Nekromanti Hjälp mig få skype att fungera!

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har äntligen fått jobb. Ett fantastiskt jobb, som jag pga ett non-disclosure agreement inte kan berätta något om. Men för det jobbet behöver jag Skype.

Problemet är att mitt Skype lade av för någon månad sedan, till synes spontant. När jag försöker starta det får jag felmeddelandet "tyvärr gick det inte att ansluta till skype", ihop med en ledsen emoji. Ett annat misstänkt symptom är att den primära installationsfilen för Skype (SkypeSetup.exe) också ger ett felmeddelande om "couldn't connect to server", och istället måste jag ladda hem en fil som heter SkypeSetupFull.exe. Ett tredje symptom är att jag, när jag avinstallerar Skype, skickas till browsern (Firefox, min primära browser) där en "secure connection failed"-sida väntar med följande text:

"An error occurred during a connection to feedback.skype.com. Invalid OCSP signing certificate in OCSP response. Error code: SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT
The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem."
En lång tid senare dog även mitt desktop-program för kommunikationsplattformen Slack, som nu inte heller låter mig connecta. Samma app funkar dock fint fortfarande på min mobil, och browser-versionen av slack funkar fortfarande; det gör inte browser-versionen av Skype (web.skype.com) trots att jag uppdaterat till Internet Explorer 11. Jag kan dock ansluta till Skype-chatten via IE, och chatta med mina skype-vänner, men jag kan inte ringa dem; det försöker ansluta men lyckas inte. I desktop-Skype kan jag däremot inte ens komma åt chatten.

Här är vad jag förgäves försökt för att få Skype att fungera. Jag har Windows 7, 64 bit med Service pack 1.

- ominstallera senaste versionen, om och om igen.
- installera äldre versioner av Skype.
- rensa bort Skype-saker ur %appdata%
- mecka med portarna i Skype under "anslutningsalternativ"
- uppdatera Windows med saker som behövdes för att få IE 11 att funka.
- uppdatera IE från 8 till 11 (för jag har blivit tillsagd att Skype är kopplat till IE).
- resetta alla inställningar i IE till default.
- rensa alla temporary internet files i IE.
- köra en full virus-scan och en full malvare-scan
- stänga av brandväggen och antivirusprogrammet
- starta Skype i felsäkert läge med networking.
- byta Skype-lösenord
- ta bort Skype från autostarten via msconfig

Jag har browsat forum, bett kompisar om råd, lusläst varenda troubleshooting-artikel på skypes hemsida, kollat youtube-videor och följt dem steg för steg, jag har prövat fuckin' allt jag kan föreställa mig (utom det otänkbara alternativet; att ominstallera Windows) och är praktiskt taget desperat, jag har fått mitt drömjobb och jag måste måste ha skype för det jobbet. Snälla hjälp mig om ni kan!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tyvärr bara luddiga råd då jag inte sitter framför din dator...


> uppdatera Windows med saker som behövdes för att få IE 11 att funka.
> uppdatera IE från 8 till 11 (för jag har blivit tillsagd att Skype är kopplat till IE).

Jag hatar microsoft och alla deras uppdateringar, men jag måste ändå fråga:
Hur du kört ALLA windowsuppdateringar?
Har man som vana att inte köra windowsuppdateringar får man antagligen problem förr eller senare.
De flesta windowsuppdateringarna är bug-fixar vartefter microsoft upptäcker fel i sin kod. De är därför bra att köra (observera ordvalet: "de flesta").


Har du tittat i event viewer / loggboken om du får några felmeddelanden där?
Du kanske får ett mer utförligt felmeddelande där som kan hjälpa dig att förstå problemet.
Börja med att försöka starta skype. Felmeddelanden sparas kronologiskt. Startar du loggboken direkt efter du försökt starta skype borde felmeddelanden som har med skype att göra hamna högst upp.


> Error code: SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT

https://support.mozilla.org/sv/questions/1013172

Har du felsökt efter certifikatfel?
Det finns flera sätt att komma åt datorns certifikat, här är ett:
internet explorer > internetalternativ > innehåll > certificat


Har du något Office-paket från Microsoft? (Word, Excel, Outlook, Powerpoint,...)
Skype ägs numera av Microsoft så skypeinställningar finns normalt under office inställningarna.


> det otänkbara alternativet; att ominstallera Windows
> är praktiskt taget desperat, jag har fått mitt drömjobb och jag måste måste ha skype för det jobbet.

