Hjälp, det är 25 år sedan jag var SL senast (T2K)

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Jag inleder med att be om ursäkt ifall jag postar det här på helt fel plats. Hoppas iallafall att det blir rätt.


Till helgen som kommer (v.11, 2023) ska jag introducera mina spelkamrater till Twilight: 2000. Nu är det rätt länge sedan som jag var spelledare och jag ska inte sticka under stolen med att jag är en smula nervös (om än väldigt pepp på samma gång).

Vi kommer inleda med att skapa rollpersoner, vilket jag tänkte att de gör i grupp enligt arketyp-modellen, och därmed även låta dem ”skapa sin grupp” tillsammans.

Introduktionen till spelet kommer vara att tre (av fyra) rollpersoner är på flykt i en sketen Volvo 240 längs vägarna i södra Östergötland efter den misslyckade april-offensiven. Den fjärde rollpersonen introduceras vid nästa speltillfälle då berörd spelare fått förhinder men jag har redan en plan för hur det ska gå till.

Jag har skapat en äventyrsplats med kartor, stats och tillhörande konfliktsituation; en mindre jordbruksfastighet som plågas av sovjetiska desertörer/marodörer, där gruppen kan få en känsla för systemet, kan agera moraliskt rättfärdiga om de räddar familjen som terroriseras av fienden och även frita den fjärde rollpersonen som hålls fången där.

Det här har jag pejl på (hoppas jag), so far so good, som man säger. Men nu till varför jag skriver detta inlägg:

Är det något jag behöver tänka på när vi väl sätter igång? Vad som helst som ni kommer på relaterat till spellederiet välkomnas då jag inte bara är lite nervös inför detta utan minst sagt ringrostig.

Är det några fallgropar i systemet som jag bör ha extra koll på? Stridssystemet är kanske lite av en utmaning men jag har laddat hem ett flödesschema från Dtrpg så jag hoppas att det ska hjälpa mig på traven.

Har bland annat funderat på att använda mig av fail forward-principen (som för mig är outforskad mark) när det kommer till tärningsslag (dock inte i stridssituationer). Är det klokt?

Help me WRNU, your my only hope!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tips. Vår kampanjtråd:

 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Tips. Vår kampanjtråd:

Jag följer den redan - som en …hmm … som en Sidewinder som följer en Flanker! ;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Har aldrig spelat t2000. Det sagt, saker jag brukar gilla att ha förberedda:

* Ha en lista med namn, ifall du behöver improvisera en SLP. Det mesta annat med en SLP är lätt att komma på rakt av, men just namn underlättar om man har några förberedda.
* Ha en lista med slumphändelser som drabbar RPna direkt. Inte saker de ser på avstånd som inte berör dem, utan grejer som gäller dem själva. Bilen strejkar, de blir misstagna för banditer, e.d. Dessa används vid behov om tempot gått i stå eller det behöver livas upp. Möjligt att det inte behövs alls - inget problem isf.
* En lista med riktigt intressanta och trevliga fynd / skatter som passar settingen. Saker som är lite roligare än "1st standardvapen 1A", men det behöver för den skull inte vara jättekomplicerat.
* En lista över resultat av standard-aktivitet 1A - varierar beroende på setting. Vid hexkräl gillar jag t.ex. en kort lista eller tabell (max 6 resultat) med olika typer av djur man kan ha jagat fatt på, eller olika sorters ätliga växter man kan ha hittat.

En del spel kan assistera dig med ovanstående! Vad gäller slumphändelser så kan det dock vara en hel del sådana som RPna bara vandrar förbi. Bra att ha några stycken förberedda som passar direkt till situationen (bilkrångel om bilen är viktig, e.d.), och som verkligen träffar RPna mitt i nyllet och de måste göra något åt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En del spel kan assistera dig med ovanstående!
Allt ovan hittar du i spelet! Just namnlistor kan iofs kompletteras och byggas ut. Men T2000 gör allt detta väldigt bra!

Ett annat tips är att läsa på lite om de olika arméerna och kanske skriva ner några förband (eller använda de som finns i spelet)
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Har aldrig spelat t2000. Det sagt, saker jag brukar gilla att ha förberedda:

* Ha en lista med namn, ifall du behöver improvisera en SLP. Det mesta annat med en SLP är lätt att komma på rakt av, men just namn underlättar om man har några förberedda.
* Ha en lista med slumphändelser som drabbar RPna direkt. Inte saker de ser på avstånd som inte berör dem, utan grejer som gäller dem själva. Bilen strejkar, de blir misstagna för banditer, e.d. Dessa används vid behov om tempot gått i stå eller det behöver livas upp. Möjligt att det inte behövs alls - inget problem isf.
* En lista med riktigt intressanta och trevliga fynd / skatter som passar settingen. Saker som är lite roligare än "1st standardvapen 1A", men det behöver för den skull inte vara jättekomplicerat.
* En lista över resultat av standard-aktivitet 1A - varierar beroende på setting. Vid hexkräl gillar jag t.ex. en kort lista eller tabell (max 6 resultat) med olika typer av djur man kan ha jagat fatt på, eller olika sorters ätliga växter man kan ha hittat.

