Nekromanti Hinner man spela Galtevår på en helg?

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag ska träffa lite gamla kompisar för en rollspelshelg i sommar, och SL-biten tog jag på mig. Därför undrar jag om någon spelat äventyret Galtevår, och om man hinner igenom det på en helg samt vilka intryck ni hade av äventyret.

/j
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
osbjer said:
Jag ska träffa lite gamla kompisar för en rollspelshelg i sommar, och SL-biten tog jag på mig. Därför undrar jag om någon spelat äventyret Galtevår, och om man hinner igenom det på en helg samt vilka intryck ni hade av äventyret.

/j
Hur många av dessa 48(?) timmar kommer ni spela? Är det 6 pers som ska slö spela, dricka öl, snacka skit och ha det gött eller 3 pers som sitter och spelar enormt fokuserat och utan slö prat?

Jag kan tillägga att jag varken har spelat Galtevår, känner din grupp eller har något emot dig. Min trötthet fick min bara att reagera på informationsbristen i inlägget. Förlåt.

//Unfair går och lägger sig.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tja, hade du spelat äventyret hade du kanske haft en uppskattning om det hinns med eller inte. T.ex. skulle man kunna tänka sig ett svar som "Vi hann spela det på tre kvällar, men det blev intensivt" eller "Inte en chans, det tog oss åtta spelträffar för att komma halvvägs innan vi la av".

Jag vet inte hur många som ska vara med, hur många som ska dricka öl och hur många som ska bada.

Så återigen, är det någon som _har_ spelat det, hur lång tid tog det för er och vad tyckte ni?

/j
 
Joined
4 Jan 2012
Messages
1
Hallå! Nu var det ett gäng år sedan jag spelledde Galtevår men har för mig att vi var klara efter 4-6 kvällar nånting.

Gällande själva äventyret hade det sina höjdpunkter vad jag minns (sitter och bläddrar just nu för att försöka komma ihåg) och det finns bra chans för flera stämningsfulla situationer. Sen är det väl som med flera köpeäventyr att man måste hitta drivkraften för spelarna att föra vidare handlingen i linje skaparnas tankar.

Kanske är äventyret lite för stort för en helg. Har du några andra alternativ eller kan ni köra det färdigt eventuellt senare?
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Har spellett, och om man skär i vissa saker så går det säkerligen att klara på en helg, bara man har relativt effektiva spelare. Mina spelare drog i alla trådar de kunde hitta och det tog sex spelmöten på ca. 5h styck att nästan bli klara. Tyvärr flyttade folk så vi blev aldrig klara. I övrigt så är det faktiskt ett väldigt trevligt äventyr som jag brukar rekommendera. :gremsmile:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
osbjer said:
Tja, hade du spelat äventyret hade du kanske haft en uppskattning om det hinns med eller inte. T.ex. skulle man kunna tänka sig ett svar som "Vi hann spela det på tre kvällar, men det blev intensivt" eller "Inte en chans, det tog oss åtta spelträffar för att komma halvvägs innan vi la av".

Jag vet inte hur många som ska vara med, hur många som ska dricka öl och hur många som ska bada.

Så återigen, är det någon som _har_ spelat det, hur lång tid tog det för er och vad tyckte ni?

/j
Du har givetvis helt rätt. Jag skulle varit tyst. Ursäkta.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det var ett par år sen jag spelade Galtevår, så det är inte färskt i minnet. Vad jag minns tog det oss tre till fem helkvällspass att spela det. När vi spelade gick de första två passen åt att skapa RP, driva runt i stan och culture game:a, samt jaga svin till festen; allt det är egentligen bara färg och onödvändigt för intrigen. "Äventyret" tog oss väl 2-3 pass att spela igenom. Jag tror helt klart att det är görbart på en helg, om du är lite tidssparande: färdiggjorda RP, skippa mysintroduktionen och side-quests, driv huvudintrigen hårt, klipp fort och håll igen med striderna.

Intrycket var väl sådär. Helt ärligt minns jag inte ens riktigt vad intrigen var, annat än nån scen här och var, vilket i sig säger en del. Jag minns att jag hade rätt kul med det, ändå. Hursom tyckte jag Galtevår var långt ifrån lika bra som Vildhjarta eller Völuspa.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Radioaktiv said:
Av ren nyfikenhet. Har du köpt riotminds onlinetjänst eller har du boken?
Nej, jag köpte boken. Har inte kikat på onlinegrejerna. Jag föreställer mig att tekniken inte kommer att funka när det väl gäller, så går det nämligen till på mitt jobb (som lärare).

/j
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag upplevde faktiskt aldrig att det krånglade när jag spelledde Järntunga, och RM har ju faktiskt ordnat upp sin sida lite bättre nu. Meh, var mest intresserad av ifall någon faktiskt köper deras tjänst.

Jag trodde det var mer regel än undantag att teknik inte fungerade på skolor? :gremsmile:
 
Top