Nekromanti Historiska spel - fast årtal eller mumla i skägget

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag gillar spel. Olika spel. Bland dem Call of Cthulhu, vilket i de bästa versionen utspelar sig någon gång under 1920-talet. Spelet säger inte exakt vilket år utan ger dig möjligheten att spela vilket årtal som helst, dock brukar enskilda äventyr eller kampanjer ha ett specifikt datum de utspelar sig på.
Jag vet inte om jag gillar specifika årtal. Å ena sidan uppskattar jag när jag kan säga "Det är 1926" för då vet alla precis hur länge det var sedan tysken gav upp, de kan kolla upp exakt vilka filmer som de gått och sett på biografen, de vilka musiker de hört i radion och så vidare. De vet helt enkelt mer och det blir mer specifikt.

Å andra sidan uppskattar jag Tintin-stilen också, där man aldrig får ett exakt årtal utan man mer verkar existera i ett vagt hopkok av olika tidsåldrar där vissa saker förändras men andra förblir de samma. Man nämner aldrig nuvarande stora saker som pågår och hittar hänsynslöst på vilken musik radion spelar eller så. Det ger en större frihet, både med vad man kan hitta på och äventyrsmässigt (slåss mot nazister ena dagen och nästa smuggla vapen åt en efterkrigstidsantikolonial rebellrörelse i Kongo, javisst!). Lite så som Jeeves & Wooster eller Poirot, man existerar i en estetisk avbild av 20 och 30-talet med valda delar av 40-talet inkastat där man tycker det passar.

Båda versionerna har sina nackdelar och sina fördelar. Vilken föredrar ni? Exakt tidsangivelse med tillhörande historiska fakta, eller ett potpurri av allt man gillar från olika tider och årtionden i ett?


Storuggla, nidbild av donkey kong
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag föredrar Tintin-metoden. Men det är såklart trevligt att kunna presentera ett exakt årtal, men jag är bara rädd för att det ska bita mig i röven senare.

Säger jag att det är 1614 kommer någon som kan mer om historia än mig (dvs vem som helst) senare säga "Men då kan vi ju inte åka till Skottland, det var ju inbördeskrig där då!" eller något annat fånigt.

Så jag säger "det är typ 1610. Om det blir aktuellt kan vi bestämma exakt när senare".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Mitt problem är att historiskt navelpill är bland det roligaste jag vet. Samtidigt vill jag inte att spelsessionerna förvandlas till torra petimeterövningar.

Till min (planerade) Solomon Kanekampanj tänker jag mig så här - året är 1602, och all bakgrundsresearch är baserad på detta. Men i spel säger jag bara att det är början av 1600-talet, och att Drottning Elisabeth ligger på sin dödsbädd. Fortfarande en ganska precis tidsangivelse, men det känns ändå som att det blir lite mindre preskriptivt, oh engklare att komma undan med ev. fudgar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag föredrar att inte bara ha exakta årtal, utan rentav datum. För då får jag så mycket gratis i form av färg - jag kan leta rätt på autentiska nyheter att krydda äventyren med, jag kan knyta mina plots till aktuella kändisar och så.

Utan kopplingar till "stora saker som pågår" får SL jobba hårt för att hålla mitt intresse uppe. Jag är ju mest intresserad av de stora skeendena, så att säga.

Jag använder för den delen gärna exakta datum även när jag kör moderna spel. För mig ökar det inlevelsen enormt att veta rent konkret när och var "jag" / rollpersonen är.

Vill jag absolut spela äventyr som utspelar sig i olika tidsåldrar inom samma kampanj kan jag använda tidshopp eller så kan jag ha flera olika rollpersoner per spelare.

Samtidigt klargör jag gärna för mina spelare att det är en alternativ värld vi spelar i. Begränsad av mina historiakunskaper, och modifierad av min fantasi.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,106
Location
Tindalos
Den estetiska förebilden är vad jag föredrar. Det lämnar en del öppet åt SL att jobba med och förändring av Historien om man så vill.

En tanke som slog mig nu, är ju om det i historiska spel blir stor nytta av att visa upp en tidslinje med massa händelser? Visst ger det bra info till SL men det gäller ju att den infon införlivas i spelet gentemot spelarna. Tänker då på de typiska tabellerna med historiska händelser uppspaltade.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag föredrar att inte bara ha exakta årtal, utan rentav datum. För då får jag så mycket gratis i form av färg - jag kan leta rätt på autentiska nyheter att krydda äventyren med, jag kan knyta mina plots till aktuella kändisar och så."

