Nekromanti Hjälp med ny kampanj (husregler)

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Hej och välkomna. Dagens brev kommer från en man som önskar att någon ung och snygg spelar honom i brevfilmen, liksom, får det att kännas fräscht och glamoröst...

Jag ska snart starta en ny DnD5 kampanj, i ordningen min andra. Peppen är hög och det känns som att jag lärde mig en del av den första. Men nu behöver jag lite tips och hjälp. Har ni några husregler där hemma som inte nödvändigtvis förbättrat spelet, men som bjuder på kul. Jag är helt enkelt på jakt efter systemmässig utfyllnad, i stil med Carousing (av Rients, kanske).

Har en variant av Long Rest planerad samt ett system för kul (hoppas jag) gatustrider/jakter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Shields Shall be splintered/Everything Shall be splintered: http://jrients.blogspot.se/2011/11/everything-shall-be-splintered.html


Egna jag använt:

-Om man dricker drakblod får man rulla en random mutation som kan vara bra eller dålig. Bara en gång per dödad drake.

-Sex and the City D&D: Alla affärer är egentligen randomlistor med saker. En vapen affär, en djur affär och så vidare. Man spenderar pengar blint (för varje tusen guld flyttas man ett steg uppåt på listan, tusen är minimum) sedan lägger man till 1d100 och det var vad ens karaktär köpte. Kräver att du gör MÅNGA listor med mellan 200 och 1000 saker på men är great. Spelare som köpt en magisk ubåt mitt i öknen eller barbarer med telepatiska hattar är the shit.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
God45;n115165 said:
Shields Shall be splintered/Everything Shall be splintered: http://jrients.blogspot.se/2011/11/everything-shall-be-splintered.html
Är ju en gammal going, men leder hos oss bara till vagnslaster med sköldar. Vilket känns trams.


God45;n115165 said:
-Om man dricker drakblod får man rulla en random mutation som kan vara bra eller dålig. Bara en gång per dödad drake.
Mutationer är alltid hett, något muterande skrivs genast in.

God45;n115165 said:
-Sex and the City D&D: Alla affärer är egentligen randomlistor med saker. En vapen affär, en djur affär och så vidare. Man spenderar pengar blint (för varje tusen guld flyttas man ett steg uppåt på listan, tusen är minimum) sedan lägger man till 1d100 och det var vad ens karaktär köpte. Kräver att du gör MÅNGA listor med mellan 200 och 1000 saker på men är great. Spelare som köpt en magisk ubåt mitt i öknen eller barbarer med telepatiska hattar är the shit.
Jag pallar nog inte att göra listorna, men tanken är god. Fattar inte riktigt SatC kopplingen, men det är kanske shoppingen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Det är shoppingen. Och att en av spelarna påpekade att de just hade ägnat 3 timmar av en D&D session åt att prata om killar, handla och ha relationsdrama istället för att faktiskt äventyra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
3d6 i ordning är väll tekniskt sätt en husregel?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Sno auktionerna från Whitehack!
Om du inte pallar att vända på slagen (whitehack använder rulla-under) sätter varje spelare sin egen DC, och den som satte högst rullar först:

du brottas med en jätteorm, som försöker strypa dig medan du gör det omvända.
"jag stryper dig!" säger du.
"AHA! Jag styper tillbaka" säger jag "15"
"shit!" säger annika "då styper jag också! 18!"

Så vem vinner?
Jo, först rullar annika (högst DC). Om hon lyckas är hon bäst och har vunnit och ormen är stypt.
Men om hon misslyckas så rullar jag för ormen (näst högst DC). Om den lyckas är du strypt, tack och gonatt, inget save.
Men om den misslyckas, så lyckas du (lägst/inget DC) automatiskt.

