Historiska settings för Kult?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,082
Har det inte funnits möjligheter att spela historiska scenarion och kampanjer till te x Vampire tidigare? Känns som det borde falla sig lika naturligt för Kult.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jag känner nog tvärtom att Kult är väldigt mycket skrivet under sluttampen av Sovjettiden. Att dess "när" är en ganska fast punkt, även om det inte behöver handla om något från den tiden.

Visst går det att jaga arkonter på medeltiden eller tänka sig att Gustav III var nefarit, men det känns som att det bara tar den ytligaste ytan med sig från förlagan. Den moderna dekadensen kombinerat med rädslan för att jorden faktiskt kan gå under, och vilka krafter det kan finnas som vill att den gör det, känns trots allt rätt centrala i Kults idématerial.

Vampyrer är mer tidlösa, exempelvis.

Men ingen behöver såklart hålla med. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,901
Jag har inte läst Kult själv (än) men av det jag hört så är en central del i spelets setting att det faktum att vi har stora städer som växer allt mer är att illusionen håller på att rämna mellan vår värld och Metropolis? Om det är så kunde det kanske vara intressant att förlägga Kult i någon av jordens utdöda civilisationer som också hade stora städer? Mayariket, romarriket eller forna Egypten? Har varelserna i Kult något att göra med att rikena förföll?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det går säkert att anpassa Kult till olika historiska perioder, men det känns inte som något som låter sig göras bra på ett enkelt sätt.

Precis som grund-settingen för spel som Drakar och Demoner eller Dungeons&Dragons är någon slags pseudo- europeisk medeltid, så är grund-settingen för Kult den moderna storstaden med all dess anonymitet och gömda (glömda?) platser.
Visst kan Kult-scenarion leta sig ut på landsbygden, men städerna finns alltid där i bakgrunden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kult passar mycket bra i typiska framtida cyberpunkstäder.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Men ingen behöver såklart hålla med. :)
…och det gör jag nog inte heller 😀

För mig är KULT egentligen inte så mycket den någorlunda samtida staden Och jag är tämligen säker på att det finns en del scenarion som inte alls har fokus på staden (officiella scenariot La Cena utspelas t.ex. huvudsakligen runt ett matbord på 60-talet). Jag ser egentligen bara temat med Platons idévärld korsad med Hellraiser, sekter och tidlös dekadens som de centrala ingredienserna och inget annat känns egentligen rätt eller fel för mig utan snarare som intressanta varianter på det grundtemat.
 

MartinS

Veteran
Joined
14 Oct 2018
Messages
7
Borde inte Kult lämpa sig väldigt väl för olika historiska settingar?
KULT lämpar sig alldeles utmärkt att spela i andra epoker än nutid. Den som skapar scenarion måste dock ta hänsyn till att det finns en bakgrundshistoria som är av betydelse. Någon gång under Den nya tidens början lämnar Demiurgen sitt Citadell (som också försvinner) i Metropolis. Ett inbördeskrig startar mellan Arkonterna där Malkuth blir en rebell. Det är efter dessa krig som maktluckor bildas och där Dödsänglarnas inflytande börjar sippra in i vår värld.

Om man exempelvis spelar ett scenario under Medeltiden så är Illusionen stark. Arkonterna har Elysium i ett starkt grepp.

Vad jag försöker säga är att scenarion har andra förutsättningar att ta hänsyn till än idag. Med det sagt vore det ballt att spela ett historiskt scenario också. Varför inte ett under Abrahams tid när några änglar (av misstad?) börjar viska sanningar till det judiska folket?
 
Top