Nekromanti Har Wizards tappat stinget?

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Satt och funderade ett tag på när jag köpte en bra produkt från wizards senast, och det var ju tyvärr länge sedan. Det fanns en hel del trevligt i Complete Warrior, men sedan dess har jag inte hittat något alls som jag tyckt varit vär ens halva priset.

Jag börjar känna att allt bra d20 material publiceras av andra än wizards, och att det mesta som släps till D&D osar serietidning.

Är jag ensam om att tycka detta? och om jag inte är det vad har Wizards gjort, för isf misstänker jag att de bytt målgrupp.

/j
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är jag ensam om att tycka detta?"

Nä. Wizards grejjor är som wellpapp tycker jag, inge kul alls (om någon har kul användningsområden för wellpapp, PM:a mig!). Det är de små företagen som kommer med de roliga eller intressanta sakerna numera. Mongoose och Green Ronin till exempel, mums!
Trollkarlarna har väl bara... tja tagit lunch eller något?


Storuggla, its funny because its Drew
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Alltså, jag har iofs bara köpt 3E grundböckerna och Book of Vile Darkness (billigt), förutom en del Forgotten Realms material, men jag är nog böjd att hålla med. Framförallt verkar Wizards ge ut en hel del splatböcker med bara feats och prestige classes helt utan någon sorts matnyttigt material. Alltså - kampanjmaterial med idéer; sådant som jag gillar att läsa.

Annars anser jag just nu att Conan är den bästa d20 produktlinjen och det är inte ens renodlat d20...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,444
Location
Stockholm
Nja

Jag har visserligen inga problem med WotC:s produkter, Draconomicon, alla FR-produkter, Unearthed Arcana, Frostburn, Libris Mortis, de tycker jag har varit bra böcker. Och Sharn.

Splatböckerna är medelmåttiga, men det tycker jag att alla splatböcker är, tycker inte ämnet är så spännande. Races of... har jag inte hunnit titta i för att bilda mig en uppfattning men de känns lite sådär, tycker jag.

Ser fram emot DMG II, Sandstorm, Lords of Madness. Och Weapons of Legacy också.

M.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Nja

Exakt vad är en "splatbok"?

Libris Mortis verkar faktisk ganska bra, likaså Complete Arcane, och en kompis säer att FR-böckerna är bra, men jag får en känsla av att det mesta som inte är FR är riktat till 12åringar som gillar serier, vilket inte är ett fel i sig, men en målgrupp jag inte tillhör på något sätt.

Sen har de två senaste böckerna till d20modern (weapons locker och d20 future) varit högst medelmåttiga.

/j
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Nja

Det tråkiga med Weapons Locker är inte att dess innehåll är så ... intetsägande, utan att jag aldrig har sett en uselt korrekturläst bok - både rent textmässigt, men framför allt innehållsmässigt.

Usch vad besviken jag var när jag började läsa den. :gremshocked:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Splatböcker

"Exakt vad är en "splatbok"?"

Jag vet inte om termen kommer från White Wolf, men den blev nog allmänt känd på grund av dem. Tanken är att tecknet "splat" - det vill säga asterisktecknet eller * på hackerska - är ett ersättningstecken. Söker du på "*bok" (uttalas "splatbok") så hittar du alla filer som slutar på "bok".

White Wolf gav ut en hejjans massa böcker till Vampire, Werewolf mm, enligt formen "Clanbook Tremere" eller "Tribebook Wendigo" och så vidare. De var identiska i upplägg, och alla spelare var naturligtvis tvungna att ha allihopa. Eftersom det som skilde mest var vilken gruppering som berördes och vilket spel det var till, så kom de helt enkelt att bli kända som "*book", eller "splatbook", på svenska förstås splatbok.

Sen spred det sig. Alla rollspelstillverkare som ger ut böcker med identiskt upplägg om olika saker, exempelvis Complete Something's Manual eller Book of Elemental Something, ger ut splatböcker.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Splatböcker [ANT]

Tack Krille, man lär sig något nytt varje dag! Jag har faktiskt undrat tämligen länge varifrån termen kommer, men inte varit tillräckligt undrande för att ta reda på det själv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,444
Location
Stockholm
Skam på torra land

Jag gillar verkligen inte Weapons Locker.

Dåligt avritade bilder störde mig mest. Usch. Fy.

M.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Modern

Sen har de två senaste böckerna till d20modern (weapons locker och d20 future) varit högst medelmåttiga.
Jag måste säga att jag tycker d20 Future är en riktigt mysig bok på många sätt samtidigt som den är full av hål. Trots allt är det ju bara en verktygslåda och ja... en skiftnyckel eller syl är inte så spännande i sig för det mesta. På det hela taget tyckte jag att jag fick hygglig valuta för pengarna iaf.

Weapons Locker (och för den delen Ultramodern Firearms från Green Ronin) har jag mer eller mindre räknat bort redan från början. En vapenbok till ett system där det är så få skillnader mellan olika vapen som det är i d20 Modern känns rätt överflödig på nåt sätt. Ultramodern Firearms har ju lite Feats iaf men... ändå. Känns ovärt.

