Nekromanti Hilfe! Språk mellan Muhad och Forion?!

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Vad för språk slänger de sig med i områdena söder Muhad/Momolan (Nbeyo, Nahatiu, Mbingunis rike osv) och norr Forion? Helt egna språk, främst besläktade med forianska eller med de zhaniska språken?

(Noterar att även om det nu dykt upp lite fler riken på denna kontinent har listan över språk inte riktigt följt med.)

Känn ingen tidpress, men spelmöte 12.30 så input till dess vore uppskattat :)

(Visst kan jag hitta på nåt, men om di officielle redan funderat på det hela så...)
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Kanske inte så hjälpsamt, men de toshiska stammarna har inte riktigt ett enhetligt språk, så vissa ord kan skilja även mellan grannstammar och större skillnader uppkommer säkert med större geografiska avstånd. Har ingen aning om hur besläktat deras språk är med andra språk i omnejden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dakenerna på Södra kontinenten verkar rent generellt vara besläktade med phunguwe (se "Coluimnes resa" i Codex Mundana), det folk från norra Forion som för många årtusenden sedan koloniserade Stora arkipelagen; deras språk liknar nämligen lohemiskan och de har delvis samma gudar (tex Yama/Yamo och De nio). Mbinguni kan möjligen vara äldre eftersom de drar sin härstamning från det långt forna Torlin, men det vore ett mysterium då dakenerna (och därmed deras språk) tros ha kommit från Mio-Enara först efter att Torlin föll. Aome i Sung är ett blandfolk vars språk har drag både av phunguwe och av Sungs uråldriga tungomål. Kronologin för Sydlandens riken, utöver Forion och Dahabu, är dock mycket osäker och flitigt omdebatterad bland de lärde.

Toshernas språk är av egendomligare natur än dakenernas. Många tycks närmast unika i sin konstruktion, och är av oklart ursprung.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ymir;n165442 said:
Toshernas språk är av egendomligare natur än dakenernas. Många tycks närmast unika i sin konstruktion, och är av oklart ursprung.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh...

Det Ymir sade om Toshernas språk får mig lite att tänka på Finskan. Där den är ett ovanligt språk mitt bland andra språk runtomkring den som är mer lika varandra... och för att hitta släktingar till det så måste man göra några större hopp landsmässigt (kanske till och med havsmässigt) sätt för att nå liknande språk (i kraftigt varierande storlekar av folkgrupper).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Finskan är dock väldigt nära släkt med olika samiska språk och estniska vad jag förstått. En del vill gå så långt att de vill placera de ugriska språken i den altaiska-språkfamiljen.

Men jag antar att du syftade på finskan och ungerska? Magyar eller ungerska ska ju enligt de allra flesta språkvetare vad jag hört också tillhöra den ugriska familjen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är den Uraliska språkfamiljen som jag syftar på.

Om man tittar på kartor som visar på ett ungefär var de språken finns (länk nedan), så är Finskan (mfl runtomkring Finland) liksom en klick för sig själva, och sedan nästan helt omringade av andra språkfamiljer. Språket verkar ha kommit österifrån, men någon stans på vägen så "hoppade" den liksom över en stor sträcka mark (antagligen så är det mer att den blev undanputtad), innan den dyker upp igen runt ca Finland.

Det är det där "hoppet" som fick mig att "tänka på Finland", när jag läste vad Ymir skrev om Toshernas språk... för jag skapade en egen koppling i mitt huvud att Toshernas språk då kanske är som Finskan, och att familjen som Toshernas språk kommer ifrån finns någon annan stans i Mundana, men att den hoppade över områden/land/hav innan den dyke upp med Toshernas språk igen.

Specielt den första kartan i länken som jag gav ovan (världskarta, större delarna av europa och nord och syd amerika har en ljusgrön färg i den), så kan man se de där "klickarna" av det Uraliska språket. Den Uraliska språkfamiljen visas med den mörkgröna färgen, den som man ser över där Finland är. Längre österut så hittar man ett större område med samma mörkgröna färg, och sen lite var stans runomkring de två områdena så hittar man andra mindre klickar av den också.


Man kan ju ta någon annan större språkgrupp, och i den antagligen hitta en mindre språksläkting någon helt annan stans på planeten... där det skulle se ut som att det gjorde ett hopp, så att den är inringad av andra språk ju. I mitt fall så råkade det bara bli så att Finskan dök upp i skallen på mig... bl.a pga att det är en av de språken som finns närmst oss som har en så pass kraftig skillnad från språken runomkring dem.
 
Top