Haunted House - GAME OVER

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Stövelkatten leder medlemmarna in i vardagsrummet.
- Om vi nu bara...
Den osynliga kraften drar upp honom i takfläkten som på något märkligt vis startar upp i ett vansinnigt tempo. Stöverkatten lyckas dock få tag i Sodivras arm.
- Inte ensam!!!

Snart sprids blod över hela rummet i en enorm fontän av osmakliga proportioner.

Lika fort är det över, och ett slags lugn lägger sig medan överlevarna torkar sig i ansiktet. Det känns nästan lite ljusare på något vis, lite mindre ondsint nu. Vems själ som än är bunden här kanske fått nog av död för den här gången.

LJSLarsson och Khan går en ljus framtid till mötes.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Alla roller:

.113/Sodivra
https://www.rollspel.nu/threads/651...a. Förlorar om: ingen kultist är kvar i spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,543
TACK Feu för jättekul lir!

Jag är ju synnerligen dålig på det här, men trots det är det få spel och nöjen som är lika spännande och intressanta. RasmusL fintade mig duktigt. Sodivra och Vimes tyckte jag spelade snyggt. Tröstpris till mig och LJS för att vi höll ihop trots allt under runda två :D

Kul att spela med dig Khan och Stövlis, hoppas det blir fler gånger!

Glad påsk!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, tack Feu! Bra ordnat, oroa dig inte för mycket för kl 22-gränsen, det funkade ju bra ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Yay byn! Tack för arret Feu!

Återkommer senare under dagen med analys och funderingar om speldesignen och hur matchen förlöpte.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack så mycket för roligt spel. Har verkligen saknat varulvsspel! :-D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Som sagt, tack för spel och alltid kul att vinna.

Matchen
Jag tycker byn gjorde en fin insats i den här matchen. Nu gjordes det aldrig någon egentlig analys av röstmönstren i R1 och R2 - men gå tillbaka och kolla! Rasmus vill verkligen rösta på xyas och inte på Stövelkatten i R1, och i R2 blev det nästan helt uppenbart att Stöveln var Rasmus kumpan. Synd att xyas alltid får vara offerlamm, men i mina ögon fyllde offret en funktion. Jag tycker både Rasmus och Stövlis gjorde bra ifrån sig som ulvar - Rasmus gick in på center stage med snyggt självförtroende och hade i varje fall mig lurad större delen av R1, och Stövlis höll en lagom låg profil. Men byn var bra, speciellt tycker jag Sodvira var klockren genom hela partiet, och extra plus till Larsson som lyckades gräva sig ur hålet både ulvar och bybor (jag inkluderad) hade grävt åt honom. Det är minst lika viktigt byboarbete att övertyga övriga om att man är grön som att hitta de röda.

Kaoset i R1
Jag har full förståelse och respekt för att man tycker att det var stressigt och lite oskönt. Men jag vill hävda att det inte var opåkallat i den här matchen, och att det faktiskt finns någon form av poäng med kaos som bystrategi!

I den här matchen: mot slutet av rundan trillade det in ett antal outningar och claims (som, såhär i efterhand med rollistan som facit, egentligen inte hade någon betydelse), man är tvungen att agera på dem. Under sista dagen gick jag från att huvudsakligen misstänka Basse och Larsson, till Rasmus och Stövelkatten, till att egentligen bara ha Stövelkatten kvar (plus xyas och Khan som det inte gick att säga något om). Som bybo har jag ett ansvar att använda min röst på ett så betydelsefullt sätt som helst (det är den enda rösten jag 100% säkert vet kommer från en bybo) - det är naturligt att det blir lite hattigt när det inte finns något solitt case och när det ramlar in outningar och claims.

Som strategi tänker jag framför allt att det är mer stressande för ulvarna än för byborna. Ulvarna har ju facit! Så som det utvecklade sig vill jag mena att det är tydligt, i varje fall i efterhand, att Rasmus och Stöveln var kumpaner. Poängen här är att tvära kast tvingar ulvarna att verkligen försöka styra bort från varandra. I en stabil utröstning (med ett tydligt alternativ) kan ulvarna antingen luta sig tillbaka (om det är en bybo som är på väg ut), eller försöka argumentera på ett hållbart sätt för ett alternativt drev (om en ulv är på väg ut) eller helt enkelt acceptera läget och låta kompisen hängas. I en kaoslynchning behöver de agera på magkänsla, och då blir det ett pruttspår i röstningsmönstret.

Det sagt tror jag aldrig vi lyckats hänga något annat än en bybo i en kaoslynchning. :) Åter igen, sorry xyas.