Går och hoppas på d20 Past just nu. Förhoppningsvis är det mysigare och mer inspirerande än Future och då blir jag glad minsann.
 

Furin

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
38
Location
Vadstena
Jag tycker inte att dom har tappat stinget, Dom har ju mycket at stå i. Dom gör u inte bara D&D dom gör ju Star wars,D&D minis och star wars Minis m m dom har ganska mycket att stå i!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Modern

När Charles Ryan gav ut UF första gången -93 (eller så) så var det till Millennium's End, men han höll den tämligen generisk. Den var då den bästa vapensammanställning jag hade sett, och håller fortfarande. Green Ronins uppdatering och D20-mecklande gjorde inte boken bättre, tyvärr. Den är sorgligt ouppdaterad (vilket märks på innehåll och textbeskrivningar) och i vissa fall rent felaktig.

Men den är ändå, oavsett version, ungefär en miljon gånger bättre Weapons Locker. Weapons Locker får 100.000 fiaskopoäng av mig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Skam på torra land

Inte nog med att bilderna är skitfula - de avbildar dessutom fel vapen både här och där...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Re: Modern

När Charles Ryan gav ut UF första gången -93 (eller så) så var det till Millennium's End, men han höll den tämligen generisk. Den var då den bästa vapensammanställning jag hade sett, och håller fortfarande. Green Ronins uppdatering och D20-mecklande gjorde inte boken bättre, tyvärr. Den är sorgligt ouppdaterad (vilket märks på innehåll och textbeskrivningar) och i vissa fall rent felaktig.

Men den är ändå, oavsett version, ungefär en miljon gånger bättre Weapons Locker. Weapons Locker får 100.000 fiaskopoäng av mig.
Just det där med ouppdaterad är väl precis vad det handlar om som du säger. När jag läste på om Weapons Locker såg jag på flera ställen folk som anmärkte på att alla fel som fanns i Ultramodern Firearms fortfarande fanns kvar ungefär som om det vore en copy+paste historia (nu vet jag inte hur texten ser ut i de båda böckerna, det här var främst gällande vapenstatsen och så).

Nåja. Hur som helst så hävdar jag att man inte behöver nån vapenbok till vanlig d20M som sagt. Man kan lägga pengarna på en faktabok om populära eldvapen iställe i så fall.

Spycraft har väl mer variantion bland vapnen? Finns det nån motsvarande produkt som håller på den fronten...? OT i tråden iofs. :gremblush:
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Jag är ju inte så uppdaterad om D&D (jag har ju inte sett något sen jag köpte dem 3 grundböckerna) så för någon månad sen stötte jag på en; ett par; ny monster manual, tycktes rätt intressant faktiskt... Men det visste du redan antar jag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Modern

UF är i princip likadan nu som då - i den nya finns vissa nyare Israeliska vapen med, men alla gamla texter är identiska, svjv.

Spycraft har sin Modern Arms Guide, som är helt okay. Men vapen i Spycraft känns också meningslösa pga underliga skador. Erratan skall vi inte snacka om...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Nja

men jag får en känsla av att det mesta som inte är FR är riktat till 12åringar som gillar serier

Har det med den allmänna teckningsstilen som Wotc använder att göra kanske? :gremsmile:
Jag tycker att deras bilder i diverse böcker bara blir av sämre och sämre kvalitet.

När det gäller expansionsböckerna är det vissa saker här och var som jag finner mig undrande ifall WoTC har tappat allt vett och förnuft när det gäller regler. Det känns som systemet är på väg mycket fort mot en sådan röra som AD&D 2nd ed med sina tillbehörsböcker var.
Kan vi förvänta oss ett D&D 4.0 mycket snart tro? :gremwink:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Modern (d20 Future = Alternity)

Den som tidigare har spelat Alternity känner igen d20 Future. Det är nämligen Alternity (som var ett grundverktyg det med) portat till d20, med samma raser, föremål etc. beskrivna för d20 systemet.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Modern

d20 future må vara tänkt som en verktygslåda, men isf saknade den ju både hammare och såg! :gremsmile: Jag tyckte att många idéer var bra i den, men det var för lite, och för oengagerat gjort. Inte dålig, bara medioker.

Jag tycker att många saker med UF gör den värdefull ändå. Just när alla vapen är så likvärdiga på skada så är det väldigt trevligt med en bok som pressenterar andra attribut på vapnen, och tabellerna i början (som ger en översikt av vilka vapen som har vilka egenskaper) är otroligt värdefulla.

/J
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Re: Modern

Jag håller med om att D20 Future känns lite tam och alltför snabbt bearbetat. Den är alldeles för generell. Typ "spela vad du vill i Sci-Fi miljö, här har du lite uppslag". Nu har jag inte läst igenom hela boken men Wizard hade vunnit mer på att ge ut Star Drive som en D20-bok i stället för att försöka ruscha ut sin D20-Future före alla andra.
 
Top