Harald

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag skrev ett litet spel.

A shadow is across the land. Queen Mevrians castle has gone dark. Cities are haunted by the living dead. Demons plague the land. The eastern sea has turned to blood. The air smells of dragon fire. Beasts of legend are in every wood and forest. Rifts to hell and stranger places are open and vomit out their filth. The black knight Harald has returned.

Yet it is not the end of days. Because of you. You are brave knights who pick up your swords and set out on a quest against evil. The time of heroes might be ending but it has saved the best for last.
 

Attachments

Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Snygg mekanik med värden som är två motsatta skalor. Har alltid gillat den mekaniken från Pendragon men framförallt Arkham Horror.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Men varför heter det Harald?
Okej så först tänkte jag ”Knight” är ett bra namn right? Men det är för generiskt och låter som en klass till ett annat spel. Så då tänkte jag gå svenskt så ”Knekt”. Men nu låter det för likt Knape. Så då kollade jag på vad jag skrivit och gick ”Den här Harald jag mystiskt refererar till? Blir han coolare om spelet är döpt efter honom? Jo, det blir han. Och namnet betyder härförare så det är coolt”. Och så blev det Harald.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Coolt experiment i minimalistisk regeldesign!

Kan inte låta bli att notera att monstrets W saknar betydelse för hur mycket skada det gör. Är det avsiktligt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Coolt experiment i minimalistisk regeldesign!

Kan inte låta bli att notera att monstrets W saknar betydelse för hur mycket skada det gör. Är det avsiktligt?
Ja, spelarkaraktärer dör om de blir träffade så monster behöver bara hastighet. Tanken är att det är hastighet eller rustning man måste väga mot varandra för att överleva.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Vore så coolt om det gavs ut i en tjock, lyxig bok med massa överdådig konst som inspiration.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vore så coolt om det gavs ut i en tjock, lyxig bok med massa överdådig konst som inspiration.
Man, jag hatar ju bilder så mycket…Jag har med 2 bilder ju! Är inte det nog bilder för vad som helst? :p
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jättefint! Kul upplägg

Lägg på femton helark Albrech Durer vetja så blir det ett perfekt spel.

Du bör lägga med "Orlando" som ett exempelnamn. (Du skulle lika väl kunna döpa om spelet till Orlando. Eller Tirant från Tirant lo blanc. Men Harald funkar fint med :) )

Har du sett mitt tempelriddar-lasers-and-feelings hack? Lite i samma känsla kanske: https://leon-or.itch.io/knight-monk
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jättefint! Kul upplägg

Lägg på femton helark Albrech Durer vetja så blir det ett perfekt spel.

Du bör lägga med "Orlando" som ett exempelnamn. (Du skulle lika väl kunna döpa om spelet till Orlando. Eller Tirant från Tirant lo blanc. Men Harald funkar fint med :) )

Har du sett mitt tempelriddar-lasers-and-feelings hack? Lite i samma känsla kanske: https://leon-or.itch.io/knight-monk
Ditt spel är coolt! :D

Orlando vore onekligen ett perfekt exempel namn.

Jag borde sätta mig med Albrech Durer och Photoshopfilter om jag ska försöka sälja Harald :p
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Missuppfattar jag något eller är det helt värdelöst att inte ha AC5 i strid?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Missuppfattar jag något eller är det helt värdelöst att inte ha AC5 i strid?
I strid är det great. Men det gör det väldigt svårt att undvika fällor, smyga och göra annat som kan undvika strider till att börja med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
I strid är det great. Men det gör det väldigt svårt att undvika fällor, smyga och göra annat som kan undvika strider till att börja med.
Då missförstod jag inte alltså :)

Blir det inte fasligt obalanserat när hög AC också ger fördelar utanför strid? Jag kanske tänker för mycket brädspelsbalans och för lite rollspelsbalans här men det blir konstigt asymetriskt tycker jag:

Hög W gör hög skada men är långsam, låg W är snabb men gör låg skada.

Låg AC ger smidighet och charm utanför strid och gör dig sårbar i strid, hög AC ger dig styrka och kraft utanför strid och skyddar dig i strid.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Då missförstod jag inte alltså :)

Blir det inte fasligt obalanserat när hög AC också ger fördelar utanför strid? Jag kanske tänker för mycket brädspelsbalans och för lite rollspelsbalans här men det blir konstigt asymetriskt tycker jag:

Hög W gör hög skada men är långsam, låg W är snabb men gör låg skada.

Låg AC ger smidighet och charm utanför strid och gör dig sårbar i strid, hög AC ger dig styrka och kraft utanför strid och skyddar dig i strid.
Jag tänker att nån med låg AC i strid inte går på fienden rakt på utan smyger upp bakom eller flankerar. Samtidigt som någon med hög AC och låg W kanske drar till sig monstrets uppmärksamhet genom att utdela första smällen, eller nåt sånt. Dessutom verkar hög AC vara dåligt när det gäller fällor och andra icke-stridiga faror.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag tänker att nån med låg AC i strid inte går på fienden rakt på utan smyger upp bakom eller flankerar. Samtidigt som någon med hög AC och låg W kanske drar till sig monstrets uppmärksamhet genom att utdela första smällen, eller nåt sånt. Dessutom verkar hög AC vara dåligt när det gäller fällor och andra icke-stridiga faror.
Detta är mer eller mindre min tanke. Fällor dödar ju också omedelbart och man kan undvika strider om man smyger tänkte jag.
 
Top