Har läst systemboken nu

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag kände att jag bara ville skriva av mig lite. Kort sagt så är det länge sedan jag blivit så här glad av att läsa en regelbok, eller för den delan faktiskt orka läsa en regelbok från pärm till pärm. Jag har inte haft möjlighet att spela detta med min grupp ännu, så jag vill inte kalla detta en rescension ännu (mer ett axplock av intryck).

Layout/Design. Jag läste inte preview pdferna så noga så detta var min första exponering för reglerna i sin helhet. På ett övergripande plan så gillar jag valet av färg, rubriker och typsnitt. Jag tycker det känns lättläst och överblickbar. Extra bonus är att vissa #termer fetmarkeras så det är lätt att hitta information i ett textblock. Jag gillar särskilt tabellerna så visar hur olika värden skall räknas ut, de syns föredömligt väl i texten.

Valet att skriva med slangtermer och att regelboken till stor del är "in character" tycke jag initialt verkade besvärligt, men jag har ändrat mig när jag nu har den färdiga produkten. Nu känns det som att det internt hänger ihop och förmedlar en ton på ett bra sätt. Det lyfter arbetet med att läsa reglerna för mig som SL, och jag tänker mig att det hjälper spelare att komma in i världen. Bra jobbat!

Kontrakt/yrke. Jag har inte spelat några lifepath system tidigare, så att sätta sig in i detta var nytt för mig. Vad jag spontant gillar är urvalet av möjliga kontrakt och vilka möjligheter det öppnar upp i spel och äventyrsväg. Det faktum att det finns yrken som inte alls har med strid att göra känns väldigt bra. Faktum är att jag en hel uppslag av idéer bara genom att bläddre igenom dessa sidor; anställda av en advokatbyrå i inbegripen i smustiga företagsaffärer, rentacops, grisodlaräventyr (vad kallas det i framtiden? Basarblues?) samt det mer klassiskt cyberpunkiga med krom, kulor och hacking för att nämna några uppslag. Min känsla är att vissa rollspel har ett väldigt styrt fokus vilken typ av äventyr och karaktärer som skall spelas (vilket inte behöver vara dåligt alls, vara riddare i Pendragon känns ju rimligt), men här känns det som jag har en levande värld uppdukad framför mig. Snyggt!

Downtime, livsstill, sfär, nätverk, €€€. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det här, men reglerna har ett flertal system som samverkar på ett fantastiskt spännande sätt för sätta rollpersonen i ett sammanhang och samtidigt informera om världen. Jag känner att jag kan förstår vad min rollperson gör när den inte är ute på ett uppdrag. Jag gillar att jag har räkningar att betala. Balansen mellan tillgänglig € samt önskad status och service gillar jag (att missa sin betalning av lageracess för sin medicinkunskap, just när en skjuten kompis knackar på dörren känns dystopiskt bra!)

De faktiska reglerna. Nu har jag ju inte spelat detta ännu, så mina tanka här får nog tas med en nypa salt. Men, jag tycker system känns logiskt, tydligt och väl presenterat. Jag gillar att allt fokus inte ligger på strid (stort tack till systemet för battles), men att även stridreglerna känns rimliga utifrån hur det borde vara i framtiden. Snyggt att systemet med autotärningar och lagaracess från utrustning och liknande fogats in på ett smidigt sätt i det allmänna färdighetssystemet. Sammanlagt är min känsla att regelstommen är enkel nog att kunna förklara för en nybörjare, men med djup för den som vill optimera. Snyggt!

Ni får ursäkta den här något osammanhängande väggen av text, men jag kände att jag ville ge lite positiv feedback. Det är som sagt inte varje dag jag blir så här glad av att läsa en regelbok. Nu ska jag öppna upp Anon och PRD!

edit: formattering
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tack så mycket för de vänliga orden! Verkligen kul att du gillar det. Vill bara säga att jag älskar basarblues som ord, det tror jag att jag lånar till något syfte. Kanske min egna kampanj :)

/Jacob, regelredaktör för Neotech
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Sitter och tittar igenom anon-boken nu (jag giller den också). Men jag har en fråga någon annan läsare kanske kan hjälpa mig med. Jag förstår inte riktigt konceptet med plattformar i praktiken.

I mitt huvud tänker jag mig att det är som en utvecklad version av google-systemet (med Gmail, Android, Maps etc). Jag har inga problem att köpa att det finns flera olika sådana parallella system, och att varje plattform försöker mjölka ut all info den kan om sina användare. So far so good. Sedan dyker denna diskussion upp i boken

Anon said:
Flytta fra?n Europa till PRD a?r inte sa? sva?rt – men att flytta ditt liv fra?n Yumashard till Nexus a?r en mardro?m
Är det alltså så att mitt LagerID är bundet till en plattform? Kan jag ha flera "konton" på olika plattformar på samma sätt som jag idag kan ha ett apple-konto och ett google-konto? Om jag har ett konto på Nexus kommer jag då inte åt Babel-tekniken från Yumashard (eller är det då så jag bara kommer åt en mer jenkem version?).

