PROMOTION Havets Stjärna Del 1 - Äventyr till Tolkiens Midgård

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Jag frågade ju i en tidigare tråd om det verkade finnas något intresse för stora kampanjer i Tolkiens Midgård, och då responsen var stor bestämde jag mig för att posta första delen i en kampanj om två delar här. Från början var det tänkt att denna första del skulle bli ännu mer omfattande, med fler kartor, stats, deläventyr, illustrationer etc. Men som det ser ut nu kommer det nog inte att hända. Om det blir en jättestor efterfrågan så kanske men kan inte lova nåt :) Jag tror i alla fall att äventyret är fullt spelbart som det är nu. Är det någonting som är jättekonstigt i texten och typ gör äventyret ospelbart får ni jättegärna säga till så ändrar jag. Hoppas att ni gillar vad ni läser! :)
 

Attachments

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,829
Location
Off grid
Det var betydligt bättre än vad jag räknat med, och långt mer detaljerat än vad jag trodde det skulle vara.

Tack!
//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Det var betydligt bättre än vad jag räknat med, och långt mer detaljerat än vad jag trodde det skulle vara.

Tack!
//EvilSpook
Tack så jättemycket för det fina berömmet!!! 😊😊😊
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,829
Location
Off grid
Eftersom du så generöst delade med dig av detta omfattande arbete känner jag att några kommentarer är på sin plats.
Dessa är inte representativa för de flesta spelare och jag tycker inte du ska åndra nåt.
Kommentarna är inte tänkte att såga din kampanj på nåt utan det är såklart alltihopa tycke och smak.
Jag kommer dock inte spela kampanjen av flera skäl.

Saker jag gillar
- Det är väldigt "klart". I mina ögon kanske 80-90% färigt och direkt spelbart.
- Alla personer har VÄLDIGT bra namn. Har svårt att göra sånt själv.
- Jag älskar referensen till Smeden och Stjärnan.
- Det handlar inte bara om våld eller att lösa olika "utmaningar". Gott om utrymme för att gestalta/utvecklas/utforska.
- Bakgrunden är omfattande och tilltalar mig.
- Händelserna har en viss litterär kvalité. Det är inte några inkastade orcher bara för att.

Saker jag noterar utan direkt värdering
- Det är en rätt linjär kampanj utan några riktiga val för spelarna.
- Det är väldigt, väldigt, väldigt mycket resande och rekommendationsbrev från mäktiga personer.
- Behövs tiriw-calad? Nulda bodde ju nära Saruman.
- Sättergärdet och händelserna där är coola, men känns inte så Tolkienska för mig. Och Elronds söner drar bara vidare när de stöter på ondska?
- Cirdans motiv/uppdrag för att avslöja Vattnadals läge känns konstigt? Är inte säker på att mina spelare skulle fråga Cirdan om det i första hand?

Saker som inte är riktigt min grej.
- Det är sjukt mäktiga och kända SLP:er. Levlar inom parentes. Elrond (65/85), Elros (70), Elrohir (25) Saruman (50/100), Cirdan (70), Radagast (40/60), Pallando (40/60), Caranthir (65), Elwing (50), Eärendil (100), Maglor (85), Maedhros (105), Nulda (50?), Feanor (130). Jag tycker det är svårt att få spelarna att känna att de behövs eller har en roll att spela bland såna giganter. Som SL är det svårt att spela så coola personer på ett trovärdigt sätt.
- Plotten känns lite svajig. Varför åker inte Saruman själv till Pallando för att hämta Nauglamir? Både Nulda och Rollpersonerna måste ju vara både opålitliga och inkompetenta med hans mått. Hur kan han vara så säker på att det kommer utlösa ett krig mellan alver och dvärgar? Hela kampanjen är baserad på en ganska dålig lögn. Det finns en påtaglig risk att Nulda skulle träffa nån som kan berätta vad Arkenstenen är. Det ligger ju inte i hennes intresse att det krigas om den.
- Jag gillar inte att man har ett gäng Rohirrim som hänger med gruppen och helst inte Nulda heller. De blir lätt drivande eller tongivande och stjäl antingen rampljuset från rollpersonerna, hänger med som robotar eller passiviserar spelarna.
- Testet på ön känns konstigt. Ingen av mina spelare skulle ta något av smyckena.
- Ibland fuskas det med att motivera spelarna. ("Förhoppningsvis åtar sig rollpersonerna uppdraget.")
- Ibland rälsas storyn och inskränker på spelarnas agens ("Rollpersonerna, Indis och männen från Rohan kommer till männens undsättning." och "Rollpersonernas nästa steg blir att ta sig till Riftedal och tala med Elrond.")
- Det tas vissa friheter med kanon. T.ex. kring Caranthir, Pallando och Nauglamir.

