Het Oog des Meesters

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Hej, är det någon som känner till det holländska eller möjligtvis ursprungligen tyska rollspelet Het Oog des Meesters?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Oog_des_Meesters

Vad kan ni säga om det?

En kompis ramlade över sex eller sju böcker i låda i mkt gott skick i helgen.

Finns det något intresse för samlare i Sverige, eller ska man vända sig till den språkadekvata marknaden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Vore ju sjukt kul att ha ett nederländskt rollspel, men ett spel med ”sex-sju böcker” låter inte som något för mig. :gremeek:
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag tror att det handlar om ett gäng moduler bortsett från grundreglerna. Har en bild här. Titlarna:

Nedime, de dochter van de (something) - Verkar vara ett soloäventyr
Två där titlarna inte syns
Het Boek Van Avontuur
Tre där titlarna inte syns
+ spelledarskärm och vad som ser ut som rollformulär. Ska be honom om fler bilder. Han är själv helt ointresserad av rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Die schwarze auge (det svarta ögat) är som nån redan nämnt tysklands svar på DnD och deras största inhemska rollspel och finns översatt till engelska ( The dark Eye) .

Skillnader jag kan komma på om jag minns rätt är att ist för som i DnD att man skall komma upp i eller över en DC skall man här slå under en grundegenskap

Om tex man skall minnas nått så slår man en sagacity så har man tex sagacity 13 ska man slå under 13 sen kan dm ge bonus eller minus till attribute så sagacity +3 skulle här innebära att man slår under 16

base attributes skiljer sig något då man har courage som ett extra attribute och wis är omdöpt till sagacity som sagt.

Annars är det ganska standard fantasy med alver , dvärgar och allt vad det innebär .



Jag har den engelska grundboken och det är en massiv jäkla klunk på över 400 sidor .
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Har den engelska utgåvan på pdf och har skumläst den lite. Konstaterat att det nog inte skiljer sig tillräckligt mycket från andra trad-system för att jag skall orka lära mig det.

De har IOFS en mekanism för grad av lyckande som är intressant, men något omständlig känns det som.
 
Top