Hjälp mig med fransk media

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag har börjat försöka lära mig franska, både för att ha lite extra bra verktyg i ryggan för framtida utlandsjobb och för rent språkligt nöje, så är jag då ute efter tips både på franska tv-program och serier och även fransk stand-up. Tips mottages med varmt hjärta :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag lyssnar på rfi (rfi.fr) - nyheterna och Geopolitique, le debat
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Okej, nu är jag ju död så jag kan svara lite.

Min stora källa till fransk input är YouTube. Jag kan varmt rekommendera ONDAR (On ne demande qu'à en rire). Det är ett program där humorister gör sketcher som betygsätts av en jury. Talanger som Arnauld Tsamère, Jéremy Ferarri, Constance, Artus och andra kommer därifrån; listan kan göras lång. Jéremy Ferarri har en del ståuppkomik som kan vara värd att kolla in också. Det finns en liveshow som heter ONDAR show som är mycket sämre.

På temat ståuppkomik skulle jag rekommendera att kolla upp Montreux comedy festival där du kan se en massa humorister göra korta nummer och se vad du fastnar för. Jag är svag för Fanny Ruwet, och hon har en rolig radiokrönika som också finns på YouTube.

Det finns en herrans massa bra YouTube-kanaler om man gillar populärvetenskap. Några tips:

Allmän vetenskap: DirtyBiology (inte bara biologi), Science étonnante, Scilabus
Lingvistik: Linguisticae
Ekonomi: Stupid economics, Heu?reka
Historia: Nota bene, C'est une autre histoire, parlons Y-stoire
Matematik: Micmaths

Jag älskar älskar älskar Karambolage, en liten serie från Arte som utforskar den franska och tyska kulturen, och kulturkrockar som kan ske däremellan.

Tvserier är jag lite sämre på, men om man har Netflix så kan jag rekommendera Au service de la France. Jag älskade också den gamla serien Arsène Lupin från typ 70- eller 80-talet. Jag har inte sett dem, men Maison close och Paris police 1900 kanske kan vara något, om man gillar HBO-lika serier.

Filmer är jag också dålig på. OSS117 är väldigt bra bond-parodier. Vad som helst med Jean-Paul Belmondo är en klassiker. Om du vill utforska den franska filmscenen så är nog en bra plats att börja på YouTube-kanalen Blow Up, l'actualité du cinéma (ou presque) - ARTE. Där finns det massor av reportage om diverse filmer, skådisar, teman och liknande som tar upp allehanda filmer.

Äh, det kanske räcker till en början?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En tackar och bockar! Då har jag en hel del att utforska, spännande!
 
Top