En del spel kan assistera dig med ovanstående! Vad gäller slumphändelser så kan det dock vara en hel del sådana som RPna bara vandrar förbi. Bra att ha några stycken förberedda som passar direkt till situationen (bilkrångel om bilen är viktig, e.d.), och som verkligen träffar RPna mitt i nyllet och de måste göra något åt.
Det här är riktigt bra råd - tack! 🙏

När jag gjorde äventyrsplatsen så ordnade jag ett persongalleri knutet dit och det har gjort mig något lugnare kring just detta. Har även jobbat lite med att utöka de tabeller med stämningstexter som finns i spelet. Eftersom spelandet ska utspela sig på hemmaplan så har jag även försökt översätta de redan existerande till svenska.

Här är en som dök upp i huvudet igår:

Vinden för med sig en doft av kol och aska men förnimmer också om något annat, något fränt, något som sticker i andningsvägarna. Gradvis övergår skogens grönska i ett grått, torrt, ödelandskap av aska och nakna trädstammar. Den brända marken frasar för varje steg ni tar och river upp sot som virvlar runt i vinden. I en utbränd sänka, mitt i den döda skogen, ligger det förvridna vraket av en B-52 Stratofortress. Den har legat där länge men fortfarande svider den fräna stanken av flygbränsle i bröstet.
…och en till:

I mitten av ett fält, där någon slagit gräset med lie, står fyra stycken träpålar nedslagna i marken. På var och en av dessa har det spetsats ett avhugget huvud. De är alla i olika stadier av förruttnelse och stanken är minst sagt kväljande. Luften vibrerar av insekter och flugor kring skallarna. Nedanför pålarna har någon placerat kransar med nyplockade ängsblommor.
Det jag oroar mig mest för är dock att jag ska låsa mig och tappa gruppens fokus/intresse. Men med råden ovan så känns det något lugnare.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Det jag oroar mig mest för är dock att jag ska låsa mig och tappa gruppens fokus/intresse. Men med råden ovan så känns det något lugnare.
Ah, det löser sig vettu! Att du bryr dig såhär pass mkt är ett tecken på att du har ett par av de viktigaste grejerna man kan ha som SL, IMO: intresse och engagemang.

Ett SL-tips kan oxå vara att följa RPna. Vill de göra något så försök följa dem på vägen. Vill de prompt utforska en plats, undvik att säga att det är tomt innan de ens börjat beskriva vad de ska göra, utan låt dem istället lägga en kort scen på undersökningen, och lägg kanske in några prylar där som kan vara rimliga, lägg in en ledtråd, eller liknande. Det är gött när SL är en fan av RPna och ger även deras mer galna planer en chans att lyckas, eller bygger ut världen lite åt det håll de är sugna på att gå!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Tänk på att det inte är spelledaren som serverar en upplevelse för spelarna, utan det är någonting som ni ansvarar för tillsammans.

Det som inte är förberett, som man glömt eller inte hittar får man improvisera. Och det brukar inte vara något problem.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Om du börjar leta efter en regel och känner att det tar tid och du inte finner den så försök improvisera till något så den inte blir alltför långa stopp pga regelsökande.

Lycka till!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ha ett glass vatten vid bordet. När du behöver tänka, drick lite vatten. Det ger dig tid. Om du verkligen behöver tänka, gå på toaletten. :D

Annars, spelarna är där lika mycket för att hjälpa dig och roa dig som du är där för dem.

Utöver en namnlista brukar jag alltid ha min generator för personlighetsdrag på telefonen.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Jag hoppas det går bra och blir fler spelkvällar! Kommer du på saker du inte hittar eller vill kolla upp så skriv ner det och kolla upp det inför nästa spelkväll.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Nu har det gått ett par dagar sedan spelträffen som visserligen helt och hållet ägnades åt att skapa rollpersoner. Vilket gick bra (över förväntan till och med). Nästa gång så drar själva spelandet igång.