Som ett motståndsslag fast roligt!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
God45;n115165 said:
-Sex and the City D&D: Alla affärer är egentligen randomlistor med saker. En vapen affär, en djur affär och så vidare. Man spenderar pengar blint (för varje tusen guld flyttas man ett steg uppåt på listan, tusen är minimum) sedan lägger man till 1d100 och det var vad ens karaktär köpte. Kräver att du gör MÅNGA listor med mellan 200 och 1000 saker på men är great. Spelare som köpt en magisk ubåt mitt i öknen eller barbarer med telepatiska hattar är the shit.
FUCKING LOVE THIS! :D
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Något OT, men ja, vafan.

Spelarna gräver djupt på nätet efter smutsiga synergi-effekter och builds enbart tänkta att fucka upp all form av dramatik och spänning. Är dert helt enkelt något jag får ta, nu när jag är idioten som är DM? ska det behöva vara såhär? fucking christ!

Är mitt enda val att kapprusta och designa om min värld till en final-fantasy-pryl, där folk förvandlar sig till taggbuskar, tänder eld på sig själva för att sedan börja brottas? Jag ville att vi skulle slåss med svärd och klättra på lite hustak...

TlDr: gnäll gnäll gnäll.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag tycker ju sånt är lite tråkigt. Men samtidigt är det ett sätt att engagera sig. En bra kompromiss kan vara "googla järnet, men mellan/innan möten för det är fett respektlöst att sitta med sin telefon när vi ska rolla"
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
slanfan;n115494 said:
Något OT, men ja, vafan.

Spelarna gräver djupt på nätet efter smutsiga synergi-effekter och builds enbart tänkta att fucka upp all form av dramatik och spänning. Är dert helt enkelt något jag får ta, nu när jag är idioten som är DM? ska det behöva vara såhär? fucking christ!

Är mitt enda val att kapprusta och designa om min värld till en final-fantasy-pryl, där folk förvandlar sig till taggbuskar, tänder eld på sig själva för att sedan börja brottas? Jag ville att vi skulle slåss med svärd och klättra på lite hustak...

TlDr: gnäll gnäll gnäll.
Folk har ALLTID försökt överlista reglerna, men i DnD har detta märkts extremt mycket sedan år 2000 när DnD3 släpptes.
DnD5 är betydligt bättre än DnD3 och DnD4 i detta avseende, men givetvis går det att missbruka DnD5 med.

Ett tips (som du antagligen inte tycker om) är att göra DnD5 enklare, för generellt är det alla extragrejer som missbrukas av spelarna.
Feats är t.ex. en optional rule, så använd inte feats.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
anth;n115511 said:
Ett tips (som du antagligen inte tycker om) är att göra DnD5 enklare, för generellt är det alla extragrejer som missbrukas av spelarna.
Feats är t.ex. en optional rule, så använd inte feats.
Jag ville spela Lamentations, men gruppen ville kunna trixa mer med sina rollpersoner. Så vi körde på det. Och jag tycker det är kul, jag gillar DnD5. Men, bägaren rann över... jag vill bara gömma mig under en filt.

Smartaste draget är väl att försöka prata med spelarna och försöka hitta en kompromiss. Men...

...Mer gnäll:
Jag är så sjukt frustrerad över att jag har skrivit ett äventyr, ritat en jävla karta, bollat med spelarna om hur världen ser ut, tagit i beaktande vilken typ av grupp de vill spela, vad de vill syssla med. Fyllt över 150 hexagoner med monster, skatter, äventyr, trams och ond bråd död. Och vad får jag tillbaka? Builds, och frågor om "dedär nån dude skrev skulle funka" kommer funka när vi kör...

/en DM på gränsen (eller över den) till sammanbrott. Köp min DnD5 PHB...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
slanfan;n115545 said:
Jag ville spela Lamentations, men gruppen ville kunna trixa mer med sina rollpersoner. Så vi körde på det. Och jag tycker det är kul, jag gillar DnD5. Men, bägaren rann över... jag vill bara gömma mig under en filt.

