Nekromanti Hjälp med ett monster

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag ska spelleda första delen av ett D&D 3.0 (eller 3.5, men whatever) äventyr för ett par kompisar (de ska ner i ett rånarlair för att få tillbaks en last med stulna kryddor). Det finns monster överallt och behållningen är att slå på monstren tills de är döda. Då mina spelare inte är särskilt koboldiga av sig i vanliga fall så har jag skrivit ut ett par av striderna, och nu sitter jag och försöker se till så det som finns kvar är lite mer spännande än "ett monster till - slå ihjäl det".

I ett av rummen (ett lite större) så finns en så kallad howler trap. Det är ett rum med någon slags runor på golvet, och bundet till runorna är en howler. Så som äventyret är skrivet så är en howler en hårig sak som skriker på spelarna, bits hårt och som försöker vara ivägen om spelarna försöker gå förbi. Spelarna har i princip valen 1) döda den 2) spring förbi den och 3) gå en annan väg.

Det här tror jag kan vara ett rätt kul rum om man gör så att monstret har en svaghet spelarna kan exploatera om de får reda på den (och lägg sedan in en bok i grottans bibliotek). Då kan spelarna besegra monstret genom att lösa ett pussel istället för att bara använda brute force. Värt att tänka på är att allt som ingår i pusslet ska gå att få tag på på plats, eftersom spelarna är på den nivån att de kanske tänker på att ta med sig facklor. En tanke var att monstret istället skulle vara någon slags spöke och att man skulle kunna fånga spöket i en spegel - men vad har ni för andra förslag?

(Förslag skulle kunna vara "skriv in ett förråd där det finns brandbomber/pikar man kan använda för att mota bort monstret/annat sköj. Men spegeln känns spontant lite roligare, även om sådana hjälpmedel förmodligen kan göra grottan lite roligare överlag.)

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Oh, låt monstret ha rester av någon mat som tex morötter runt munnen. Sedan finns det ett lager med morötter i närheten. Spelarna kan använda morötterna till att muta monstret och gå förbi.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Eller så kan man förgifta morötterna?

Annars kan monstret vara nån slags lesser tjänardemon som man kan få makt över om man kan kalla den vid dess rätta namn. Namnet står i en alfabetisk uppslagsbok som finns i bibblan, tillsammans med en beskrivning av hur den ser ut så RPna vet att det är rätt. Problemet är att demonens namn, Fxsyg, måste uttalas korrekt för annars växer den och blir ännu farligare.
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Ett scenario som jag råkade ut för en gång för många år sen var att vi hittade en gigantisk magnet.
Ingen med järn på sig kunde gå i närheten av den utan att fastna, och det som fastnade krävde 2-5 personer för att dra loss från magneten beroende på storlek.
Vi använde rep knutet i föremålen när vi drog loss dom.

Säg att monstret har ett järnhalsband.
Om magneten kräver 2-4 spelare (utan järnföremål) att flytta, så har ju spelarna alla möjligheter att bygga en fälla.
 
Top