Haunted House - runda 3

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
- Vi går in i köket, säger Rasmus L, men hinner inte långt innan den osynliga kraften sliter upp en låda bestick och penetrerar den olyckliga tonåringen med 20 stycken gafflar. När första hjälpen förgäves är avslutad noterar ni att Basenanji har fått en kniv i ryggen och ligger kollapsad bakom er.

- Såg ni någon kniv komma flygande?
- Nej, jag tror inte det.
- Kultisterna!

Det stinker död och ondska.

---

Vi tackar Rasmus L (kultist) och Basenanji (vanlig medlem, "bybo") för spel.
Ni får skriva varsitt tack-för-spel-inlägg om ni vill men absolut inte avslöja något om era roller.

Jag vill förtydliga att jag enbart avslöjar fraktioner på medlemmar som inte är kvar i spel. Jag krånglar tyvärr till mitt fluff lite genom att ha medlemmar som term för alla, kultister som term för varulvarna och ingen term för bybor... Ringrostigt.

Lik
xyas
Vimes
RasmusL
Baenanji

---

Kvarvarande medlemmar:
LJSLarsson
Stövelkatten
Khan
Sodivra


Runda tre slutar 6:e april klockan 22:00!

(Förmågerapporter skickas ut strax till berörda parter.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det skulle fortfarande kunna vara LJSLarsson som är kultist som tillsammans med RasmusL nu dukat upp för en grand slam genom att dreva ihjäl sin kompis så att alla litar på honom och han garanterat vinner nästa runda.... Men jag tror det är min #3 på listan som är den kvarvarande skurken.

Röst: Stövelkatten
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Slänger in en röst tidigt, ifall det blir så att äldsta rösten gäller ifall det blir 2 mot 2. Men måste erkänna att jag är lite osäker just nu - jag hade ju Basse som mitt andrahandsval som röd, så rösten mot Sodivra är i nuläget rätt svag.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Kan vi börja med, om väktaren är kvar i spel, att den stiger fram nu? Det finns ju inget skäl att hålla sig gömd längre (det blir inga fler rundor efter detta), och det är risky för en ulv att försöka false-claima eftersom jag kan ha prickat den med min förmåga som hittar andra förmågor.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu kan jag läcka att jag är Väktaren, och min pappa är livvakt. Men jag ville hush-husha ner snacket om roller och föräldrar eftersom jag inte ville att ulvarna skulle lista ut att jag är Väktaren denna rundan, så att vi skulle ha en chans att överleva om Rasmus-spåret var fel. Jag tror nämligen att alla tonåringar med en pappa eller mamma också har en förmåga, och att ulvarna hade kunnat lista ut det.

Första rundan skyddade jag mig själv, sen förtydligade Feuflux att jag inte kunde det.
Andra rundan skyddade jag Khan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anledningen till att jag skyddade Khan:

RasmusL skulle röstas ut
LJSLarsson tror jag skulle vara ulv om Rasmus inte var det
Basenanji var mitt första pick på ulvkompis till Larsson isåfall
Mig själv kunde jag inte välja

Återstod alltså Stövelkatten och Khan. Eftersom snacket om Khan varit att han var grön så borde han vara första val för ulvarna om det var Larsson och Basse som var ulvar. Så jag skyddade utifrån att vi röstat fel, för säkerhets skull.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sodivra;n346401 said:
Nu kan jag läcka att jag är Väktaren, och min pappa är livvakt. Men jag ville hush-husha ner snacket om roller och föräldrar eftersom jag inte ville att ulvarna skulle lista ut att jag är Väktaren denna rundan, så att vi skulle ha en chans att överleva om Rasmus-spåret var fel. Jag tror nämligen att alla tonåringar med en pappa eller mamma också har en förmåga, och att ulvarna hade kunnat lista ut det.

Första rundan skyddade jag mig själv, sen förtydligade Feuflux att jag inte kunde det.
Andra rundan skyddade jag Khan.
Du sa att din förälder hade ett yrke innan Xyas erkände att han var föräldralös, innan det var uppenbart att inte alla hade det. Och jag tror att om du varit ulv hade du varit självsäker nog att kunna övertyga resten av byn att rösta fel utan att claima siare. Jag får se dig som grön.

Röst: Ingen
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag är trött och mosig i huvudet, så jag kommer inte komma på mer smarta tankar ikväll.

Sodivra tror på Stövelkatten, men jag behöver förstå bättre varför han är mer röd än Khan. Kanske kan jag komma fram till det genom att försöka diskutera varför ulvarna valde att döda Basse. Varför ville de hellre ha bort honom än mig och Sodivra? Jag trodde jag skulle ryka - jag hade ju redan en claimad förmåga (vilket skulle ha låtit mig gröna en annan spelare om jag hittade väktaren).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Khan & Stövelkatten:

- Varför dödade ulvarna Basse?
- Varför skonade de mig och Arvidos?
- Är Arvidos en superulv som total-lurat mig?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Hm. Det här blev ju lite knepigare än beräknat.

Jag skulle nog behöva att Stövelkatten dyker upp och förklarar sig litegrann. Vad är din tanke om förra rundan?

