Osbjer
Warrior
Jag har funderat ett slag på ett tärningssystem som ger mer än lyckat/misslyckat. Som gammal DoD-spelare är jag van vid fummel/misslyckande/lyckad/perfekt, men dels är det för stor skillnad i effekt mellan t.ex. fummel och misslyckat, dessutom är sannolikheten för fummel eller perfekt i princip oberoende av skicklighetsvärdet jämfört med sannolikheten för misslyckat eller lyckat.
Jag fick inspiration av ett inlägg i somras (hittar inte inlägget längre) men jag funderar på att alla tärningsslag går till enligt följande:
Tärningarna
I spelet används grå, vita och svarta T8. När de slås har de olika sannolikhet att räknas som lyckade. Ett slag av en vit tärning anses lyckat slaget visar 6, 7 eller 8. För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8.
(Jag gillar T8:or)
Tärningskast
Slå lika många grå tärningar som spelarens värde (ej definierat vad det innebär än) medräknat olika modifikationer. Skulle antalet tärningar bli färre än tre läggs tillräckligt många svarta tärningar till så att man slår tre tärningar. Om en vit och en svart tärning ska slås samtidigt ersätts de av två grå.
Av alla tärningar som slogs väljer man ut tre och alla andra tas bort. Därefter läser man av antalet lyckade tärningsslag. Tärningskastet får då ett resultat mellan 0 och 3, vilket är antalet lyckade tärningsslag.
Vad tror ni om detta? Det jag tänker på är dels om det blir lättspelat, och om det blir lätt att koppla vidare på färdighetssystem och konfliktsresolution. Detta blir dock en senare fråga.
/j
Jag fick inspiration av ett inlägg i somras (hittar inte inlägget längre) men jag funderar på att alla tärningsslag går till enligt följande:
Tärningarna
I spelet används grå, vita och svarta T8. När de slås har de olika sannolikhet att räknas som lyckade. Ett slag av en vit tärning anses lyckat slaget visar 6, 7 eller 8. För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8.
(Jag gillar T8:or)
Tärningskast
Slå lika många grå tärningar som spelarens värde (ej definierat vad det innebär än) medräknat olika modifikationer. Skulle antalet tärningar bli färre än tre läggs tillräckligt många svarta tärningar till så att man slår tre tärningar. Om en vit och en svart tärning ska slås samtidigt ersätts de av två grå.
Av alla tärningar som slogs väljer man ut tre och alla andra tas bort. Därefter läser man av antalet lyckade tärningsslag. Tärningskastet får då ett resultat mellan 0 och 3, vilket är antalet lyckade tärningsslag.
Vad tror ni om detta? Det jag tänker på är dels om det blir lättspelat, och om det blir lätt att koppla vidare på färdighetssystem och konfliktsresolution. Detta blir dock en senare fråga.
/j