Nekromanti Hjälp inför Katres gåtor

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Om du har tänkt att vara spelare i Diamantäpplet eller Katres gåtor bör du inte läsa den här diskussionen.

Jag ska inom några veckor börja spelleda Katres gåtor, som del 2 i Sylfens vrede. Spelledandet av Diamantäpplet följde inte riktigt planen, inte så mycket för att jag är en öppen och tillåtande spelledare utan mer för att jag var dåligt påläst och gjorde en del misstag. Följande har hänt:

- Rollpersonerna vek av till höger in på stigen till spindelkulten innan de kom till det låsta templet. De behövde alltså varken träffa oraklet eller spegelmakaren.
- Rollpersonerna dödade Spindeljungfrun i flykten från spindelkulten. Herr Vorsel av Rampor blev kvarlämnad (och dödad av Arachnas dotter) i samma flykt.
- Rollpersonerna lyckades styra av Nattros och Kroles kupp. Krole dödades och Nattros lämnades till kolarna.
- Tre dagar efter diamantäpplets bortförande befann sig rollpersonerna på sin flodbåt. Jag drog igång förvandlingen vilket de gjorde att diamantäpplet lämnades i floden.

Rollpersonerna återkom alltså till Herr Kandari utan Herr Vorsel och utan Diamantäpplet, vilket rimligen ledde till viss misstänksamhet. Inför Katres gåtor vill jag ha hjälp av er forumiter med följande:

- Hur mycket är förstört i och med ovanstående misstag?
- Hur är det rimligt att De Gamla fortfarande vill anlita rollpersonerna? Är de såpass tacksamma för resten av skatten att förbiser att rollpersonerna eventuellt har mördat Herr Vorsel? En ny spelare kommer att delta i Katres gåtor. Vad tror ni om att låta honom vara spion för De Gamla för att hålla dem under uppsikt den här gången?
- Hur viktigt är det att rollpersonerna kommer i kontakt med Serafime Lando? Förslag på hur de kan göra det utan att jaga Nattros och Krole (som är satta ur spel)?
- Slutligen, har ni själva råkat ut för liknande misstag när ni spellett Diamantäpplet eller Katres gåtor?

Tacksam för konstruktiv hjälp.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Oh jävlar, den där blir lite av en svår nöt att knäcka. Diamantäpplet behöver du inte nödvändigtvis oroa dig för ännu, tror att det kommer skita sig HÅRT för dig i SV4, dock (om jag förstått saken rätt).

Angående De Gamla så kan du ju faktiskt spela en rätt stor rättsprocess, om du vill. Låt rollspelarna bevisa sin oskuld, och om de lyckas med det så anlitas de till det nya uppdraget. Annars... Plocka fram nya rollformulär, eller spela något annat. Eller, kanske, improvisera upp ett helt nytt intro. Det funkar ibland! Vissa spelare älskar att få "orelaterade" äventyr som det visar sig hänger ihop.

Angående ny karaktär skulle en spion från De Gamla fungera. Jag hade en kille som hoppade på mitt i Katres Gåtor, men han fick bli en del av alkemisterna i templet.

Hur mycket VILL karaktärerna få uppdraget av de Gamla? Känner de till uppdraget och tigger? I sådana fall kanske de anställs, om de går med på att den nya killen skickas med. Se till att göra honom så skräckinjagande, i sådana fall. De Gamla vill inte ha en till Vorsel.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Fan vad segt! Men hur skiter det sig? Jag har förstått att Diamantäpplet kommer att återkomma i Ödesväven, men det kan det väl göra så länge det hamnade i vattnet. Det hade det ju gjort även om Nattros och Krole, eller De Gamla, hade fått det. Eller är det tänkt att även Herr Vorsel ska återvända?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vorsel tror jag inte. Men, om jag inte minns fel, så kommer Diamantäpplet + Havet vara en stor grej. Vi vet ju dock inte än, skiten släpps ju inte eftersom Neogames är så snabba på att släppa saker att de springer ifrån verkligheten.

Don't ask.

Men jag vet inte. Rulla på det som sker, i nödfall hittar du på någonting batshit och bara hoppas att ingen kommenterar.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Tack för svar.

Jag filar på en idé att låta rollpersonerna gripas och därefter få följa Herr Kandari med support tillbaka till spindelkultens bosättning för att reda ut vad som hände med Herr Vorsel. En undesrökning av Herr Vorsels lik skulle, i och med spåren efter spindelns naturliga vapen, bevisa rollpersonernas oskuld. Men det känns mer rimligt att spindeln har ätit upp honom än att hon lämnat liket. Möjligen skulle hon kunna förvara honom i ett sådant där trådpaket som Frodo hamnar i hos Hon-monstret. Förvarar hon detta paket under vatten i så fall? Är det vettigt att skicka ner rollpersonerna för att hämta Herr Vorsel. Det verkar livsvfarligt!

Ett alternativ till detta är att Herr Kandari förhör bosättningens civila befolkning som är stukade i och med att deras andlige ledare just dött. Under tiden får rollpersonerna se konsekvenserna av deras handling (vilket förstärker den mycket riktiga känslan av att allt är deras fel!) och kan dessutom komma i kontakt med Sylfens vrede (vindar, spontanalstring och farsoter) för första gången.

Så snart rollpersonerna förklaras oskyldiga, vilket jag inte tänker dröja särskilt länge med, slipper de i alla fall fängelse och deltar i bärgningen av templets skatter. När Herr Kandari får se dessa blir han mer vänligt inställd till rollpersonerna och de återfår hans förtroende.