Mitt eget spel
Jag var ganska dålig. Eller såhär: jag gjorde egentligen ett bra inlägg. När jag släppte Larsson och Basse och riktade mina misstankar mot Rasmus och Stövelkatten. Jag släppte Larsson och Basse av fel skäl (ulvarna hade ju faktiskt alibin), men jag är nöjd med att jag var flexibel nog att göra det, och flexibel nog att börja misstänka spelare jag tidigare grönat. I övrigt var jag medioker. Men spelade ganska byboigt, vilket ju är bra (nu hängde vi ju en bybo R1 ändå, så det spelade inte så mycket roll egentligen).

Att jag skrev "Jag är siaren!" i slutet var förstås planerat från start. Min första impuls efter att jag analyserat spelupplägget var faktiskt att outa mig som siare direkt. Dock var jag orolig för att väktaren inte skulle vara i spel (vilket ju nästan hände mtp .113:s avhopp) eller att jag skulle misstros (Basse: "Aha! Ulv-Vimes kör en jätte-genomtänkt-och-extremt-ondskefull-master-plan! Det är en gamble men så spelar alltid ulvar!!!!"). Eftersom spelet skulle bli kort ville jag att mitt siarclaim i R2 skulle vara odiskutabelt. Sedan misstänkte jag också att det fanns en viss risk att jag skulle mördas ändå, bättre då att låta byn veta. Att det var spoilertaggar och scramblade bokstäver var förstås för att det inte skulle hinna avkodas innan rundan var slut (så ulvarna inte mördade mig... av den orsaken i varje fall.)

Speldesignen
På det stora hela tycker jag att det här var ett väl avvägt spel. På pappret är egentligen ulvlaget lite starkare än vad de "ska" vara (traditionellt upplägg - men: jämnt antal spelare gynnar ulvlaget, ulvarnas rollblocker är starkare än byns sniffer, samt att ulvarna hade fullständiga alibin, men som konstaterat tidigare bör designen på WRNU vara lite tippad åt ulvarnas håll för att det ska vara balanserat. Så det här landade helt jämnt - och avgjordes på skicklighet (och eventuella misstag) snarare än på förmågorna (vilket jag gillar). Det var ett mycket bra designval att ge ulvarna fullständiga alibin, Feu! Det enda jag egentligen tycker var mindre lyckat/nödvändigt var Larssons och Rasmus förmåga. Rasmus förmåga är en buff för ulvarna, så det är ok, medan Larssons förmåga nästan var meningslös i ett sådant här upplägg. Fördelen med dem är visserligen att de ger ett visst buzz att diskutera runt - så helt bortkastat är det inte förstås. Jag är också glad för att du byggde ett sådant stabilt spel, Feu. Inga konstiga specialregler eller märkliga förmågor, fullständiga alibin för ulvarna, inget märkligt fluff som hamnar i fokus. Det innehåller få saker som kan gå snett. Mycket trevligt!

Vad händer nu?
Nu har varulvstarmen kittlats lite och viss tillfredsställelse kan vi kosta på oss. Men visst blir det fler spel i år? Jag är som vanligt på på allt. Spelare eller spelledare. Om någon vill plocka upp Mäster Ulv-upplägget och fila på det blir jag glad. Om någon vill arra något helt annat blir jag också glad. Om någon vill spela något spel jag designar blir jag också glad (jag kläckte en design på hundpromenaden imorse..). Anyways, glöm inte bort det här med varulvsspel. Det är bra grejer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,543
Vimes said:
Jag är som vanligt på på allt. Spelare eller spelledare. Om någon vill plocka upp Mäster Ulv-upplägget och fila på det blir jag glad. Om någon vill arra något helt annat blir jag också glad. Om någon vill spela något spel jag designar blir jag också glad (jag kläckte en design på hundpromenaden imorse..).
Jag vill ju jättegärna spela Mäster Ulv någon gång mer (det senaste partiet var L E G E N D A R I S K T där LJS Larsson vann hela konkarongen genom att avsiktligt välja att vara ensam ulv. Fantastiskt parti! Borde inte Mäster ulv vara en återkommande händelse, lite som inofficiellt varulvs-SM?

Jag skulle också gärna spela något nytt spel arrat av Vimes. På min önskelista står fluff som ger bybor och ulvar ledtrådar om spelet, jag tycker sånt är kul.

Vimes said:
Anyways, glöm inte bort det här med varulvsspel. Det är bra grejer.
Eller hur! Det har en alldeles särskild nerv som inte finns i andra spel så jag vill ju tro att fler ska digga det här. Men hur få tag på en stabil skara varulvsspelare? Lite deppigt när aktiviteten är låg i spelet, så det vore kul att få tag på nya aktiva spelare. Hoppas det går för som sagt varulvsspel är bra grejer! :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n346607 said:
Men hur få tag på en stabil skara varulvsspelare? Lite deppigt när aktiviteten är låg i spelet, så det vore kul att få tag på nya aktiva spelare. Hoppas det går för som sagt varulvsspel är bra grejer! :)
Finns det någon facebook-grupp för folk som gillar maffia/varulv? Om inte kan jag slänga ihop en.