Jag förstår precis hur du menar. En av de bästa jävla propsen jag någonsin sett till ett spel var när jag gick i plugget och en kille som spelledde ett Call of Cthulhu-äventyr hade gjort en egen tidning och skrivit ut den, A3 som han sedan vek och häftade ihop med en massa artiklar, annonser och allt. Inga fotografier utan bara teckningar som en kille som kunde rita gjort, i dagsläget hade han antagligen slängt in foton från wikipedia eller något. Där fanns nyheter som faktiskt hänt blandat med fiktiva grejer, och det var totalt awesome att sitta och bläddra i den. Helt grejen med den handouten var at man skulle koppla ihop ett namn i tidningen med ett namn vi stött på tidigare, något som vi först insåg när vi spitt ut alla handouts på golvet och försökt få ordning på dem och plötsligt såg ett namn och "Men vafan, var har jag sett det där förut?" följt av ett frenetiska letande i papper och anteckningar tills man hittade namnet på sida två i tidningen och plötsligt insåg att helvete det är såhär allt hänger ihop!". Awesome.
Men handouten var totalcool, jag satt ett tag och läste om guvernörsvalet i Maine eller Vermont tror jag det var. Det gav lite mer... känsla när man kunde samtala mer spelledarpersoner om sakerna.


Storuggla, sen sparkade en NPC en investigator på pungen
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
chrull said:
Säger jag att det är 1614 kommer någon som kan mer om historia än mig (dvs vem som helst) senare säga "Men då kan vi ju inte åka till Skottland, det var ju inbördeskrig där då!" eller något annat fånigt.
1614 är lungt - inbördeskrigen brakar först loss 1638 - och det är då Alexander Leslie, en veteran från Gustav II Adolph's krigsmaskin och 30-årig kriget, som reformerar de skotska styrkor som kommer att delta i både biskopskrig och skotska och engelska inbördesrig efter modernaste svenska metoder.

Du har ju personalunion med den skotske Stuartkungen Jakob VI och I på tronen i London, och en alltmer irriterad skotsk adel som förlorat sitt maktcenter i Edinburgh. Du har reformation, presbyterpredikanter och häxjakt. En utmarkt tid att resa dit för driftiga äventyrare :gremsmile:

-Med vänliga hälsningar från skotska statsförvaltningen
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Mitt problem är att historiskt navelpill är bland det roligaste jag vet. Samtidigt vill jag inte att spelsessionerna förvandlas till torra petimeterövningar."

Samma problem här.


Storuggla, clicking and clacking
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag gillar att köra med exakta tidsangivelser och datum så man vet saker som:
- Är det morgon eller kväll?
- Är det vardag eller helgdag?
- Är det vinter eller sommar?

Exakta årtal är också bra, men det första jag gör är att förklara för spelarna att det här är en fiktiv värld.
R'lyeh finns inte på riktigt även om det finns i spelvärlden - och då behöver man inte heller ha samma president som historiskt satt i vita huset.
I CoC brukar jag mest använda årtal för att bestämma vilken teknologi som rollpersonerna har tillgång till; kan man t.ex. få tag på en tommy-gun eller har den inte uppfunnits ännu.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Säger jag att det är 1614 kommer någon som kan mer om historia än mig (dvs vem som helst) senare säga "Men då kan vi ju inte åka till Skottland, det var ju inbördeskrig där då!" eller något annat fånigt."

Det här är ett trubbel för mig med. Det är även en anledning till att jag hatar att spela i spel där världen utspelar sig i typ Middle Earth eller någon annan känd setting, där någon kommer farande och protesterar mot att orkerna anfaller rollpersonerna eftersom denne läst Tolkiens brev till gasbolaget där han nämner att orker aldrig anfaller människor som har gula strumpor. Fuck that.


Storuggla, av en tangent
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Storuggla said:
"Jag föredrar att inte bara ha exakta årtal, utan rentav datum. För då får jag så mycket gratis i form av färg - jag kan leta rätt på autentiska nyheter att krydda äventyren med, jag kan knyta mina plots till aktuella kändisar och så."

Jag förstår precis hur du menar. En av de bästa jävla propsen jag någonsin sett till ett spel var när jag gick i plugget och en kille som spelledde ett Call of Cthulhu-äventyr hade gjort en egen tidning och skrivit ut den, A3 som han sedan vek och häftade ihop med en massa artiklar, annonser och allt. Inga fotografier utan bara teckningar som en kille som kunde rita gjort, i dagsläget hade han antagligen slängt in foton från wikipedia eller något. Där fanns nyheter som faktiskt hänt blandat med fiktiva grejer, och det var totalt awesome att sitta och bläddra i den. Helt grejen med den handouten var at man skulle koppla ihop ett namn i tidningen med ett namn vi stött på tidigare, något som vi först insåg när vi spitt ut alla handouts på golvet och försökt få ordning på dem och plötsligt såg ett namn och "Men vafan, var har jag sett det där förut?" följt av ett frenetiska letande i papper och anteckningar tills man hittade namnet på sida två i tidningen och plötsligt insåg att helvete det är såhär allt hänger ihop!". Awesome.
Men handouten var totalcool, jag satt ett tag och läste om guvernörsvalet i Maine eller Vermont tror jag det var. Det gav lite mer... känsla när man kunde samtala mer spelledarpersoner om sakerna.
Låter sjukt coolt. Och ja, det är precis sånt jag gillar. =)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det är lite sådant som gör att jag älskar reglerna i Esoterrorists och Nights Black Agents där man ska sitta med foton på sina misstänkta och koppla ihop dem, det föreslås att man ska ha en korktavla som de har på film, en whiteboard eller ordna det på en dator och sedan mappa deras organisation. Det är inte regler som får så mycket utrymme, men jag älskar när de nämner att ett äventyr där allt annat gått åt skogen ändå kan ses som lyckat om man fått ett okänt namn eller fotografi på en okänd person att lägga till sin lista över motståndarnas organisation.