//EvilSpook
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Laddar ner och läger det på högen av saker jag ska läsa
Ser fram emot det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
Eftersom du så generöst delade med dig av detta omfattande arbete känner jag att några kommentarer är på sin plats.
Dessa är inte representativa för de flesta spelare och jag tycker inte du ska åndra nåt.
Kommentarna är inte tänkte att såga din kampanj på nåt utan det är såklart alltihopa tycke och smak.
Jag kommer dock inte spela kampanjen av flera skäl.

Saker jag gillar
- Det är väldigt "klart". I mina ögon kanske 80-90% färigt och direkt spelbart.
- Alla personer har VÄLDIGT bra namn. Har svårt att göra sånt själv.
- Jag älskar referensen till Smeden och Stjärnan.
- Det handlar inte bara om våld eller att lösa olika "utmaningar". Gott om utrymme för att gestalta/utvecklas/utforska.
- Bakgrunden är omfattande och tilltalar mig.
- Händelserna har en viss litterär kvalité. Det är inte några inkastade orcher bara för att.

Saker jag noterar utan direkt värdering
- Det är en rätt linjär kampanj utan några riktiga val för spelarna.
- Det är väldigt, väldigt, väldigt mycket resande och rekommendationsbrev från mäktiga personer.
- Behövs tiriw-calad? Nulda bodde ju nära Saruman.
- Sättergärdet och händelserna där är coola, men känns inte så Tolkienska för mig. Och Elronds söner drar bara vidare när de stöter på ondska?
- Cirdans motiv/uppdrag för att avslöja Vattnadals läge känns konstigt? Är inte säker på att mina spelare skulle fråga Cirdan om det i första hand?

Saker som inte är riktigt min grej.
- Det är sjukt mäktiga och kända SLP:er. Levlar inom parentes. Elrond (65/85), Elros (70), Elrohir (25) Saruman (50/100), Cirdan (70), Radagast (40/60), Pallando (40/60), Caranthir (65), Elwing (50), Eärendil (100), Maglor (85), Maedhros (105), Nulda (50?), Feanor (130). Jag tycker det är svårt att få spelarna att känna att de behövs eller har en roll att spela bland såna giganter. Som SL är det svårt att spela så coola personer på ett trovärdigt sätt.
- Plotten känns lite svajig. Varför åker inte Saruman själv till Pallando för att hämta Nauglamir? Både Nulda och Rollpersonerna måste ju vara både opålitliga och inkompetenta med hans mått. Hur kan han vara så säker på att det kommer utlösa ett krig mellan alver och dvärgar? Hela kampanjen är baserad på en ganska dålig lögn. Det finns en påtaglig risk att Nulda skulle träffa nån som kan berätta vad Arkenstenen är. Det ligger ju inte i hennes intresse att det krigas om den.
- Jag gillar inte att man har ett gäng Rohirrim som hänger med gruppen och helst inte Nulda heller. De blir lätt drivande eller tongivande och stjäl antingen rampljuset från rollpersonerna, hänger med som robotar eller passiviserar spelarna.
- Testet på ön känns konstigt. Ingen av mina spelare skulle ta något av smyckena.
- Ibland fuskas det med att motivera spelarna. ("Förhoppningsvis åtar sig rollpersonerna uppdraget.")
- Ibland rälsas storyn och inskränker på spelarnas agens ("Rollpersonerna, Indis och männen från Rohan kommer till männens undsättning." och "Rollpersonernas nästa steg blir att ta sig till Riftedal och tala med Elrond.")
- Det tas vissa friheter med kanon. T.ex. kring Caranthir, Pallando och Nauglamir.

//EvilSpook
Tack så jättemycket för responsen, det uppskattas otroligt mycket!!! Jag håller verkligen med om det mesta, positivt som negativt. En hel del av de mindre bra sakerna, framförallt "förmodligen för rollpersonerna si eller så" beror på att det är lite av ett first draft av äventyret. Hade jag arbetat längre på texten hade det blivit mindre av sådant.

Håller även med om att äventyret är rälsat i den mån att det finns färdpunkter som rollpersonerna måste komma till. Jag har försökt att kompensera detta med att göra ställena de kommer till rätt fria i sina upplägg, men det är helt sant att det i grund och botten rör sig om en rälsad kampanj.

Håller fullständigt med om att testet på ön och cirkusgrejen kanske inte är så jättemycket Sagan om Ringen egentligen. Där har jag nog tagit rätt mycket konstnärliga friheter och lagt in grejer jag själv tycker är coolt. Hoppas att de lätt går att ta bort/ändra för den som vill, tror inte att äventyret egentligen är beroende av att de grejerna är med :)

Angående att Saruman inte utför uppdraget själv och att Elronds söner inte hjälper till mer så har ju de ganska brådskande saker för sig allaredan tänker jag. Saruman är ju mitt i farten med att ödelägga Rohan och Elronds söner har bråttom till Aragron.

