Nekromanti Havremoppen

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Uppvuxen på hästgård och har Färdigheten: Rida till nivå Novis så har jag börjat fundera en del över det här med beriden strid och sånt. Speltidningen Fenix tog upp ämnet för ett tag sedan http://www.speltidningen.se/fenix5-07.html. För det är ju ganska vanligt att hästar och andra husdjur porträtteras ganska personligt i litteratur och filmer. Tänker mig som Fantomen, Lone Ranger och Mulan som några exempel.

Så jag funderar lite både över det regeltekniska med djur och beriden strid. Men även vad finns det för story-element som man kan förankra i Symbaroum? Finns det några speciella hästraser som är framträdande? Rider alla folkslag på hästar och endast hästar? Vet att vid ett tillfälle i Det Förlovade Landet så beskrivs det att en av alverna rider på en älg.

Reglerna då? Vad har en häst för stats och hur lång är deras förflyttning? Tänker mig till förmågor som Bjära men även Ryttarkonst. Hur lång förflyttning har en häst mot en människa? Eller de nya reglerna för Jakt och flykt i Kopparkronan. Får man Övertag från hästryggen mot en icke-beriden motståndare?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Angående vad folk rider på så finns det en bild i regelboken där en stammhövding rider på en enorm vattenbuffel som heter någonting, De verkar vara rätt ovanliga eftersom att bildtexten säger "ridande på en av deras tre megabufflar" (fritt citerat).

Känns som att riddjur får en underordnad roll när äventyrarna rör sig i Davokars djup där det är svårt att komma fram. Vår grupp har haft med sig en åsna (eller ett par innan de stötte på ett rovtroll) som de har haft mycket glädje av. Alla gillar åsnan eftersom att den har varit med dem och de har klarat sig igenom saker tillsammans,

Det finns ju de där Mastodonterna (jätteträvarelserna) som häxorna rider omkring på i skogen, men det hade känts extremt lökitgt att låta en av spelarna ha en sån om det inte var någonting speciellt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Vars hittar du den bildtexten, måste ha missat den.

Jo, absolut så kan de få en underordnad roll. Men jag ser inte att den behöver få det. Hästar tar sig fram generellt jävligt bra, och det är bara vissa ställen som de inte tar sig in. Till exempel upp över berg, till en viss del i båtar, i grottor och klippig terräng. Allt annat klarar hästar av, vissa kanske inte så bra men det går.


Mastodonterna vette tusan vad jag ska tycka om. Tills jag får veta mer om dem så är det ett strikt Plot-monster. De som jag vill ska se coola ut har dem :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det här är lite mer info om ridning och strid. Och det är ungefär som jag har tänkt mig det. Det här ju dock bara mina egna tolkningar
  • Är du på hästrygg har du Övertag mot de som är på marken.
  • Hästar har egna handlingar, och om man inte gör nått speciellt så kan man använda hästen för dubbel förflyttning. Detta medans man själv behåller sin stridshandling.
  • Om man är tränad i det, alltså har Ryttarkonst, så kan man istället för att använda sina egna attacker låta hästen attackera. Men det är en stridshandling som vanligt.
Tror det borde räcka för att ge ryttare den känslan de behöver.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,143
Ridning vore en mycket fränare sport om den inehöll mer helrustningar
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Absolut. Pilbågar är ett giltigt substitut för helrustningar däremot.

 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Rollspelet Coyote Trail har regler för hästar. I praktiken handlar det om att hästarna (precis som människorna) har fördelar och nackdelar som påverkar dem i spelet. Spelet innehåller en lista med fördelar och nackdelar som hästar kan ha. Jag kommer inte ihåg detaljerna men det handlar om saker som att hästen är skotträdd till att hästen är som Jolly Jumper som på kommando apporterar nycklarna till cellen när du sitter inlåst hos stadens sheriff.
 
Top