rekommendera, men sikta på känt märke och kanske över 1500:-?).

Om det blir lite radioskugga i ett rum kan du testa att sätta in en repeater där (kostar 300-1000). Jag har använt en sådan pryl, och det blir väl lite bättre räckvidd på wifisignalen (och stabilare uppkoppling), men också lite slöare och mer lagg. Funkar om du vill slösurfa lite på telefonen, men jag skulle kanske inte spela spel över en sån.

Du kan också skaffa ett mesh-nätverk. Då sätter du in en extra router där du upplever att det är dålig täckning.

Jag bor i 106 m2 (gammalt hus med tjocka väggar) + 60 m2 i ett annat hus över en liten gårdsplan. Jag har en router till nedanvåningen i det stora huset, och så två accesspunkter i sovrummet (som hade dålig signal) samt en i det lilla huset. Jag har googles lösning (heter google wifi). Fungerar bra, och är lätt att installera men troligen lite dyr för prestandan, och så är det google som får dina pengar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
Jag kan ju förstå att det sovrummet får lite dålig täckning. Ytterväggarna har förmodligen armering och signalen skall passera en sådan två gånger för att nå dit. Dessutom badrummet med sina sköna jordade rör som vaktar flanken.

Om jag bodde där, skulle jag stänga av WiFi i routern och istället ansluta en separat accesspunkt på ett bättre ställe. Helst i vardagsrummets vänstra nedre del, men eftersom det inte fanns jack där, skulle jag väl ta övre vänstra hörnet i sovrummet där intill.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,856
Location
Marjura
Sak 2. Vad ska mitt nya nätverk heta? :
Mobil narkotikaspan enhet 3. alt SÄPO-station 13.
Pretty fly for a wifi.
eller ngt trött skämt om 5G och Covid?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
eller ngt trött skämt om 5G och Covid?
Bara för tydlighetens skull vill jag påpeka att WI-FI på 5GHz inte har något med 5G som mobilnätverk att göra. Eftersom jag jobbar med just utrullningen av 5G för en av de stora teleoperatörerna får jag lite ont i själen när de blandas ihop. ;)



Har inga bra förslag på namn själv utan jag använder den härliga bokstavskombinationen som routern kom med själv. Däremot vill jag slå ett slag för att fixa en QR-kod gäster kan använda för att ansluta till ditt hemnätverk utan att behöva bråka med lösenord och sånt trist.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Vi har amplify hemma hos oss. Ena pucken under soffan i vardagsrummet och andra pucken under soffan på övervåningen. Vips så blev det bra mottagning i alla rum och på uteplatsen med.
Jag hade wifi-problem hemma, låg hastighet, fläckvis täckning. Amplify löste det. Köpte ett paket med en grundmodul som jag kopplade in i kabelmodemet på övervåningen och sen två tilläggsmoduler som jag placerade på nedervåningen och sen en i källaren. Jag gick från 11 Mb/s till 114 Mb/s där jag har min dator placerad.

Ubiquiti Amplifi HD Mesh-system AC1750

3 889,00 guldpengar gick det på. Hos Kjell & Company.
 
Top