Inte det bästa svaret men:
Att gå från arbetslös till arbetande betyder mer pengar varje månad.
Låna 5000 kr (av någon vänlig vän/släkting). Köp ny dator. Betala av när du får lön.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n242682 said:
> Error code: SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT

https://support.mozilla.org/sv/questions/1013172
Jag fick lustigt nog exakt detta felmeddelande i Firefox just nu när jag besökte en sida som vi använder på jobbet.
Felet fanns inte i Chrome.
Felet fanns inte på på mina kollegors datorer.
Alltså är det ett lokalt fel i datorn och länken som föreslår att man ska ändra Firefox' config-fil löser inte problemet.

Lösningen för mig var:
Starta kommandotolken med admin-rättigheter.
Klicka på windows-flaggan nere till vänster.
I "kör"-fältet, där man kan skriva saker, skriver du cmd.
Tryck inte [RETUR], utan [CTRL]+[SKIFT]+[RETUR] - detta startar kommandotolken med admin-rättigheter istället för vanliga rättigheter.
https://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc947813(v=ws.10).aspx

I det svarta lilla trevliga fönstret som är kommandotolken skriver du:

netsh winsock reset[RETUR]
ipconfig /flushdns[RETUR]

Starta sedan om datorn.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Har ingen direkt silver bullet tyvärr, bra tips ovan från anth hade jag sagt. Annars såklart att söka på nätet efter information, man är sällan först med ett problem, men det misstänker jag att du redan gjort.

Det är inte så att du (eller nån hjälpsam vän) meckat med din HOSTS-fil för att få bort reklamen i Skype? För det låter som nåt i systemet hindrar dig att prata med servern.

DNS, som anth nämner, är oxå en sak att kika på där. Ibland är DNS-servrar riktigt opålitliga, men om din ISP inte får Skype att funka med sin DNS så hade nog rätt många kunder klagat. Här kan man ju kolla om en annan dator / device klarar sig på samma DNS-server och internetanslutning.

Till slut, en grej som kan vara lurig är att en del brandväggar måste avinstalleras, inte bara stängas av, för att sluta fucka up vilket program det nu är som strular. Låter helt galet men har sett det hända ett par gånger tyvärr.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Låter som en lustigt DNS fel, ja.
Funkar inte det kan du testa att helt enkelt ställa in en annan DNS att använda.
Se här: https://puu.sh/w7K2V/8a7379772f.png

Sen skulle jag ta en titt i regedit.msc kan ligga kvar en konfigurationsfil där även efter avinstallation och när du installerar igen kommer den bara plocka upp den register konfigurationen igen. Om felet är här så hade du kunnat installera av och på i all evighet utan någon nytta.
Tog själv bort Skype för flera månader sedan och det ligger fortfarande kvar där: https://puu.sh/w7JHS/c14ac0a62f.png

Du kan avinstallera, öppna regedit, skriv bara regedit i sökrutan på start menyn och det ska dyka upp(eller tryck windows-knappen+r och skriv regedit där och kör) sen gå till Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Skype genom mapparna och ta bort mappen skype. Det kommer ta bort samtliga konfigurationer av skype och bör se till att du kan börja på helt ny kula.

Samt om du har VPN som t.ex tunnelbear. Märk väl att VoiP sällan funkar över VPN. Varken Skype, Discord, Teamspeak eller liknande funkar när man ska prata. Vet inte om Skype gör en kontroll av detta innan den loggar in eller ej. Tror inte det. Men har du VPN testa stänga av denna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har fortfarande inte löst problemet, men upptäckt något konstigt. När jag kör cmd.exe nere i Windows 7s "search programs and files"-ruta och slår in ipconfig/all så står det att DHCP -inte- är enabled, vilket jag hört nånstans att det ska vara? Jag följde instruktionern här för att enabla DHCP, men allt var redan som det skulle i de inställningarna, så någonting kanske är skumt här.

Min internetleverantörs support trodde att det kanske kunde vara ett DNS-fel som berodde på någon fil som saknades i Windows, men kunde inte ge mig mer hjälp än så.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Om du har installationsmaterial för windows så brukar det finnas repareringsverktyg där, annars kanske du känner någon med en lös hårddisk som du kan installera windows på så du kan ha skype medans du felsöker alternativt gör backuper, om inte annat så om inte datorn är äldre än 12 år borde du tillochmed kunna installera windows på ett tillräckligt stort usbminne (dock reckomenderar jag att ta ur hårddisken under installationsprocessen då den oftast inte är optimal på att säga vart du installerar windows.
 
Top