Nekromanti hemsidesmakare?

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Jag håller på med ett bordsrollspel men jag är inte så bra (läs: totalkass) på att göra hemsidor, så jag undrar om det finns någon vänlig skäl här som skulle kunna offra några timmar till en trevlig hemsida, enda kravet är att den INTE görs i frontpage (det kan jag själv) utan något annat program som t.ex. Dreamweaver/homesite/något annat. Det är ett fantasybordsrollspel om dett spelar någon roll för någon.
Jag kan tyvär inte bidra med bilder (inte lika dålig som på att göra hemsidor med de är inge bra)
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
? INTE Frontpage ?

Vaför inte?
Och om du nu kan använda frontpage så varför inte göra din hemsida, om det nu inte är designen du vill ha hjälp med. Men då kommer man åter till frågan varför man inte får använda Frontpage? Ligger det lite Microsoft rasism bakom kanske :)

Själv använder jag Frontpage 2000, funkar bra tycker jag att göra hemsidor med. Men det kanske bara är jag...

/
Von Ork
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Re: ? INTE Frontpage ?

Tja, du har rätt i att det ligger lite microsoft-rasism bakom. Är lite irriterad på att de köper upp en massa trevliga (t.ex Halo) spel som skulle komma till pc för att de ska utveckla spelet till x-box först och sedan orkar inte utvecklarna göra om det så att det kommer till pc, eller om de orkar så kommer det mycket senare.
Sedan är jag också besviken på att de har misslyckats så totalt med designen av x-box. Visst, de har gjort en del bra saker men de borde skippa spelmarknaden.
Plus att jag personligen inte gillar fronpage (vet inte riktigt varför) men jag gillar det inte. Lärde mig det och när jag märke begränsningarna la jag av och tänkte börja om med dreamweaver, men det blev aldrig av. Men jag ska lära mig det nån gång, kan ju inte vara alltför svårt :gremsmile: Men nu hinner jag helt enkelt inte, skolan tar för mycket tid och resten går åt till mitt spel eller spelande av andra spel.
Allt detta är personliga åsikter och alla ni som är fanatiska över ms flight simulator XXXX ska inte ta illa vid, visst de är säkert bra flygsimulatorer, men jag gillar inte flygsimulatorer.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
INTE Frontpage

Varför använda Frontpage när man kan använda en vanlig textbehandlare? /images/icons/clever.gif
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Kanske Frontpage

Mitt förslag är följande:
Är du helt ny på html, gör den i frontpage eller liknande program (lär du dig dreamweaver behöver du aldrig byta /images/icons/wink.gif) där du lätt kan skapa en sida.
När du sedan börjar få häng på alla nästlade tabeller (jag brukar få en del när det rör sig om design /images/icons/smile.gif) och de lite mer avancerade sakerna (om det nu finns det i html) så föreslår jag också en vanlig textbaserad lösning. Dreamweaver fungerar, men det behövs inte mer än notepad anser jag. Du kommer se att frontpage gärna lägger in kod själv som man inte alltid vill ha (iaf gjorde den det på min tid) vilket även dreamweaver kan göra, dock ej i samma utsträckning...

Om du därimot ska skapa en större site som ska vara mer berikad innehålls mässigt bör du kanske titta på asp eller liknande (nämner asp för det är "lättast" och stöds på flest ställen). Där kan du skapa dynamiska sidor och koppla mot en databas. Det kräver mer kunskap mer resultatet blir desto bättre.

// Jan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kanske Frontpage

"När du sedan börjar få häng på alla nästlade tabeller (jag brukar få en del när det rör sig om design ) och de lite mer avancerade sakerna (om det nu finns det i html) så föreslår jag också en vanlig textbaserad lösning."

Personligen föreslår jag det verktyg som löser problemet med minst strul. Exakt vilket verktyg det innebär varierar från person till person, men för min del är det en kombination av UltraEdit och Frontpage (plus en räcka kringprogram som en kasse webbläsare med Opera i fronten, MS SQL Server, MySQL, Photoshop, PHP, IIS5 etc). Det är helt enkelt den kombination som gör det möjligt för mig att producera mest med minst problem och på kortast tid.

"Du kommer se att frontpage gärna lägger in kod själv som man inte alltid vill ha (iaf gjorde den det på min tid)"

Numera är Frontpage rätt sparsam på den punkten. Det finns två situationer där jag har märkt att Frontpage muckade runt lite oberäkneligt. Det ena är om man skriver ASP- eller PHP-sidor och av diverse anledningar har med fler än en body-tag (kan vara aktuellt om man skriver multiforma sidor på ett klumpigt sätt - lösningen är att inte ha mer än en body-tag per ASP-sida, dvs skriva multiforma sidor på ett oklumpigt sätt). Det andra är events i länktaggar, som har en tendens att försvinna om man editerar länken i wysiwyg-läget. I Frontpage 2000 verkar båda problemen ha försvunnit. Åjustdet, imagemaps som skapas i Frontpage antas alltid hanteras på serversidan i IIS - att få den att acceptera en klientsides-imagemap eller en serverside-imagemap för en annan server än IIS kräver i princip handknackning.