Håller med om att det finns många mäktiga karaktärer med och förstår helt och fullt att det kan vara distraherande för vissa. Jag är en sucker för sådant, tycker det är kul när man möter karaktärer man läst om i böckerna, men det är ju lite fanfiction-aktigt kanske. Ett förslag om man inte vill ha det så kan ju vara att byta ut Pallando mot en vanlig byäldste, Cirdan mot en annan högt uppsatt alv och Elrond mot någon annan alv i Riftedal som för hans talan.

Sen vill jag verkligen poängtera att detta inte skrivs för att argumentera emot, utan snarare förklara lite hur jag tänkte när jag skrev, tycker alla dina poänger är väldigt bra och vettiga och jag tar till mig allt :) Alla som vill för jättegärna komma med respons, såväl positiv som negativ, är bara så sjukt glad att folk läser texten! 😁
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Jag har inte läst hela än, blott på sidan 16 så långt, men jag stördes av björnarna som anfaller Enadil när han ligger och väntar på sällskapet. Varför? Jag tycker även att hela upplägget att de skall resa till X där en båt ligger och väntar – hur är det arrangerat? Brevduva? Jag skulle föreslå att ändra det till att de reser till en kustby/hamnstad där Indis kan söka en lämplig skeppskapten (här kan rollpersonerna visa sig användbara och råka hitta Enadil – vilket ger viss dynamik när han visar sig vara opålitlig, de får ta ett viss ansvar för sitt fynd).

Problemet med alla äventyr där viktiga SLP är väldigt mycket mäktigare än RP:erna är just "varför rollpersonerna?" – varför de skall dras in i det hela. Jag gillar verkligen upplägget i inledningen: de hyrs in som guider för sin lokalkännedom! Alldeles ypperlig anledning!

Jag får vibbar till Anders Blixts gamla Sinkadusartikel om Saurons dotter för kampanjande i Fjärde Åldern. (Jag byggde en kampanj på det för många år sedan men den var alldeles för dåligt planerat och sketchartad för att kunna delges.)

- Plotten känns lite svajig. Varför åker inte Saruman själv till Pallando för att hämta Nauglamir? Både Nulda och Rollpersonerna måste ju vara både opålitliga och inkompetenta med hans mått. Hur kan han vara så säker på att det kommer utlösa ett krig mellan alver och dvärgar? Hela kampanjen är baserad på en ganska dålig lögn. Det finns en påtaglig risk att Nulda skulle träffa nån som kan berätta vad Arkenstenen är. Det ligger ju inte i hennes intresse att det krigas om den.
Jag har faktiskt inga problem med den senare delen – självsäkerheten och arrogansen är ett gemensamt drag hos alla de onda i Midgård. Nulda är arrogant, maktlysten och har ett för starkt habegär för att hon inte skall rusa iväg efter Nauglamir, med eller utan Sarumans välsignelse. Saruman å sin sida har många andra planer som kräver hans uppmärksamhet och han kan helt enkelt inte åka iväg. Om Nulda lyckas är det bara bra och om hon stupar är hon trots allt ersättningsbar. Det passar egentligen bara Saruman fint att hon så villigt ger sig iväg – dessutom är hon nog en av få av hans medhjälpare som är mäktiga nog att klara av det.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Nu har jag läst resten. Jag tycker Círdans uppdrag är rimligt och bra men har några förslag på förändringar.

För det första behöver det vara något större än en arm som ligger och svärtar ned vattnet. Det borde krävas litervis med blod för att det skall bildas annat än maximalt några kvadratmeter med "fläckar" på havsytan. Vad sägs om att det är två monster som stridit och "krabban" är den som vunnit? Det andra monstret ligger på botten av en vik och förruttnar. Den läcker fortfarande blod och eftersom det är flera meter högt är det många liter som rinner ut. Bredvid den har den "krabbans" arm som en ledtråd till att "det finns en till".

För det andra bör det nog förklaras varför Círdan inte redan har skickat en egen patrull: han är alv. Alver är inte jättesnabba i att skrida till handling. När en människa tycker något är viktigt och gör något samma dag skulle en alv med samma brådska göra det samma månad.

För det tredje bör det nog klargöras om monstret är natt- eller daglevande. Att säga "ca. 60% av dygnets timmar" – säg hellre "så länge det är ljust" eller något liknande. Det vill antagligen inte ha något med solen att göra (som Mörkrets varelser sällan vill) men kan ge sig ut och jaga under kraftiga regnväder (monstret borde få en fördel i en strid när regnblöta rollpersoner slinter i leran, kan bli en dramatisk scen).