Vad tror du/ni om det?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Du har flera kloka idéer. Diamantäpplet skulle kunna spolas ut till havs av floden och där med befinna sig på sitt rätta ställe. Att Krole och Nattros är borta tror jag snarare berövade rollpersonerna en rolig jakt mer än vad de faktiskt förstör kampanjen.

Jag tror inte det skulle vara en bra idé att skicka ut rollpersonerna i träsken igen för att finna Herr Vorsels kropp. Jag har spelat äventyret flera gånger och det finns ingenting som skulle förstöra stämningen mer än "gå nu tillbaka ut dit igen! Gör om gör rätt!". Att en ny spelare går med i gruppen och att låta denne spela spion är en bra idé. Se dock till att personen är insatt i sin roll och är kapabel att rollspela den relationen så att den inte brister efter 1-2 möten.

Jag tror hellre på att Kandari låter rollpersonerna fortsätta, med en ny eskort, och i hemlighet annordnar en ny expedition ut i träsken för att finna sanningen. Därför kommer han troligtvis att bemöta dem med stora misstankar när de träffas mellan Diamantäpplet och Katres Gåtor, men mellan Katres Gåtor och Av Blod Komna kommer hans expedition att ha kommit tillbaka med bevis för att rollpersonerna är oskyldiga. En skicklig spelledare skulle till och med kunna vända situationen till sin fördel genom att leda rollpersonerna vidare just på grund av deras potentiella skuld till De Gamla. Att ge sig av till utgrävningsplatsen och sedan även klostret kan vara ett sätt att gottgöra organisationen samtidigt som de hedrar Herr Vorsels minne.
 

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Krole, Nattros och Serafime är knappast något att oroa sig för.

Jag håller med föregående talare, försök komma igång med KG utan att ge er ut i djungeln igen. Förhoppningsvis har De gamla tillräckligt stor anledning till att förtroende för gruppen i alla fall så att du kan komma på en rimlig ursäkt att anlita dem igen. Att skicka med en "spion" låter som en utnärkt idé.

Jag spelade Diamantäpplet för några år sedan och var inte med om att storyn utvecklade sig annorlunda (jag skulle inte kalla det misstag). Nu har jag kört igång igen med en annan grupp och jag kände att det DÄ skulle passa dem dåligt så jag testade att hoppa över DÄ och gå direkt på KG. Det har blev lite konstigt så det skulle jag nog undvika att göra igen.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Tack för feedback. Det stämmer nog att inte någon (inte ens jag själv) skulle tycka att det var roligt att återvända till träsken. Det enda syfte det skulle tjäna är att jag renar mitt samvete gentemot Mundana och dess befolkning, men om det finns andra smidigare vägar är de att föredra. Det får nog räcka med spionen!

Hur ser ni på problematiken med Serfime Lando? Hur kan RPna springa på henne och även gärna få uppleva Rampors konfilkter?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nu kanske jag inbillar mig saker, men antyds det inte att just Serafime Lando kommer att ha en ganska framträdande roll i sista delen av Sylfens Vrede? Eller är det bara någonting jag har drömt?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Jo, det stämmer att spelledaren uppmanas hålla henne vid liv så att hon kan återkomma senare (Katres gåtor, s. 15). Hon återkommer även redan i Av blod komna på De Gamlas aberrationsmöte, men jag har bara skummat i den boken så jag vet inte hur stor roll hon spelar i äventyret.

Oavsett hur stor roll hennes blir i den fortsatta kampanjen vore det gott att ha henne med, inte minst som en mystisk återkommande figur. Ge mig gärna förslag på hur RPna kan stöta på henne i Rampor, utan Nattros och Kroles inblandning.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Hur stor är en grendel?

Ja, hur stor är den grendel som RPna möter i översteprästernas pyramid på utgrävningsplatsen? Jag hittar ingen info detta, vare sig i Katres gåtor eller Monster i Mundana.

Jag hör gärna gissningar kring dess längd, från nos till svansspets, och höjd när den står på de främre bakbenen.
 

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Re: Hur stor är en grendel?

Längst bak i MiM finns det storlekjämförelser för monster. Eftersom KG-grendeln har samma speldata som en standardgrendel är den nog av standardstorlek. Baserat på storlekjämförelsen så blir den nog ca 3-4 meter hög ståendes och 8-10m lång. Det är dock lite större än vad jag tänkte mig när jag spelledde äventyret.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Rätt säker på att grendlar går mellan 5-8 meter i längd. 4 meter i höjd är att ta i lite väl, tror jag.

//Kraetyz, som återigen bara pratar ur minne, så ta det med en nypa salt
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Re: Hur stor är en grendel?

Hade missat storleksjämförelserna. Tack för detta!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Hur stort är Himmelsbrödernas kloster?

Ja, hur stort är Himmelsbrödernas kloster egentligen? Jag hittar inte någon angiven skala på kartorna och får inga ledtrådar av texten.
 

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Re: Hur stort är Himmelsbrödernas kloster?

Jag funderade på det för några veckor sedan och jag tror jag kom fram till huvudbyggnaden borde vara runt 15*25 meter, men det är en höftning.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Re: Hur stort är Himmelsbrödernas kloster?

Okej. Hur kom du fram till det? Funderade du på höjden på muren och byggnaderna?
 

mooselord

Veteran
Joined
24 Mar 2006
Messages
8
Re: Hur stort är Himmelsbrödernas kloster?

Jag tänkte att ett avträde kanske är ca 1*1m och då blir cellerna ca 2.5*2.5 meter vilket känns hyggligt rimligt. Höjden på byggnaderna tänkte jag inte på. Jag tror jag tänkte mig murens höjd till ca 4 meter. Det baserade jag mest på att snövallen skulle behöva bli lagom stor till slutstriden.
 
Top