Har någon boken Konungens Återkomst?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hej! Jag undrar om någon trevlig forumit har en kopia av J.R.R. Tolkiens bok Konungens Återkomst nära till hands? Den med Erik Anderssons översättning? Skulle behöva ett citat från boken till mitt bidrag till den äventyrstävling som @Beastslayer anordnar. Stort tack på förhand!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Från bron? Merry och Pippin klättrar över grinden på Brännevinsbron, hobbitvakterna flyr och någon blåser i ett horn vilket påkallar Färnes uppmärksamhet. Han kommer ut och frågar vad som är på gång:

"Bert Färne", sade Merry, "om du inte öppnar grinden inom tio sekunder kommer du att ångra dig. DU ska få smaka på stålet om du inte lyder. Och när du har öppnat grinden skall du gå igenom den och aldrig komma tillbaka. Du är en bandit och stråtrövare."

Är det det?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Från bron? Merry och Pippin klättrar över grinden på Brännevinsbron, hobbitvakterna flyr och någon blåser i ett horn vilket påkallar Färnes uppmärksamhet. Han kommer ut och frågar vad som är på gång:

"Bert Färne", sade Merry, "om du inte öppnar grinden inom tio sekunder kommer du att ångra dig. DU ska få smaka på stålet om du inte lyder. Och när du har öppnat grinden skall du gå igenom den och aldrig komma tillbaka. Du är en bandit och stråtrövare."

Är det det?
Precis! Och gärna passagen som beskriver hur Bert Färne flyr också om det är ok. Tack så jättemycket!!! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har för mig att det beskrivs hur han flyr för att aldrig återvända.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Stycket fortsätter så här:
Bert Färne sjavade motvilligt fram till grinden och låste upp. "Ge mig nyckeln" sade Merry. Men banditen slängde den i huvudet på honom och sprang sedan iväg i mörkret. När han kom förbi ponnyerna sparkade en av dem bakut och träffade honom i flykten. Han försvann med ett skrik i natten och hördes aldrig mera av.
 
Last edited:
Top