Tubi och Rilla är en kul händelse som förankrar kampanjen i Ringens krig. Frågan är bara vad skall de göra med guldet för att det inte skall förvrida sinnet på en (rollperson?) till? Och vad hindrar dem ifrån att försöka jaga efter den svarte ryttaren? Driftiga rollpersoner kanske sätter spelledaren i en jobbig sits och lite förslag på vad som kan hända om rollpersonerna ger sig på ryttarjakt kan vara på sin plats. Enklaste är att deklarera hur många dagar sedan det var som Tubi fick guldet. Om det var tillräckligt länge sedan borde ryttaren vara långt borta. Betänk att hober har en enorm motståndskraft emot Saurons magi, det borde gått ganska lång tid innan han drabbades av draksjukan (är det kanske rent av guld ifrån en drakskatt så det inte är Saurons magi utan drakens inflytande?).

Trollskogen: lite väl lätt att ge ledtrådar genom "tala i sömnen" men grundintrigen ligger i linje med gamla sagor såsom bröderna Grimm. Hela äventyret är ett intressant moraliskt dilemma. Han mördade av nödvändighet men mår hustrun bäst av att veta eller leva i ovisshet? Skall han ställas inför rätta och därmed försinka rollpersonerna i deras strävan eller skall han få gå? Det kan bli ett intressant undersökningsäventyr i vildmarken men kräver mer om- och genomarbetning för att fungera. Jag försökte skriva ett liknande äventyr (Vargspår – Ett äventyr till SRR) i början av 90-talet och insåg hur svårt det är att ge ledtrådar i en värld som inte har modern kriminalteknik.

Riftedal: Det bör nog utredas om Ringens brödraskap befinner sig här när rollpersonerna befinner sig här eller ej. Någon form av kalender kanske bör ges i början av dokumentet, hur lång tid de olika deläventyren antas ta och hur det blir med bokens berättelse. Det kan underlätta för SL att planera beroende på om denne vill att rollpersonerna skall få chansen att ägna sig åt "celebrity spotting" eller inte.

Arwens uppdykande är trevligt men varför berättar hon detta för några skabbiga äventyrare? Dessutom undrar jag hur hon känner till Nuldas bakgrund och härkomst? Jag fick intrycket att det bara är ett fåtal som vet om vilka hennes föräldrar är och varför skulle hon berätta det för till exempel Arwen? Om Elrond fått veta det av Nulda förstår jag om Arwen känner till det inom ett par hundra år, men annars...?
Hela Arwens tal är nödvändigt men kanska kan delas upp på flera olika sagesmän?

Sättergärdet: Ledtråden "en läderrem tillhörande Lefur" är lite tunn vid överfallet på Rulda – vad är det som gör läderremmen unik/spårbar? Samma gäller övriga ledtrådar, de är lite krystade och förenklade. Blodstänk på ett bord kan enkelt misstas för vilken mörk vätska som helst och om bordet skrubbats sedan dess är det omöjligt att avgöra hur gammalt en fläck är utan kemisk analys.

Kontraktet som Zamifar har skrivit under känns inte i linje med Tolkiens verk, jag föreslår att han har silverring på vars insida alviska tecken är ristade men texten är på Svarta språket. Det är en kort trohetsed och att ringen är tecknet på att eden är mottagen. T.ex. "Mottagen som tecken på min svurna ed".

Hur mycket mer tid och energi är du intresserad av att lägga på texten?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,875
@lupmet Stort tack för all respons, det är verkligen jätteskoj att läsa!!! Jag håller i princip med om allt du skriver. Några få kommentarer har jag, men de är petitesser.

"Det bör nog utredas om Ringens brödraskap befinner sig här när rollpersonerna befinner sig här eller ej."
De har åkt därifrån, jag kanske borde varit mer tydlig med den saken i texten.

"Ledtråden "en läderrem tillhörande Lefur" är lite tunn vid överfallet på Rulda – vad är det som gör läderremmen unik/spårbar? Samma gäller övriga ledtrådar, de är lite krystade och förenklade. Blodstänk på ett bord kan enkelt misstas för vilken mörk vätska som helst och om bordet skrubbats sedan dess är det omöjligt att avgöra hur gammalt en fläck är utan kemisk analys."
Jag håller helt med, denna del är undermålig. Detta är en typisk grej där jag skulle bearbetat texten väldigt mycket om jag inte gett upp på projektet.

"Hur mycket mer tid och energi är du intresserad av att lägga på texten?"
Som det ser ut just nu, tyvärr ingen alls. Jag håller på med ett rätt omfattande officiellt projekt till Neotech Edge och det äter upp all kreativ tid. Skulle det bli någon enorm efterfrågan på en färdig uppdaterad version så kanske, men jag skulle inte kunna börja på den förrän om typ tidigast ett år. Men tycker ändå att dina kommentarer är jättebra, och de kan ju vara till hjälp för folk som tar sig en titt på äventyret här och läser kommentarerna :)
 
Top