Nekromanti Hjälp med tärningssystem

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag har funderat ett slag på ett tärningssystem som ger mer än lyckat/misslyckat. Som gammal DoD-spelare är jag van vid fummel/misslyckande/lyckad/perfekt, men dels är det för stor skillnad i effekt mellan t.ex. fummel och misslyckat, dessutom är sannolikheten för fummel eller perfekt i princip oberoende av skicklighetsvärdet jämfört med sannolikheten för misslyckat eller lyckat.

Jag fick inspiration av ett inlägg i somras (hittar inte inlägget längre) men jag funderar på att alla tärningsslag går till enligt följande:

Tärningarna
I spelet används grå, vita och svarta T8. När de slås har de olika sannolikhet att räknas som lyckade. Ett slag av en vit tärning anses lyckat slaget visar 6, 7 eller 8. För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8.

(Jag gillar T8:or)

Tärningskast
Slå lika många grå tärningar som spelarens värde (ej definierat vad det innebär än) medräknat olika modifikationer. Skulle antalet tärningar bli färre än tre läggs tillräckligt många svarta tärningar till så att man slår tre tärningar. Om en vit och en svart tärning ska slås samtidigt ersätts de av två grå.
Av alla tärningar som slogs väljer man ut tre och alla andra tas bort. Därefter läser man av antalet lyckade tärningsslag. Tärningskastet får då ett resultat mellan 0 och 3, vilket är antalet lyckade tärningsslag.

Vad tror ni om detta? Det jag tänker på är dels om det blir lättspelat, och om det blir lätt att koppla vidare på färdighetssystem och konfliktsresolution. Detta blir dock en senare fråga.

/j
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag kan tänka mig att bytandet av tärningar (dvs. svart + vit = 2 grå och sånt) kan kännas lite bökigt.

Annars känns det som ett ganska klassiskt pöl-system a lá WoD eller Shadowrun vilket jag tycker funkar bra.

Precis som du gillar jag grader av lyckande snarare än det mer binära lyckat vs. misslyckat så WoD är ett spel jag gillar :gremsmile:

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror också att det kan bli bökigt... första reaktionen var "öööööööööööh... va? Jag hajar inte."

Men det kan bero på att jag har varit sängliggande med feber sen DanCon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
1) Det är krångligt med att läsa av samma typ av tärningar där olika färger har olika värden som man ska läsa av.
Lösning: Ha olika tärningstyper istället. T8 är "svart" tärning, T10 är "grå" tärning och T12 är "vit" tärning. Alla tärningar som visar 8+ är lyckade.

2) "För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8." <-- Jag förstår inte varför.
Lösning: Låta svarta och vita tärningar fortsätta vara svarta och vita tärningar.

3) "Slå lika många grå tärningar som spelarens värde (ej definierat vad det innebär än) medräknat olika modifikationer. Skulle antalet tärningar bli färre än tre läggs tillräckligt många svarta tärningar till så att man slår tre tärningar. Om en vit..." <-- Jag vet inte varför vita tärningar ska bli ditlagda.
Lösning: Förklara vad vita tärningar är till för. :gremsmile:

/Han som tycker det är synd att få tärningspottsystem använder så få egenskaper av alla egenskaper som tärningspotter faktiskt medför
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Han said:
1) Det är krångligt med att läsa av samma typ av tärningar där olika färger har olika värden som man ska läsa av.
Lösning: Ha olika tärningstyper istället. T8 är "svart" tärning, T10 är "grå" tärning och T12 är "vit" tärning. Alla tärningar som visar 8+ är lyckade.
Skulle fungera lika väl antagligen. Vi använder systemet med olikfärgade tärningar när vi lirar Axis and Allies (typ blå tärningar ska vara 1, och vita ska vara 1 eller 2) och det fungerar smidigt.

Han said:
2) "För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8." <-- Jag förstår inte varför.
Lösning: Låta svarta och vita tärningar fortsätta vara svarta och vita tärningar.
Anledningen ska vara att få fler möjligheter.
"Du drack av den springande källan i skogen och i ditt nästa slag blir en tärning vit."