När det gäller sodivra är jag fortfarande skeptisk, men mindre skeptisk nu. Det är ju inte omöjligt att väktaren redan åkt ut och att sodivra chansar på att en bluff ska gå igenom. Men det är jäkligt högt spel.

Jag ska läsa igenom mer av vad basse skrev förra rundan för att se om han var något på spåren. Annars är det inte omöjligt att de bara gick på någon som fick riktigt få röster.

Hm. Sodivra och RasmusL röstade likadant. Vad betyder det?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
LJSLarsson;n346405 said:
Khan & Stövelkatten:

- Varför dödade ulvarna Basse?
- Varför skonade de mig och Arvidos?
- Är Arvidos en superulv som total-lurat mig?
Väldigt bra fråga varför Baenanji fick gå den breda vägen och inte du. Det enda rimliga ulvmovet hade väl varit att offa den med mest känd kraft. Kan det ha något med bakgrundsfluffet att göra? Iofs så känns det som att man kanske inte ska lägga så mycket krut vid det efter Feuflux förklaring.

Vad gäller Sodivras outning av förmåga nu, så vet jag inte om jag håller med om att en bluff skulle vara så högt spel. Det är väl nu om någon gång en sådan skulle kunna gå hem, för om jag förstått saken rätt är det här sista rundan? Finns således ingen chans att bli synad där.

Kan också tycka att det är lite märkliga targets han claimar att han skyddat, först ingen och sen Khan. Hade inte en rimligare skyddsling varit LSJLarsson?

????Röst: Sodivra

????
?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Stövelkatten;n346421 said:
Väldigt bra fråga varför Baenanji fick gå den breda vägen och inte du. Det enda rimliga ulvmovet hade väl varit att offa den med mest känd kraft. Kan det ha något med bakgrundsfluffet att göra? Iofs så känns det som att man kanske inte ska lägga så mycket krut vid det efter Feuflux förklaring.

Vad gäller Sodivras outning av förmåga nu, så vet jag inte om jag håller med om att en bluff skulle vara så högt spel. Det är väl nu om någon gång en sådan skulle kunna gå hem, för om jag förstått saken rätt är det här sista rundan? Finns således ingen chans att bli synad där.

Kan också tycka att det är lite märkliga targets han claimar att han skyddat, först ingen och sen Khan. Hade inte en rimligare skyddsling varit LSJLarsson?

????Röst: Sodivra

????
?
Jag tycker att Sodivras claim verkar vettig ... eller har jag missat något? Har du smulat att du är väktaren? För om inte Sodivra är det, vem är det då?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här tycker jag är ett intressant inlägg:

Stövelkatten;n346421 said:
Väldigt bra fråga varför Baenanji fick gå den breda vägen och inte du. Det enda rimliga ulvmovet hade väl varit att offa den med mest känd kraft. Kan det ha något med bakgrundsfluffet att göra? Iofs så känns det som att man kanske inte ska lägga så mycket krut vid det efter Feuflux förklaring.

Vad gäller Sodivras outning av förmåga nu, så vet jag inte om jag håller med om att en bluff skulle vara så högt spel. Det är väl nu om någon gång en sådan skulle kunna gå hem, för om jag förstått saken rätt är det här sista rundan? Finns således ingen chans att bli synad där.

Kan också tycka att det är lite märkliga targets han claimar att han skyddat, först ingen och sen Khan. Hade inte en rimligare skyddsling varit LSJLarsson?

????Röst: Sodivra
Om vi börjar med att titta på den rödmarkerade texten:

Så, det rimliga för ulvarna hade varit att plocka LJSLarsson.

Och det rimliga för väktaren hade varit att skydda LJSLarsson.

Vilket ger ulvarna en motivation att plocka någon annan än LJSLarsson.

Stövelkatten ger ett fullt rimligt svar på sin egen fråga, vilket för mig gör det tydligt att detta är inte undersökade och resonerande text med syftet att hjälpa byn framåt. Det är snarare misdirection som förevändning för att bygga drev mot mig.

Sen tittar vi på den blåmarkerade texten:

Jag förklarar inte explicit varför jag väljer mig själv i runda 1, men det är ändå ganska lätt att förstå: Jag är den enda spelaren jag vet till 100% är grön. Jag lägger också exakt upp mitt resonemang om varför jag skyddar Khan i runda 2. Och detta vet Stövelkatten, för jag presenterar det i samma veva som jag presenterar vilka jag skyddat.


Man skulle kunna säga att Stövelkatten kanske varit stressad på tid och inte hunnit tänka efter noga när han läst och svarat. Men samtidigt verkar han ha väldigt klart för sig vem ulvalaget borde ha plockat. Han verkar alltså ha tänkt mer på vem ulvalaget borde plocka (vilket är något som sker i ulva-PM) än bybors beteenden och vad det innebär (vilket sker i den här tråden).

Så jag uppfattar i detta inlägget att Stövelkatten inte har agendan att resonera logiskt för byns bästa, och att han tittat mer på spelet ur ulvperspektiv än byboperspektiv. Jag tror det här är vår ulv, och låter rösten ligga kvar på Stövelkatten.
 
Top