Nekromanti Har jag orkat skriva så vill jag posta också. [lås tråden]

Status
Not open for further replies.

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Han inte posta innan tråden blev låst. Svaret under Observation 2 tror jag kan vara intressant iaf. Tack för mig.

Jag tänker nu försöka mig på en analys av dig Ond bråd död (OBD) och vad du hittills har gjort och skrivet.


Observation 1.
Du verkar röra dig i en värld där begrepp som "PK", "åsiktskorridoren" och "SJW" är så accepterade, logiska och självklara att de inte behöver förklaras eller försvaras. Den världen rör de flesta av oss andra inte i och wrnu är inte en del av den världen. Föreställ dig att jag inledde en lång utläggning med att förklara att alla som inte delade min uppfattning om invandring var hjärtlösa rasister för att det var ett självklart ställningstagande bland vänner. Skulle detta borga för en öppen diskussion som alla kände sig välkomna i?
SJW är inte så vanligt. Övriga är självklarheter. Och det borde det vara här också. Det går liksom inte att blunda för tycker jag.

Om din åsikt var något som var uppenbart så hade det varit rimligt. PK är uppenbart och väldigt påtagligt. Jag tror faktiskt att alla inser PK-problemen men är inte benägna att erkänna det.


Observation 2.
Du pratar om PK som det är en produkt av ett meme, en kollektiv hjärntvätt och ett tankevirus. Detta är inte något som egentligen bevisar eftersom du anser det vara en lika självklar sanning som allting annat du lyfter fram (Behöver man bevisa att himlen är blå och vattnet är vått?). Man får dock aldrig veta om samma sak gäller alla stora idéer och ideologier och politik därmed är en kamp mellan konkurrerande mem eller om du anser att det bara gäller för just PK-åsikter. Jag gissar på det senare eftersom det är i linje med din konsekventa svartmålning av dina motståndare.
Ja, det stämmer. PK är en självklarhet som det egentligen bara känns fånigt att peka ut bevis för. Jag trodde inte det skulle behövas och tror egentligen inte att det behövs, men folk vägrade godta den premissen så jag har nämnt några exempel tror jag. I hopp om att folk ska ge sig tbh.

Jag tror att jag nämnt att PK inte alls liknar "andra stora idéer", eller paradigmer. PK är en aggressiv och förtryckande idé. Den vill tysta och ljuga, den har delvis fiender i och med offerhierarkin. Även andra idéer kan resultera i t.ex. censur, men för PK är tystnaden en del av själva idén. Man kan jämföra den med moralismer, för den är på sätt och vis en avancerad moralism. Moralism är dock rätt simpel och saknar det driv som finns i PK. PK är en kamp-ideologi och för krig för sina grupper, det innebär ett framflyttande av positioner och även ett utvecklande av målsättningarna. Allt mer blir ansett som kränkande t.ex. Jag gissar att många här inte kommer se det i sig som ett problem och det är ok, men det innebär en drivkraft för PK som ger den mer energi och en utveckling som inte vanlig moralism har.

Om man jämför med en religion som islam så har religionen en mängd idéer om hur man bör leva och förklaringar till människors frågor. Den har också krav på tystnad om vissa saker. Du får inte dissa profeten och du får inte rita bilder av honom t.ex. Skillnaden ligger i att för PK är den delen kärnan. PK har som jag försökt visa en grund i offergrupper och akademiska teorier, men det är bara byggnadsgrunden, kärnan är kontroll över ordet.

Än en gång måste jag påpeka hur fantastiskt detta är. PK-idén har alltså på sätt och vis som uppgift att bekämpa andra konkurrerande idéer. Jag kan inget just om mem (därför jag undviker ordet), men detta måste ju vara något väldigt kraftfullt i det sammanhanget.

Spontant kommer jag bara på religioner som kan sägas vara ett nästan lika effektivt mem. Orkar inte gå in på detaljer om religioner här.