Annars är det stora problemet med Frontpage att det inte är anpassat för att skriva PHP eller ASP, eller ens javascript. Man är till stor del ute på eget bevåg och får ingen hjälp av Frontpage för sin programkod, och Microsoft antar i vanlig ordning att användaren är för dum för att skriva egen kod (i synnerhet sådan kod som är skriven i icke-Microsoft-ägda programspråk). Så antingen får man leva med inbyggda bots eller knacka kod själv.

Men vad gäller wysiwyg-editeringen så ser jag ingen större skillnad rent funktionsmässigt gentemot andra hemsidesbyggare. Eftersom jag är mest van vid Frontpage, jag ändå alltid knackar kod för hand, är mest van vid Frontpage och avskyr Dreamweavers fönsterorgasm så arbetar jag hellre i Frontpage. Men det är jag det.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Frontpage - nej tack!

Jag har aldrig använt något annat än Notepad... Om jag skulle börja med Frontpage eller Dreamweaver, så skulle jag ju vara tvungen att lära mig vilka knappar och menyer som gör vad - i stället för att bara skriva dit det jag vill ha.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Frontpage - nej tack!

Som du kanske märkte när du läste så rekomendera jag att man kanske vill börja med frontpage eftersom det onekligen är lättare att göra en hemsida i det som nybörjare än i notepad (det kan du inte motargumentera). Själv skriver jag också mina sidor i en texteditor (JDeveloper eftersom jag skriver jsp sidor) men det hela var ju tänkt som ett tips för att komma igång med en websida, eller?

// Jan Arenö
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Frontpage - nej tack!

"eftersom det onekligen är lättare att göra en hemsida i det som nybörjare än i notepad"

Det vet jag inget om, eftersom jag som sagt började i Notepad och aldrig haft några problem med det. Men visst, du har säkert rätt.

Förutom den där tendensen Frontpage har/hade att länka till bilder direkt på hårddisken istället för med en relativ adress. Fast de som råkar ut för det kanske bara inte läst instruktionerna eller något.
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Re: Frontpage - jo tack!

Att knacka all html-kod i en textredigerare ser jag som tidsslöseri, Frotnpage, dreamweaver eller liknande verktyg gör att man kan arbeta så mycket snabbare + att man direkt kan se på ett ungefär hur det ser ut.

Visst det tar några sekunder att lära sig ett av dessa program men inte längre än att förstå sig på Word. Själv använder jag frontpage då jag började med det och även fast alla dessa wysiwyg program hade sina barnsjukdomar med att lägga in kod med mera så kan jag inte säga att jag upplever så stora problem av det idag med nyare versioner.

Att knacka koden i en textredigerare käns lite konservativt enligt mig, ungefär som om jag skulle knacka assambler när man kan använda DirectX biblioteken.

Men vanans makt är stor (även jag är storkonservativ inom vissa områden :gremsmile: jag skulle dock rekomendera att prova på att använda något av de nyare versionerna som finns, det borde underlätta.

/
Von Ork
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Frontpage - jo tack!

"Att knacka all html-kod i en textredigerare ser jag som tidsslöseri"

Men det är ju roligt, ju ;_; För övrigt så tycker jag inte det tar så lång tid.

Dessutom har jag totalkoll på hur mina koder ser ut - att låta ett dataprogram skriva koden åt mig känns som att tappa greppet en aning...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Re: Frontpage - jo tack!

Själv vill jag slå ett slag för Notepad+ som jag själv använder.. Finns att ladda ner som freeware på div. nerladdningssidor typ www.download.com.

Skillnaden är att + har (standard)kortkommandon, kan öppna hur stora filer som helst och har flera filer öppna samtidigt i ett fönster, bryter rader automatiskt, ha vilken font man vill (men bara en) plus några mindre detaljer..s

En nackdel är att den buggar när man söker i stora filer.. Sökningen funkar inte.. Har t.ex. en 118 kb stor html-fil som det inte går att söka i.. Vilket det går visst, upptäckte jag nu.. Men det beror nog på att jag uppdaterat min dator från 128 Mb i RAM --> 384 Mb.

Det finns bättre program.. Boneyard tror jag ett program heter(?).. Fungerar lite som en kompilator då den gör html-kod i en annan färg..

Varför knappar jag då fortfarande i Notepad+? Jo, för att jag vill ha kontroll över min kod, jag ser i huvudet hur layouten kommer att bli och javascript, cgi o. dyl. måste jag ändå programmera för hand så då kan jag lika gärna knappa lite html-kod.. Dessutom är det roligt. /images/icons/smile.gif

Har en liten introduceringsfil om html om någon är intresserad.. Vet inte riktigt hur kvalitén är då jag är författaren.. Jag skrev dessutom filen för 3-4 år sedan så lite borde ha tillkommit (bl.a. css)

/[color:448800]Han</font color=448800> som hittade en länk till Notepad + skapares sida
 
Top