Nekromanti Hjälp med profetsian!

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tjo! Jag ska köra en liten kampanj med några kompisar som vill testa att spela D&D 5. Några av dem har redan kört introäventyret så jag tänkte hitta på något eget. Jag plockade kartan från Saga och la startplatsen till skogen som heter Hightoneskogen. Jag plockade byn Utkante från Drakar och Demoners äventyret Dimön samt plockade ihop en profetsia från Svavelvinter som jag tänkte att spelarna skulle få leka med. Den lyder:

"Fotspår från fordom ger fäderna spår
I bur av guld ska hans ögon stickas ut
Dimman stiger i skogen av sten
Ormen ska vakna när tiden tar slut

Makten står svarslös när dottern förvandlas
Eld ur eld omfamnar pilgrimens händer
Hugg huvudet av ormen om lammet skall leva
Saltet andas igen och svärmen återvänder

Svavel och syra täcker vidundrets hemland
Gryningen randas och pilen finner sitt mål
Djupets furste vet stjärnornas väg
En orm släpps in i buren av stål "


Tanken är att spelarna själva ska uppfinna vad den betyder genom att själva tolka och spela, men jag tänkte även ha med en del egna tolkningar som kan hjälpa spelarna. Vad får ni för omedelbara associationer när ni läser texten?

/j
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Profetior är stencoola grejer och jag har lirat en del med dem i Svart av kval. Det funkar bra i samberättande eftersom alla spelare samarbetar för att få profetian att slå in, även när det är dåligt för deras rollpersoner. I ett spel där man jobbar mer med att "klara äventyr" och där spelarna försöker att få det att gå så bra för sina rollpersoner som möjligt så känns det svårare. Det känns som att det finns stor risk för kraftiga rälsningstekniker för att tvinga profetian att slå igenom när spelare stretar emot. Eller?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag tänker att äventyret inte är fördefinierat utan det bli lite som spelarna gör det till. Rollpersonerna har lite småmål själva och profetsian var lite tänkt som något de kan ägna sig åt.

Idag på spelmötet så brast en av spelarna ut "Det måste vara min skog, den heter Highstoneskogen" och menade raden med skogen av sten. Det är typ sådana saker jag är ute efter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
[FONT=arial, sans-serif]Profetian, inte profetsian. ;)

(...sorry, I had to do it. He he.)[/FONT]
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snabba tankar.

En mäktig mans dotter vänder sig mot honom.
Det finns en förrädare. Osäkert om den är en människa, men kan tas för det. Förrädaren är på flykt.
Förrädaren står i kontakt med urgamla krafter. I skogen.
De kan både vara onda och goda, det balanserar på en knivsudd.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Osbjer;n134487 said:
Jag tänker att äventyret inte är fördefinierat utan det bli lite som spelarna gör det till. Rollpersonerna har lite småmål själva och profetsian var lite tänkt som något de kan ägna sig åt.

Idag på spelmötet så brast en av spelarna ut "Det måste vara min skog, den heter Highstoneskogen" och menade raden med skogen av sten. Det är typ sådana saker jag är ute efter.
Jo, men när ni väl har identifierat vem som är ormen så måste den ju vakna, till exempel. Det är sån't jag menar är riskabelt. Men det kanske inte är några problem, vad vet jag.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Genesis;n134544 said:
Jo, men när ni väl har identifierat vem som är ormen så måste den ju vakna, till exempel. Det är sån't jag menar är riskabelt. Men det kanske inte är några problem, vad vet jag.
Nä, det kanske inte funkar alls :) Jag tänkte bara testa. Det jag villa ha input ifrån är vad "ormen" skulle kunna vara så att jag eventuellt kan hjälpa spelarna lite på traven ifall de fastnar.

/j
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Arfert;n134503 said:
Snabba tankar.

En mäktig mans dotter vänder sig mot honom.
Det finns en förrädare. Osäkert om den är en människa, men kan tas för det. Förrädaren är på flykt.
Förrädaren står i kontakt med urgamla krafter. I skogen.
De kan både vara onda och goda, det balanserar på en knivsudd.
Coolt.. det ska läggas in i min tankekarta. Blir säkert ballt!
/j
 
Top