Nekromanti Hjälp med namn förslag på en fantasy-ish värld

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag sysslar med dels ett eget regel system till världen, och en egen värld. Världen var från början en typisk High-Fantasy värld med gröna ängar och betande grodbjörnar och fritt folk på gatorna. Men sedan så hände någonting, en katastrof drog in över världen (suprise suprise! :D), troligtvis på grund av stormgudens vrede som en grupp kaos liknande präster väkte under en ceremoni som gick fel. Efter katastrofen så lämnades världen kvar i spillror (typ), tusen år senare så är världen (på vissa ställen) grön igen med sprudlande liv etc. Medans på vissa ställen så är världen fortfarande helt förstörd, och ''muterade'' människor lever kvar. Teknologi existerar, som både används för vapen,maskiner etc. Men stora maskiner är ganska ovanligt.

SÅ jag skulle behöva hjälp med ett namn på världen, kan inte komma på något bra namn, det är meningen att det ska vara svenskt ochså :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har alltid tyckt det är lite konstigt och känns lite krystat att fantasysettingar måste ha namn på själva -världen-; rimligen borde dess invånare liksom referera till den som "jorden", precis som vi gör. De enda irl-undantagen jag kan komma på på rak arm är när man ville särskilja den mänskliga världen från andevärldarna genom att ge det jordiska planet i sig ett namn, såsom asatrons Midgård och de dharmiska religionernas Jambudvīpa. Kontentan av det här är: att ha ett namn på världen blir bara relevant i ljuset av en kontext -utanför- världen att jämföra med, därför kan ett namn på världen i sig vara befogat i scifi-settingar och fantasysettingar med tydliga "otherworlds", men sannolikt inte annars.
 
Top