Hjälp mig hitta en bra dator!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag skulle behöva hjälp med att hitta en riktigt bra skrivdator, och jag har väldigt specifika krav. Jag kan själv bara Thinkpads och Macar, så dem behöver jag ingen hjälp med. Men det finns ju fler märken som t.ex. Dell, Asus, Alienware, MSI och HP som jag har väldigt dålig koll på. Jag slänger ut en blänkare här och ser om nån har en bra idé!

Krav:

17 tums *matt* skärm, minst 1920x1080 upplösning, men gärna 1920x1200 eller 4k. Skärmen får inte ha kass färgåtergivning.

Centrerat tangentbord utan nummerpad. Det måste vara lång “travel distance”, åtminstone för en laptop (2+ millimeter), och ha PC-layout. Det får gärna vara känt för att vara ett riktigt bra tangentbord. Allra helst mekaniska switchar, men det tror jag knappt finns till laptops.

Processorn måste ha hög single thread rating, helst över 2000. Det är egalt hur många kärnor den har.

Det ska gå att ha 2.5 tums SSD i.

Vikten ska vara max 2.5 kg.

Det ska gå att få i minst 8G ram, gärna 32G.

Den ska inte behöva ha fläktarna igång hela tiden.

Batteritiden får inte vara mindre än 3 timmar.

Begagnat prismax 6-7000.


Bonus:

Det är en bonus om det går att få i flera diskar.

Det är också en bonus om datorn *inte* har ett dedikerat grafikkort (det blir bara varmt och brukar lättare gå sönder).

Det är en bonus om datorn är stor på djupet (det innebär att högsta punkten på skärmen kommer närmare ögonhöjd).



Det gör ingenting om datorn är ganska ordentligt gammal, eller om det är något som behöver moddas lite för att möta kraven. Jag brukar kunna byta hårddisk, minnen, skärm, tangentbord och fläktar. Jag vill däremot inte ge mig på processor och kylning.

Hoppas nån har nån bra idé!

Hälsar

Christian
 
Last edited:
Top