Han said:
3) "Slå lika många grå tärningar som spelarens värde (ej definierat vad det innebär än) medräknat olika modifikationer. Skulle antalet tärningar bli färre än tre läggs tillräckligt många svarta tärningar till så att man slår tre tärningar. Om en vit..." <-- Jag vet inte varför vita tärningar ska bli ditlagda.
Lösning: Förklara vad vita tärningar är till för. :gremsmile:
Än så länge enbart för fler möjligheter. Svårighet kan modifieras på två sätt, att lägga till eller dra ifrån antalet tärningar samt lägga till svarta eller vita tärningar.

Han said:
Han som tycker det är synd att få tärningspottsystem använder så få egenskaper av alla egenskaper som tärningspotter faktiskt medför
Jag har även svaga funderingar på att använda mig av högsta, lägsta och mittersta värdet för olika syften.

/j
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
osbjer said:
Han said:
2) "För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8." <-- Jag förstår inte varför.
Lösning: Låta svarta och vita tärningar fortsätta vara svarta och vita tärningar.
Anledningen ska vara att få fler möjligheter.
"Du drack av den springande källan i skogen och i ditt nästa slag blir en tärning vit."
Vad menar du med "fler möjligheter"? Fler möjligheter att modifiera utgången positivt? "Det är värt något extra, men inte en hel tärning. Jag ger bara en svart istället"?

Varför ska man lägga till svarta tärningar om man har ett värde lägre än tre?

/Han som inte förstår den principen
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Han said:
osbjer said:
Han said:
2) "För en grå krävs att slaget visar 7 eller 8 och en svart måste visa 8." <-- Jag förstår inte varför.
Lösning: Låta svarta och vita tärningar fortsätta vara svarta och vita tärningar.
Anledningen ska vara att få fler möjligheter.
"Du drack av den springande källan i skogen och i ditt nästa slag blir en tärning vit."
Vad menar du med "fler möjligheter"? Fler möjligheter att modifiera utgången positivt? "Det är värt något extra, men inte en hel tärning. Jag ger bara en svart istället"?
Både positivet och/eller negativt. Jag har inte fullt ut tänkt när man ska skilja de åt (att modifiera antalet kontra färgen). Möjligen behövs det inte och då stryker jag det, men än så länge hänger det kvar. Kanske skulle svarta & vita tärningar kunna användas för mer temporära ändringar (t.ex. utmattning & skador) medan antalet tärningar styrs av skicklighet och utrustning.

Han said:
Varför ska man lägga till svarta tärningar om man har ett värde lägre än tre?
För annars går det inte att få effekt tre (du kan inte slå tre lyckade resultat med två tärningar). Med hjälp av de svarta tärningarna kan man ändå lyckas fullt ut, även om det blir osannolikt.

Han said:
/Han som inte förstår den principen
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Ok, bara för att jag har fattat dig rätt.

Du vill ha ett tärningssystem som kan generera fyra resultat:
× Fummel
× Misslyckat
× Lyckat
× Perfekt

Du vill att värdet man slår emot ska förändra chanserna att få dessa resultat. Lyckat/misslyckat är lätt, då det anpassar sig efter värdet.

Om vi tänker BRP så tycker du chansen är för liten (mellan 1-10 procent beroende på system och skicklighet). Skulle man inte då kunna göra som så att om man slår 0 eller 5 på entalet i BRP och lyckas så blir det perfekt medan om man slår 0 eller 5 på entalet och misslyckas så fumlar man?

Det gör att det blir perfekta slag och fummel sker 20% av gångerna. Har en person 49% så har den 10% chans att få perfekta slag och 10% chans att fumla.

Det här gör samma sak som ditt system, men betydligt enklare. Du frågade vad jag tycker om din tanke och jag kan se din poäng men din lösning är ärligt talat på tok för krånglig för det du vill få fram. Ett system som är bra i grund löser senare problem utan problem. Du har problemet(?) med att värden kan understiga tre SAMT har en tilläggsregel om svart/vit tärning konverteras till gråa. För varje sådan här patchning (tilläggsregel) som måste till för att systemet ska fungera, så går systemet mot att bli sämre.

/Han som därför undrade om det var någon annan tanke med att slå en tärningspott än den presenterade
 
Top