Smartaste draget är väl att försöka prata med spelarna och försöka hitta en kompromiss. Men...

...Mer gnäll:
Jag är så sjukt frustrerad över att jag har skrivit ett äventyr, ritat en jävla karta, bollat med spelarna om hur världen ser ut, tagit i beaktande vilken typ av grupp de vill spela, vad de vill syssla med. Fyllt över 150 hexagoner med monster, skatter, äventyr, trams och ond bråd död. Och vad får jag tillbaka? Builds, och frågor om "dedär nån dude skrev skulle funka" kommer funka när vi kör...

/en DM på gränsen (eller över den) till sammanbrott. Köp min DnD5 PHB...
Okej, det är så här du ska tänka. Fuck balans. Fuck it. Det spelar inte någon roll. Det kommer låta dem känna sig super coola och glada och hej, det här är den enda delen av spelvärlden de kan designa själva. Så låt dem bygga sina hulking hurlers och Batman wizards. Vad spelar det för roll, de kommer ändå stompa ner goblins och det kommer inte skydda dem mot tre Beholders samtidigt. Så låt dem hållas.

Med det sagt, jag har inte klättrat i något eller använt ett svärd i D&D på åratal. Jag har använt magi för allt sådant där :p
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
God45;n115554 said:
Det kommer låta dem känna sig super coola och glada och hej, det här är den enda delen av spelvärlden de kan designa själva. Så låt dem bygga sina hulking hurlers och Batman wizards.
Jag vet... men jag pallar kanske inte trycket... men jag behövde läsa det där.

Bara lite mer gnäll. Jag bad dem om lite bakgrund och en kort beskrivning av eventuell organisation eller familj de kommer från... fick builds som svar :( :( :(
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
slanfan;n115670 said:
Jag vet... men jag pallar kanske inte trycket... men jag behövde läsa det där.

Bara lite mer gnäll. Jag bad dem om lite bakgrund och en kort beskrivning av eventuell organisation eller familj de kommer från... fick builds som svar :( :( :(
Okej, du måste vara mer specifik. Och med specifik menar jag att du ska ställa ledande frågor. Jag har en hög jag brukar ställa till mina spelare som tvingar dem att skapa en karaktär och inte bara en hög stats. För det är inte öppna frågor och du ska inte låta dem ignorera frågorna eller svara "Min karaktär har ingen mörk hemlighet!". Många av dessa är stulna från Dungeon eller Apocalypse World.


Frågor till alla karaktärer:

Varför är du beredd att dö för resten av gruppen?

Vilken positiv känsla väcker din karaktär hos andra? Vilken negativ känsla väcker din karaktär hos andra?

Vilken händelse fick din karaktär att för första gången känna sig som en vuxen?

Varför kände din karaktär sig inte längre hemma där hon kom ifrån?

Din karaktär kommer inte leva för alltid, hur vill hon helst dö?

Vad är den mörka hemligheten som skulle förgöra din karaktär om den kom ut?



Sedan frågor som du ställer till spelarna beroende på deras karaktärers klass:

Clerik:

-Vilken av de andra karaktärerna delar din tro?

-Vad är det värsta och vad är det bästa med din gud?

-Vilken av de andra karaktärernas själ är du oroad för?


Thief

-Vilken av de andra karaktärerna litar du minst på? Varför?

-Vilken spelbar ras är du lite rasistisk mot?

-Vilken av de andra karaktärerna tror de är bättre än vad du är?


Wizard:

- Vilken av de andra karaktärerna vet det mörka priset du betalat för din magi?

- Under vilken mentor lärde du dig din magi?

- Vilken av de andra karaktärerna har du en akademisk rivalitet med?


Figher

-En av de andra karaktärerna är för svaga för att överleva utan att du skyddar dem. Vem?

-Hur gammal var du när du första gången dödade en oskyldig person?

-Vilken känsla kan du inte längre känna?

