Nekromanti Hjälp med paladinlevling

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Hej alla erfarna grottkrälare. Jag spelar just nu en paladin som står i begrepp att levla från 3 till 4. Vår vänliga SL låter oss välja feats istället för abilityökning. Men vad är bästa valet i det här läget? Ska jag höja t.ex. STR med 2 (då ökar bonus med 1) eller ska jag sikta in mig på en feat?

/j
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,143
Karisma, det du tjänar mest på. Turn, save smite och prestige classes är beroende av Cha.
På lvl 6 satsar du på Leadership (som också beror på Cha)
Finns en hel del bra guider, men som Paladin skall du tanka, kolla upp lite divine feats som låter dig byta turns mot olika bonusar.

Rekomenderar Brilliant gameologists och realmshelp.com
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Vilken edition? Omöjligt att svara utan svar på det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45;n65827 said:
Vilken edition? Omöjligt att svara utan svar på det.
finns det fler än en version som låter en höja en ability med två när man levlar till lvl 4? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
chrull;n65829 said:
finns det fler än en version som låter en höja en ability med två när man levlar till lvl 4? :)
Det antyder D&D 5 men meningen:
Vår vänliga SL låter oss välja feats istället för abilityökning
gör det otydligt :p

Men utgår vi från att det är 5ed är de bra Featsen ALLTID bättre än ability höjningar. Så spelar du en av de där funkiga natur paladinerna ta mage slayer och var en mardröm för magiker, de svåraste fienderna i spelet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har du ojämna stats, t.ex. 15 styrka, så finns det ju några feats också som ökar med +1 förutom att ge någon bonus grej också, så då kan det vara värt tänka på.. Annars är ju charisma ofta fint :) Eller som sagt mageslayer eller liknande.. Polearm mastery om du kör med något sådant även om jag gissar att du inte gör det..
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tack för alla tips. Vi spelar som ni förstod 5th och jag valde Defense som Fighting Style och Oath of Vengeance på level 3. Än så länge har jag inte använt Charisma till något, men det kanske behövs senare när jag kan välja lite fräsigare spells.

Edit: Min paladin har longsword och shield.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Osbjer;n65839 said:
Tack för alla tips. Vi spelar som ni förstod 5th och jag valde Defense som Fighting Style och Oath of Vengeance på level 3. Än så länge har jag inte använt Charisma till något, men det kanske behövs senare när jag kan välja lite fräsigare spells.

Edit: Min paladin har longsword och shield.
Ta shield mastery, den rockar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alltså, +2 i Strength ska inte underskattas (eller +1 på två udda stats). Det är inte lika "häftigt" som många av featsen, men det är +1 på träff och skada, varje attack, runda efter runda. Men featsen är ju lite fräsigare.

Har du udda Strength, ta Heavy Armor Master. Den knuffar upp Strength 1 steg, och gör att din rustning absorberar tre poäng av varje icke-magisk attack. Det gör rätt mycket i långa loppet, framför allt om man slåss mycket mot humanoider.

Inspiring Leader är praktisk och paladin-ig: varje kort vila kan du ge partyt level+Chamod temporära hit points. Har du +2 i bonus blir det alltså 6 hp till som SL måste slå igenom med sina hemska monster.

Om du vill vara en riktig tank är Sentinel nästan ett måste. Då kommer monstren att sitta som limmade på dig - de kan inte göra Disengage för att komma loss, och träffar du med din frisläng så får de sluta flytta sig, och försöker de anfalla någon annan får de också däng.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Anledningen till att charisma kan vara bra för paladinen, förutom spells, är att du på level 6 får en förmåga som gör att när du eller dina vänner ska slå ett Save av något slag så får ni lägga på din charisma bonus på det.. Så 14 charisma ger +2 på alla saves för dig och alla i närheten. Du får också långt senare någon sorts dispel magic som du kan använda charisma bonus ggr/dag..

Sen får du lägga in mer spells known av charisman, bonusen + halva din level tror jag det är.. Så med 14 charisma och level 4 får lägga in totalt 4 levlar spells.. Alltså 4 level 1:or som du får använda totalt 3/dag (på level 4). Just denna level är det ju inte helt orimlig mängd men direkt du blir level 5 sen så kan du kasta level 2 spells och då "kostar det mer", alltså om du vill lägga in en level 2 spell kostar det 2 poäng av dina 4 (level 5 avrundas ner till 2 när det halveras) så då kan du bara använda antingen två level 2 spells eller en level 2 och två level 1.. Så beroende på hur mycket magi du tänkt använda så spelar charisman roll.. Å med oath of vengeance har du rätt coola spells som haste, hunter's mark och misty step osv.. plus dina vanliga paladin varianter som Searing smite, thunderous smite och wrathful smite...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n65875 said:
Sen får du lägga in mer spells known av charisman, bonusen + halva din level tror jag det är.. Så med 14 charisma och level 4 får lägga in totalt 4 levlar spells.. Alltså 4 level 1:or som du får använda totalt 3/dag (på level 4). Just denna level är det ju inte helt orimlig mängd men direkt du blir level 5 sen så kan du kasta level 2 spells och då "kostar det mer", alltså om du vill lägga in en level 2 spell kostar det 2 poäng av dina 4 (level 5 avrundas ner till 2 när det halveras) så då kan du bara använda antingen två level 2 spells eller en level 2 och två level 1.. Så beroende på hur mycket magi du tänkt använda så spelar charisman roll.. Å med oath of vengeance har du rätt coola spells som haste, hunter's mark och misty step osv.. plus dina vanliga paladin varianter som Searing smite, thunderous smite och wrathful smite...
Vavava? Nu tror jag du har missuppfattat hur spells funkar för paladins lite. Charisma spelar visserligen en roll, men inte riktigt som du beskriver.

Du har Level/2 + Charisma modifier antal förberedda spells. Dessa kan vara av vilken level som helst, så länge du kan lägga spells av den leveln. Är du level 18 med Cha 20 kan du ha 14 level 5-spells förberedda (om det nu finns så många). Det är dock rätt dumt, eftersom du då inte har något att göra med dina 13 slots på lägre level, men du kan.

Sedan har du X antal slots på olika nivåer att lägga spells med. Dessa har noll och intet att göra med Charisma. Charisma påverkar också hur kraftfull din magi är - om du behöver slå ett attackslag för en spell så är det Cha-baserat, och om motståndaren behöver göra en save är det DC 8 + proficiency + Chabonus.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ah, jo jag tänkte fel.. Det är antal spells, man behöver inte ta hänsyn till level på dem, men som sagt charisman ökar antalet iaf :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
http://community.wizards.com/forum/player-help/threads/4135276

En ordentlig levlings guide är faktisk gjord för Paladinen och den säger:

Lv. 4
Ability Score Improvements: You get the standard 5 that everyone else who isn't the Fighter or Rogue gets. Because you want both a high physical attack stat (STR or DEX) and a high CHA, you're only going to have room for one or two feats if your game includes them.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tusen tack för all imput. Det känns som sju sorters kakor, men jag får bara ta en - eller kaffe...
Det lutar åt +2 i Strength (till 18) eller Heavy Armor Mastery. Får sova på saken.
 
Top