Nekromanti handlingspölar

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Det ger mig huvudbry...
Jag förstår mekanismen att man har olika handligar och för dem olika värden i en pott/pöl och sedan tar man av pölen/arna när man gör en handling men...
Men, men men sedan då??
Pölen är slut och jag kan inte göra något mer vad händer då?
Jag har förlorat men på vilket sätt?? Är det upp till SL och spelarna gemensamt att komma fram till det eller??

Ett exempel
Tjabo och Dumbo slåss
Tjabo är en kvick rackare och har sin slangbella som ger en liten pöl om avståndet är rätt
Dumbo är tung och stark med den fruktade snabeln och öron tricket.
De fajtas ett tag och pölarna börjar ta slut.
Dumbo har en droppe kvar i pölen stark och 2 i den generella pölen
Tjabo har endast 1 droppen kvar i den generella.
Dumbo gör ett utfall och Tjabo slänger sig undan med den sista droppen
Vad händer sedan??
Har Dumbo frislag på Tjabo nu?
Har Tjabo möjlighet att aktivera flykt pölen??

Är det någon som kan få mig att förstå? Förstår ni vad jag menar??
Det är alltså när pölen tagit slut utan att någon "förlorat" än som ger mig alla dessa frågetecken :gremconfused:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Krille är väl den som skall svara på det här, eftersom han sysslar med ett system som bygger på det, men för mig verkar det enklaste vara att helt enkelt säga att om pölen är slut, så har du förlorat. Man kanske kan lägga in andra villkor för pölslut och besegrad-slut, om man vill.

Faktum är att det till en groteskt stor grad beror på vad systemet modellerar och vilken smak man vill ha på det. Man kan nog lösa problemet du beskriver på hundra olika sätt, beroende på hur resten av systemet ser ut. Typexemplet är väl Krilles flygarspel, där slut på pölen innebär slut på bränsle, vilket innebär krasch eller nödlandning (eller var det slut på höjd?). I hans stridssystem så tror jag att slut på pölen innebär slut på ork, så motståndaren kan ge dig nådastöten, eftersom du inte orkar slåss längre. Jag kan tänka mig att slut på pölen kan betyda slut på mana, eller slut på inspiration, eller slut på vetemjöl, beroende på vad det är för ett system. Men i exemplet du citerar så kommer nog han som kastar sig undan att helt enkelt ha gjort slut på all sin energi, Eller så har han utnyttjat all sin snabbhet och måste förlita sig på en annan taktik/pöl för att vinna striden.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
ok så då är det ganska öppet för SL att bestämma utgången då.

Jag uppskattar att någon annan en Krille svarar, inte för att han brukar svara dåligt utan för att det kan vaar lättare att förstå en annan förklaring och vinkel på det.

Det är Krilles (T10 v2 till Parallel World) system som givit mig huvudbryet
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
ok så då är det ganska öppet för SL att bestämma utgången då.
Eller spelsystemet. Spelsystemet kan ju säga att "har du slut på tärningar så har du slut på ork", och då är det ju upp till vinnaren att bestämma vad han gör med sin motståndare.

Jag har inte koll på T10-systemet, så ett svar från Krille kan nog ge mer upplysningar, dock.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
ja så kan det nog vara tänkt, och det är kanske det som jag har svårt för.... Då är det ju inte "bestämt" vad som skall hända vilket kan vara kul men konstigt.

Systemet heter vist PW gamishedition
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Då är det ju inte "bestämt" vad som skall hända vilket kan vara kul men konstigt.
Du menar med att alla strider inte nödvändigtvis slutar med att alla på ena sidan är ihjälslagna? Det tycker jag bara är en fördel. Du har ju fortfarande vunnit om din motståndare får slut på ork.

Systemet heter vist PW gamishedition
Ah, just det. Det har jag i och för sig inte heller koll på (varken Arferts PW (Parallell Worlds) eller Krilles Gamist Edition av detsamma).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pölen är slut och jag kan inte göra något mer vad händer då?
Jag har förlorat men på vilket sätt??
Förlorar du på vanligt sätt så har du just fått ett svärd genom bröstet eller exploderat i en eldboll. Tar handlingspölen slut så har du förlorat genom att du har tappat initiativ, ork, energi och offensiv förmåga, och i princip är utlämnad åt fienden:

"Du segnar ner på marken, totalt utmattad. Svetten rinner ner för ansiktet och förblindar dig, men du är så slut att du inte ens orkar torka den ur ansiktet medan du väntar på nådastöten..."

alternativt

"'Pull up! Pull up!' tjuter Marilyn i hjälmens lurar. Du kallar i alla fall den söta datorrösten för Marilyn - hon låter som en. Men just nu har du tappat fart och höjd så till den grad att drar du spaken bakåt så kommer du att överstegra och krascha. I backspegeln ser du fienden ta skottläge bakom dig och radarvarnaren piper för målsökning..."

Det vill säga, du har förlorat, men du är inte död än, och om fienden visar nåd så kan du komma tillbaka en annan dag.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
hmmmm
Det lämnar ganska mycket spelrum för både SL och Spelarna, kul!
Det gör att man kan planera kampanjer ganska bra, speciellt om man bygger in en utväg i viktiga SLP till varför de skulle skona en RP i en eventuell strid på det stadiet, det blir lite mer film över det hela.

Tyvärr har jag inte en spelgrupp att testa systemet med just nu, därav mina kanske lite ogenomtänkta frågor och funderingar
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Betänk också att det fungerar åt andra hållet. En SLP kan väl också få slut på sin pöl, och är helt utlämnad till spelaren.

Det är också ett sätt att definera sin karaktär, och jag har då saknat möjligheten att slåss, vinna, men INTE DÖDA motståndaren.
 
Top