Det jag försöker få grepp om är hur olika plattformar interagerar med varandra och hur detta påverkar en enskild rollperson (eller ett enskilt korp om nu mina spelare skulle vilja starta ett sådant). Som jag läser det nu är det av yttersta vikt att alla är på samma plattform om de vill kunna se samma lagar, komma åt samma arenor och synca med varandra. Är det er uppfattning också?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Southmountain;n338984 said:
Är det alltså så att mitt LagerID är bundet till en plattform? Kan jag ha flera "konton" på olika plattformar på samma sätt som jag idag kan ha ett apple-konto och ett google-konto? Om jag har ett konto på Nexus kommer jag då inte åt Babel-tekniken från Yumashard (eller är det då så jag bara kommer åt en mer jenkem version?).

Det jag försöker få grepp om är hur olika plattformar interagerar med varandra och hur detta påverkar en enskild rollperson (eller ett enskilt korp om nu mina spelare skulle vilja starta ett sådant). Som jag läser det nu är det av yttersta vikt att alla är på samma plattform om de vill kunna se samma lagar, komma åt samma arenor och synca med varandra. Är det er uppfattning också?
Plattformarna är dystopin vi får om vi fortsätter på den resan Facebook, Amazon, Google, Alibaba och Apple kör idag. Det betyder att ens identitet kopplas till en plattform. Man kan ha flera LagerID:n och alltså vara med på flera plattformar, men det är väldigt svårt att föra över saker mellan dessa, till och med pengar och pass kan kopplas till en plattform. Dock har vi inte gått så långt som att säga att man inte alls kan se innehåll från andra plattformar, mest för att det verkar som tråkigt spel att sitta och mikromanagera sådant. Man kan alltså se och använda samma lager oavsett plattform man är på, om du som SL inte har några särskilda saker du vill belysa.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Nu har jag läst större delen av anon (har artilekter kvar).

Mycket av det som ofta känns svårt med cyberpunk (eller hard-scifi) är att på ett bra sätt kunna i regler och spelvärld beskriva hur teknik funkar. Jag tycker det finns någon form av uncanny-valley liknande problem med teknik; någonstans mellan ett nutidsspel och mer fantastisk sci-fi (typ Star Wars och Star Trek) så finns en djup grop med avancerad hacking, övervakning och andra komplicerade interaktioner. Flera cyberpunk-spel lyfter till exempel ut hacking till ett eget minigame som sker utan de andra spelarnas inblandning, eller fastnar i mer simulatoriska/tunga regelsystem.

Något som jag verkligen tycker Neotech lyckas med, och som är tydligt i Anon-boken, är att på ett bra sätt behandla dessa system på en abstrakt nivå. System som #stack #nätvaro och #anonym, tar komplexa skeenden och omvandlar dem något som är begripligt och greppbart. Jag behöver inte veta exakt *hur* något fungerar så länga jag förstår vilka konsekvenser det ger i spelet.

I samma anda går regelsystemet för hacking. Jag gillar att det är kondenserad till beräkningskraft (#stack) som balanseras av QRTN (suger du för mycket beräkningskraft ur omgivningen så blinker snart en röd lampa hos närmaste insatsstyrka). Jag gillar också att hacking inte sker i en virituell värld skild från övriga spelare, utan att den sker i samma skitiga gränd som alla andra spelare befinner sig i. Snygg lösning på ett klassiskt cyberpunkbekymmer.

Avseende bakgrundsinformation tycker jag boken på ett bra sätt förklarar hur lagren är uppbyggda och hur det hela hänger ihop på ett sätt som gör det begripligt och logiskt (reglerna blir logiska givet hur lagren och teknik är uppbyggda).

Spontant skulle jag dock vara intresserad av en spelledarskärm då flera av systemen har modifikationer som kan vara luriga att hålla i huvudet. Är det resurspaketet som skall motsvara en spelledarskärm eller vågar man hoppas på en mysig SL-högborg i kartong med snygg art på?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kul att du gillar hackingreglerna. De var både en utmaning och ett nöje att skriva dem :) Du har korrekt identifierat några av våra mål med reglerna. Att se till att Hacking inte leder till någon obligatorisk partysplit samt att hålla komplicerade tekniska företeelser mer abstrakta på regelplanet så gruppen får själva fylla i detaljerna beroende på deras kontext.

Resurspaketet har ingen spelledarskärm, men den har en ganska utförlig lathund. Två, om man räknar med baksidan på Initmätaren som är en lathund för downtimes. Den har också coola figurmarkörer för att använda på initmätaren. Spelledarskärm blev nedprioriterat för oss, men kanske kommer senare!
 
Top