Gruppen skulle utöver att smuggla folk hit även lyfta upp maffia/varulv som arras IRL på olika konvent här i landet. :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Lite larssonalys!

Spelet och förmågor
Tyckte att detta var precis rätt nivå av krånglighet för det här spelet. Ofta vill man gärna ha superknasiga förmågor, men eftersom det var så länge sedan (och vi var en så liten grupp) var detta perfekta balansgången. Det var inte vanilla, men fanns fortfarande några småsaker som gjorde det spännande.

Mitt spelande
Har insett jag mest är reaktiv som bybo. Jag har svårt att analysera andras samspel, utan utgår ofta från mig själv: 'aha, du misstänkliggör mig - då måste DU vara ulv för ingen riktig bybo skulle hoppa på mig!'. Men det gick ju rätt bra ändå, när man lyckas få alla på sig så inkluderar det ju ulvarna också och då kan man förhoppningsvis se vilka case mot en som är mer eller mindre ärliga.

Finaste moment
När Basse föreslog att han och jag skulle gräva ner stridsyxan istället för att eskalera den beef jag etablerat mot honom. <3

Roligaste moment
När Stövelkatten som värsta liraren med en axelryckning föreslår att det kanske inte är väktare med i detta spel. ;-)

Läskigaste moment
När jag börjar runda 4 genom att lägga en tidig röst på Sodivra och han claimar väktare. Där trodde jag att jag rödmålat mig själv och skulle bli utröstad. ':-I
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Sodivra;n346617 said:
Mitt ex av Blood on the Clocktower kommer i höst, det arrangerar jag gärna! Tror att reglerna kanske finns tillgängliga redan nu.

https://youtu.be/ImcG8sC7qT4
Det verkar vara en cool design. Men jag blir lite off put av att spelledaren har så mycket tolkningsutrymme.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,543
Hey! Feuflux är ju datahaxxorz, hur realistiskt är det att sätta upp en svensk/nordisk webbmiljö där man kan spela varulvsspel? Rolllspel.nu är ju bra för all del, men om man får drömma lite, kan det finnas en enkel webblösning som är mer anpassad för mafia?

Vore kanske också enklare att locka folk till än via rollspel.nu?

Om det är mer jobb än kul vore åtminstone jag mycket tacksam om LJSLarsson satte upp Facebook-konto el likn! Mange takk som man säger i Norge.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Basenanji;n346632 said:
Hey! Feuflux är ju datahaxxorz, hur realistiskt är det att sätta upp en svensk/nordisk webbmiljö där man kan spela varulvsspel? Rolllspel.nu är ju bra för all del, men om man får drömma lite, kan det finnas en enkel webblösning som är mer anpassad för mafia?
Det är en toppenidé. Ett tag var jag inne på att man skulle regga varulvsspel.nu och typ bara ha en portal som pekar till varulvsspelsforumet här. Men det är ju egentligen bättre att ha portalen (en av flera) här på WRNU och ha en egen sajt med typ fungerande forummjukvara och annat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Tack för recensionerna!

Jag datahacksade till ett varulvsspel-spel på https://omjonasson.se/rollspel/ en gång i tiden, men det blev inte av med något speltest. Vet inte om det var rätt väg ändå, då det krävde att alla skaffade konto där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,671
Location
Stockholm
Jag hade en bra upplevelse men enda egentliga höjdpunkten var slutet på R1 som var riktigt fint. Jag spelar hellre One Night än vanligt Maffia och då gärna med hård jargong för att vinna, syns säkert i mitt spel över lag :) Sorry om folk ogillade det.

Supernöjd men aldrig mer, tack och bock Feu för ett awesome sista parti varulv!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Basenanji;n346607 said:
Det har en alldeles särskild nerv som inte finns i andra spel så jag vill ju tro att fler ska digga det här. Men hur få tag på en stabil skara varulvsspelare? Lite deppigt när aktiviteten är låg i spelet, så det vore kul att få tag på nya aktiva spelare. Hoppas det går för som sagt varulvsspel är bra grejer! :)
Min plan just nu är att vi drar igång en diskussion om datum för nästa spel efter påsk. Vem vet, coronakarantänen kanske kan resultera i en revival för varulvsspelen!?

Något som slog mig, i brist på Facebookgrupper och Varulvsspelsportaler, är att vi borde ha en mejllista! Alla hänger inte på WRNU varje vecka, så vore det inte fint om man kunde dra ut ett massmejl med meddelanden om när nästa lir blir? PM:a mej era mejladresser så får ni ett mejl när diskussionen är igång.
 
Top