Storuggla, lite ur skidspåret
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tintin-metoden föredrar jag, av ett par anledningar:

1) Jag orkar inte göra tillräckligt mycket research för att göra allt rätt, och sen får nån sin immersion förintad av att jag blandat ihop de historiska detaljerna; eller så degraderar allt i ett rättelseträsk.

2) Eftersom jag troligtvis kommer blanda in övernaturliga element i spelet är det också ganska osannolikt att världen faktiskt hade sett ut som den gjorde rent historiskt sett, om de här övernaturliga elementen faktiskt fanns. Så då måste jag dessutom justera eller tolka historiska detaljer utifrån magi, demoner, Dagon eller what not.

3) Jag hade en punkt till men sen glömde jag bort vad det var medan jag skrev de andra två.
 
G

Guest

Guest
Storuggla said:
Det är lite sådant som gör att jag älskar reglerna i Esoterrorists och Nights Black Agents där man ska sitta med foton på sina misstänkta och koppla ihop dem, det föreslås att man ska ha en korktavla som de har på film, en whiteboard eller ordna det på en dator och sedan mappa deras organisation. Det är inte regler som får så mycket utrymme, men jag älskar när de nämner att ett äventyr där allt annat gått åt skogen ändå kan ses som lyckat om man fått ett okänt namn eller fotografi på en okänd person att lägga till sin lista över motståndarnas organisation.


Storuggla, lite ur skidspåret
Aw man, det där låter som porr i mina öron. :gremlaugh:


Mot lämplig webbaserad rollspelsbutik!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Aw man, det där låter som porr i mina öron."

Det nämns blott på en sida, typ. Men det är awesome nog i kombo med resten av spelen att jag måste spela dem någon gång. Vem kan motstå före detta spioner som jagar vampyrer eller ett hemligt sällskap som slåss mot kultister som vill vill frammana demoner och hemska monster?


Storuggla, inte jag i alla fall
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nytt svar: Det beror ju helt på VARFÖR jag valt tidsepoken jag har valt. Just nu spelar jag i Europa på 1600-talet för att jag vill ha rollpersonen i långa rockar som skjuter saker med gevär och sen slår ihjäl saken de sköt med kolven på geväret tills bara en slemmig blodig klump återstår. Nästa gång kan det vara för att jag vill att kampanjen ska handla om trettioåriga kriget i BTAM eller kanske den tidiga koloniseringen av Amerika. Då blir det mycket mer intressant med exakta år, månader, datum och klockslag.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag föredrar Tintin/blandtid tankemässigt...men i Cthulhukampanjer jag spelar får jag en fobi mot att bryta tidslinjen i köpeböckerna - SAN-check! :gremeek:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Jag är historienörd, jag gillar verkligen när en setting är någorlunda historiskt korrekt. Men det som spelar roll för mig är hur världen fungerar och hur människor tänker och finner viktigt snarare än enstaka tekniska detaljer.

Vad gäller grundfrågan så skulle jag säga att det helt beror på. Är omgivningen och eran bara en kuliss för äventyret så fungerar det bättre om den är tunn och vag för då kommer den inte i vägen för spelet.
Förväntas man dock röra sig i världen och interagera med omgivningen så blir det väl tunt med en vag kuliss till setting.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag är historienörd, jag gillar verkligen när en setting är någorlunda historiskt korrekt."

Alltså, jag är lite allergisk mot att Oliver Cromwell invaderar Irland med T34-stridsvagnar eller att Napoleon stormar Egypten med sina crème gâteau-mechas, men att rollpersonerna går på bio och det är talfilm 1921 stör mig inte lika mycket.

"Är omgivningen och eran bara en kuliss för äventyret så fungerar det bättre om den är tunn och vag för då kommer den inte i vägen för spelet.
Förväntas man dock röra sig i världen och interagera med omgivningen så blir det väl tunt med en vag kuliss till setting."


Nu blev jag intresserad, var drar du gränsen? Alla interagerar väl med omgivningen på ett eller annat vis, eller menar du att man interagerar med historiska personer, typ boxas med Woodrow Wilson eller spelar klädpoker med Bashar Al Assad's farsa?


Storuggla, bakar lussekatter med Chang Kai Shek
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Vi kör exakta år, men det är alltid en alternativ värld. Det ger SL en chans att ändra det som behöver ändras för att kampanjen/äventyret ska fungera. Det gör också att om SL missar något så kan ingen spelare protestera (fast det brukar ärligt talat aldrig vara ett problem).

Det är även kul att som historiekunnig spelare ändå kunna överraskas av händelser i världen.
 
Top