Paladin

-Vilken av de andra karaktärerna måste du hålla från att gå till den mörka sidan?

-Vilken av de andra karaktärerna litar du fullständigt på?

-Vilken av de andra karaktäreran frestar dig och håller på att få dig att falla från att vara en paladin?


Sorcerer

-Vilken person som du älskade dödade du när din magi vaknade?

-Vilken av de andra karaktärerna litar inte på dig på grund av din magi?

-En av de andra karaktärerna är så tuff att du inte är rädd för att skada henne. Vilken av dem?



Barbarian

-Vilken av de andra karaktärerna delar din smak för ära?

-Vilken av de andra karaktärean luktar godast?

-Vilken är den värsta grejen med din hemkultur?



Bard

-Vilken av de andra karaktärerna sjöng du sånger om innan du träffade dem?

-Vilken av de andra karaktäreran brukar du skämta om?

-Vilket trauma låtsas du drabbade dig under din barndom?


Druid

-Vilken av de andra karaktärerna luktar mer som byte än en jägare?

-Du har smakat en annan karaktärs blod och hon ditt, det binder er samman. Vilken av dem?

-Vilket djur kan du inte stå ut med?



Warlock

-Vilken av de andra karaktärerna har du skadat med din fruktansvärda makt?

-Du har haft sex med en av de andra karaktärerna, det betyder mycket för dig men inget för henne. Vem?

-Varför offrade du de där barnen?


Monk

-Vilken av de andra karaktärerna dödade din mästare?

-Vilken sorts mat som du inte får äta saknar du mest?

-Vad saknar du mest med kloster livet?


Ranger

-Vilken av de andra karaktärena kan du inte respektera för att de inte respekterar naturen?

-Vilken ras hatar du så mycket att du mördar alla medlemar av den du träffar, inklusive barnen?

-Vilken av de andra karaktärerna har du etablerat dominans över? Vilken av dem har etablerat dominans över dig?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Andra saker som du kan be dem göra och som kommer få dem mer investerade. Det viktigaste här är att oavsett hur dumt det de väljer är så KAN DU INTE KRITISERA DET. Inte ens när det är så dumt att du vill örfila dem. Det här handlar bara om att få dem investerade vilket kommer leda till bättre karaktärer.

-Be dem hitta antingen bild som ser ut som deras karaktär eller att de castar en skådespelare som skulle spelat karaktären i filmen.

-Be dem hitta en sång eller låt som är karaktärens theme sång på youtube eller Spotify .

-Spela ut en prequel scen med varje karaktär.

-Starta kampanjen in media res för att få dem att börja rollspela direkt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om allt de är intresserad av är builds så låt dem bygga sina byggen. Sen låter du dem använda sina byggen. Sen prövar du deras byggen först mot en rejäl jävla fight så att de får något ordentligt att bita i. Sen mot saker de inte kan ha ihjäl. Skicka dem på bal. Skicka på dem fiender de inte kan döda utan att bli efterlysta. Överös dem med saker som inte går att hugga ihjäl. Låt magiska föremål vara saker som gör magiska saker och inte bara mer skada. Låt dem få använda sina builds igen då och då. Bli inte deras antagonist, men bredda deras utmaningar.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
För alla er som legat sömnlösa och oroat er för hur jag ska lösa mina problem och hantera min mentala ohälsa, kan jag gladeligen meddela att allt är lugnt. Jag är tillbaka på banan. Åter glad och inspirerad.

Allt som krävdes var att lägga till några Purple Worms på encounter-tabellen.

(gruppen är lvl 3)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
slanfan;n117225 said:
Allt som krävdes var att lägga till några Purple Worms på encounter-tabellen.

(gruppen är lvl 3)
d20

1: 3 goblins
2: 1 orch
3: 2 vargar
4: PURPLE WORM
5: PURPLE WORM
etc..
etc..
20: 3 PURPLE WORMS SAMTIDIGT!



Am I close? :p
 
Top