Observation 3.
Du framställer dig själv som en ensam sanningssägare, en medlem av den goda, klarsynta rebellrörelsen som kämpar mot det onda imperiet. Sakta, sakta börjar imperiet ge vika eftersom inte ens de längre kan förneka sanningen i motståndarnas påståenden. Om världen verkligen var så svart-vit som du påstår och wrnu ett vänstervridet PK-samhälle skulle du a) blivit tystad och bannad för längesedan, b) blivit motsagd av hundratals personer och inte bara en handfull, c) inte fått någon uppbackning eller några gilla-kommentarer från andra, d) inte kunnat ta del av varianter av dina åsikter på bloggar, ledarsidor eller offentliga debatter.
Jag känner mig som en ensam sanningssägare här, ja.

Det finns grader i helvetet. Angående offentliga debatter och ledarsidor så har det som du säger sakta börjat vända. Väldigt försiktigt börjar man ifrågasätta hela spektaklet. Jag har förståelse för deras försiktighet, det är ju en risk att förlora sitt jobb om man går för hårt fram.

a) blivit tystad och bannad för längesedan
Lite kul att tråden blev låst när jag ska svara på det här. Nej, jag tyckte bara det var kul och läser inte in mer än så.
Observation 4.
Din egen sida representerar måttfullhet, förnuft och logik och du ser dig gärna som talesperson för en tyst majoritet. Däremot är dina meningsmotståndare helt obegripliga och det verkar omöjligt att förstå deras drivkrafter och motiv så som du utmålar dem. Tydligen gjorde de något vettigt på 60-70-talet, men sedan spårade de ur och nu är de bara tokiga.
Tja, lite förenklat kan man väl säga så. Det finns bra saker i offerrörelserna också ibland. Det kommer intressanta idéer från akademiska sidan av PK också. Men i stort så håller jag med.


Slutkommentar
Vi lever i allt högre grad i bubblor där de nyheter och den media vi konsumerar utgår från våra egna värderingar och på olika sätt speglar och förstärker dem. Detta leder till att två olika personer kan betrakta Sverige som en odemokratiskt kommuniststat på gränsen till ett inbördeskrig och som en odemokratisk fascistdiktatur som medvetet låter miljoner rasifierade drunkna på Medelhavet eller dö i krig. I bubblan är det mycket som är självklart och den är i sig en väldigt snäv åsiktskorridor som medlemmarna valt mer eller mindre frivilligt. Den polarisering som bubblorna ger upphov till är skadlig för det offentliga samtalet, den politiska debatten och demokratin. Risken är att vi på sikt får se ett modernt klansamhälle där varje bubbla har ett parti som med närmast religiös iver företräder deras vanföreställningar oavsett hur skadligt detta är för landet som helhet.
Håller delvis med. Åsiktskorridoren i min bubbla är dock inte i närheten av lika förtryckande vill jag påstå, jag skulle inte ens kalla de sociala reglerna här för åsiktskorridor. Dels är min bubbla anonym vilket gör att man kan komma undan med att avvika. I värsta fall får man byta konto. Dels är den bubblan inte den som har makten. Ingen i min bubbla skulle förlora jobbet om denne fikade med ett sjuklöverparti. Inte heller har min bubbla något lika oförlåtande som PK. Det finns inget som är förbjudet på samma sätt som i PK-bubblan, bortsett från saker som är förbjudet i nästan alla bubblor, typ kriminalitet.

Du är verkligen inte ensam även om du kanske tror det och ingen här kommer att kunna tvinga dig ifrågasätta dina egna mem, bubblor och åsiktskorridorer, men du kommer vara mycket mer övertygande och intressant att lyssna på den dag du gör det.
Nej, jag är inte ensam. Du sa ju själv att jag trodde jag representerade den tysta massan. Det stämmer bra det. :)

Vad är det du vill att jag ska ifrågasätta? Spontant så kan jag säga att åsiktskorridoren och PKs existens är off the table. Det är som att ifrågasätta en blå himmel som du sa tidigare. I övrigt är nog det mesta möjligt att fundera över. Hoppas du är beredd på något snarlikt. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Det är inte att respektera moderatorernas beslut att starta en NY tråd för att fortsätta diskussionen.


Reglerna said:
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Utöver ovanstående är det så uppenbart brott mot "Don't be a dick"-regeln, så dömer jag Ond Bråd Död till en veckas sol, bad och glass.
 
Status
Not open for further replies.
Top