Men … en av spelarna (som jag inte känner så särskilt väl än och som dessutom är en nybörjare inom rollspel) skapade sig en karaktär som jag inte blir riktigt klok på. Medan de andra med framgång skapade (för genren/settingen) passande karaktärer där ett visst djup infann sig tidigt så väljer sagda spelare att skapa en civilist (vilket är helt ok, såklart) där jag misstänker att hen tyckte det var ”roligt” att vara lite på tvärs med gruppen och setting. En kemist där skälet är/var att hen då ”kunde slänga ihop” medicin, vars stora dröm är att tilldelas nobelpriset i kemi och som väljer en pipegun (för då kan man ”ladda den med vad som helst”). Nu vet jag inte om hen missuppfattat vad det är för spel (vilket i så fall är på mitt ansvar) eller om det är ett försök till att va’ en lustig filur.

Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
Oavsett vad spelaren har för baktanke så tycker jag att det låter som nåt som kan bli intressant. Släng in möjligheten att rena vatten, bygga en bomb av gödningmedel och att de t.ex. kan de blanda ett självlysande pulver och släppa över motståndarna (så att de kan skjuta dem i mörkret).

Då har ju valen ett berättigande och spelaren lär få åtminstone några bra scener med sin rollperson i rampljuset.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Nu har det gått ett par dagar sedan spelträffen som visserligen helt och hållet ägnades åt att skapa rollpersoner. Vilket gick bra (över förväntan till och med). Nästa gång så drar själva spelandet igång.

Men … en av spelarna (som jag inte känner så särskilt väl än och som dessutom är en nybörjare inom rollspel) skapade sig en karaktär som jag inte blir riktigt klok på. Medan de andra med framgång skapade (för genren/settingen) passande karaktärer där ett visst djup infann sig tidigt så väljer sagda spelare att skapa en civilist (vilket är helt ok, såklart) där jag misstänker att hen tyckte det var ”roligt” att vara lite på tvärs med gruppen och setting. En kemist där skälet är/var att hen då ”kunde slänga ihop” medicin, vars stora dröm är att tilldelas nobelpriset i kemi och som väljer en pipegun (för då kan man ”ladda den med vad som helst”). Nu vet jag inte om hen missuppfattat vad det är för spel (vilket i så fall är på mitt ansvar) eller om det är ett försök till att va’ en lustig filur.

Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
Alltså, mycket beror ju på hur spelaren sköter det här. Säg t.ex. att hen försöker behandla det som ett deus-ex-machina / MacGyver, även om du signalerar att det inte är den typen av spel ni är här för, ja då kan det ju bli ett problem för gruppen. Samtidigt, om hen är lite mer rimlig kan det bli hur kul som helst. Det är en balansgång här, mellan att låta spelare gå sina egna vägar, och samtidigt se till gruppen som helhet. För det är ju inte meningen att en spelares kul ska gå ut över restens, heller. Och detta inbegriper dig som SL, det ska va kul för dig med!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
Jag tycker att T2000 gör sig bäst när det är (nästan) hyperrealistiskt. Så, inom vilket fält forskar hen? Om det där med nobelpris är på riktigt så hade jag velat se exakt vilken upptäckt det handlar om. Jag hade antagligen googlat rätt mycket och försökt hitta något coolt som passar in. Kanske något som kan användas i den nya postapokalyptiska verkligheten. Men, jag hade inte lagt ner allt detta jobb om det inte är på riktigt, utan då hade jag istället sagt att "du är en polsk högstadielärare i kemi" och istället byggt vidare på bakgrunden.

Men alltså, forskare i postsovjetiska Polen är ju guld! Antagligen var personen verksam under den perioden och Moskva har god koll på vad forskningen handlade om. Om vi nu snackar nobelpris-nivå. Är det seriöst hade jag absolut spunnit vidare på det!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
där jag misstänker att hen tyckte det var ”roligt” att vara lite på tvärs med gruppen och setting
Varningslampor blinkar.

Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
Det är nog lite sent att styra rätt nu. Jag skulle ha låtit spelaren hållas, nämnt att det kan vara utmanade med udda rollpersoner och varit snabb på att rekommendera byte av rollperson om det barkar åt skogen.

Jag tror inte att det egentligen behöver vara något problem med sådana rollpersoner om spelaren är erfaren, gruppen är ihopspelad och spelledaren inte får vibbar av att spelaren kanske inte riktigt vet vad den ger sig in på.

Det kan bli att det sätter en ton för hela spelgruppen som inte passar. Men det kan också bli väldigt bra, att det skapar en intressant kontrast mot de andra, att spelaren gestaltar en sådan rollperson bättre än de "vanliga" T2000 karaktärerna och skapar en bra stämning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hur gör man nu? Ska jag försöka styra honom ”rätt”? Eller ska jag låta hen hållas?
Snacka med spelaren och säg att karaktären inte funkar och att du gärna vill se någon som mer passar det du vill spela. Rollspel handlar inte om att tillfredsställa alla utan att vara i samspel med varandra.

Alternativt kan du basera hela äventyret kring den rollpersonen. Civilisten som blir indragen i skit som mercs måste lösa.
 
Top