Nekromanti Hjälp mig hitta lämpligt äventyr eller SLPs

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
SPOILERVARNING för mina spelare (ni vet vilka ni är).

Jag håller på att peta ihop ett enkvälls-äventyr för Symbaroum (fantasy) där spelarna ska identifiera en för dem hemlig kurir eller spion. Lokalen kommer att vara strikt begränsad, typ ett värdshus, skepp eller liknande. Jag vill att spelarna ska ha en handfull SLPs att utgå ifrån och försöka lista ut vem som är den hemlige kuriren baserat på ledtrådar, samtal och iaktagelser. Lite som en whodunnit, men med en kurir/spion istället för mördare.

Min fråga är om någon känner till ett äventyr med liknande premisser som jag skulle kunna använda SLPs ifrån, med existerande personligheter, ledtrådar och relationer? Settingen är egentligen inte så viktig så länge det är möjligt att konvertera om det till fantasy/senmedeltid.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag har faktsikt tittat på det redan och det skulle kunna fungera som persongalleri. Mitt problem är då vilka ledtrådar som isåfall skulle peka ut den hemlige kuriren? Vad är det som kan avslöja denne? Och vilka fakta skulle rentvå de övriga?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Skulle det inte vara schyst om du monterar ett persongalleri i en Vem Där spelplan, så kan spelarna flippa ner dem som inte stämmer? Det behöver ju inte vara bilder utan det räcker ju med "Kvinna. Ambrier. Krigare. Mörkt hår. Dåligt läkta ärr" typ.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Haha. Kul idé. Osäker på om det skulle bli för speligt och bryta av för mycket. Men man skulle ju kunna skriva ut bilder på alla inblandade som spelkort och ha framför sig. Hmm.

Det löser inte motiv och ledtrådar men kan bli en kul grej.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Låter kul! Skulle personligen tycka att en kurir ombord på ett skepp vore mest spännande.
Skriv ledtrådar som passar in på flera av dem och ge utrymme för att misstänka många olika personer.
Kommer rollpersonerna veta något om kuriren från start? Du skriver att kuriren är okänd, men de vet samtidigt att personen finns på platsen. Hur vet de det?
Varför ska de hitta honom/henne?
?Är det någon annan där som också vet vem kuriren är eller att hen är eftersökt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
De ska komma över ett brev som bestämmer mötesplats och tid hos den som egentligen skulle möta kuriren. Det kan vara så att brevet ger några ledtrådar, men grundpremissen var den att det inte skulle stå något om vem kuriren är eller hur denne ser ut. Vidare informerar brevet att ett stulet hemligt dokument ska överlämnas, vilket rollpersonerna inte vill ska hamna i sina motståndares händer.

Om det är någon annan som vet vem kuriren är är en bra fråga. Kanske? Min förhoppning var ju att någon kände till ett äventyr med ledtrådar och förvecklingar som jag kunde låna :)
 
Top