DoD Hjälp med stats?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Hejsan!

Håller för mitt egna nöjes skull på att skriva en setting för nya DoD. Problemet är bara att jag inte har reglerna än så det blir lite svårt att skriva stats för spelledarpersonerna. Skulle någon här kunna hjälpa mig med det? Det rör sig om tre stycken karaktärer.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Spannet är 3 till 18, med 10,5 som medel.

Så 15 i bra egenskaper, 11 i medelbra och 7 i dåliga känns rimligt. 17 för en exceptionell egenskap, kanske. Och 5 för en urkass.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Spannet är 3 till 18, med 10,5 som medel.

Så 15 i bra egenskaper, 11 i medelbra och 7 i dåliga känns rimligt. 17 för en exceptionell egenskap, kanske. Och 5 för en urkass.
Kanon! Stort tack!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Jag skulle förstås ha skrivit ”färdigheter” eftersom SLP inte har grundegenskaper på samma sätt som RP.

Men KP = FYS och VP = PSY (om de inte har hjälteförmågor som påverkar detta såklart).
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Rent tekniskt så har självklart SLP grundegenskaper, de är bara inte utskrivna för SLP då de inte används så ofta. Men om man vill så kan man ju ta fram grundegenskaperna för alla SLP i boxen och ge grundegenskaper till alla SLP man skriver så länge man håller sig till 1-18, men som Dante säger färdigheter är det intressanta i spelet (då spelet var och fortfarande är ett färdighetsdrivet spel).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Tack för all respons! Har det månne kommit ut något gratisäventyr på nätet så man kan se hur andra gjort?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Exempel på en kompetent stridis:
Skärmbild 2023-06-02 075435.png

Och en kompetent lärd:
Skärmbild 2023-06-02 075506.png
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Mitt tips förutom de som övriga nämnt, om du ska lägga krut på en hel setting till ett rollspel, är att förbeställa boxen på hemsidan och därmed få gratis PDF (redan idag) på hela spelet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Mitt tips förutom det som övriga nämnt, om du ska lägga krut på en hel setting till ett rollspel, är att förbeställa boxen på hemsidan och därmed få gratis PDF (redan idag) på hela spelet.
Jag är pappaledig nu och har det rätt knapert så alla nöjesinköp får tyvärr vänta till hösten. Men då ska det verkligen bli ett nöje att lägga vantarna på boxen 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Kom förresten på att det kanske var lite missvisande av mig att beskriva det jag skriver som en setting då det indikerar att det skulle vara en stor grej, ett land, ett samhälle eller så. Det som beskrivs är i ungefär samma storlek som ett värdshus och texten kommer nog inte att bli längre en tre sidor. Så det är bara en anspråkslös liten grej som jag främst skriver för mitt eget nöjes skull men som jag tänker kan vara kul att dela med dig av när det är klart 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Morgonstjärna, bah :rolleyes:

Svärd för lek, yxa för allvar, morgonstjärnor för att det ser bra ut på bild :cool:
Spikklubban/morgonstjärnan är väl ett utmärkt vapen! Fråga bara Brian Blessed i Henry V. Tickar alla tre kategorierna ;)
 
Top