Presentation Hallå där!

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Hoj!

Heter Alexander, är 29 och bor i Gävle. Har nu under flera år varit sugen på att börja lira rollspel efter att ha sett och hört en hel del kampanjer av diverse youtubers och poddar. Har nu lyckats fått ihop ett gäng vänner som är sugna och håller på med förberedelserna. Jag kommer agera SL och håller på att knåpa ihop en värld och äventyr. Vi har bestämt att lira DoD 2016. Har sett att det kanske inte ligger så högt upp på allas listor över spelmekanik. Vi tänkte i alla fall testa det systemet men om vi anser att det är för krångligt eller bar allmänt segt, vilket system rekommenderar ni i så fall och vart kan man hitta bra böcker/pdf-er i så fall?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror DoD 2016 kommer tjäna er bra som startspel! Var inte rädda att mecka runt lite med det om ni känner att behövs, det är bara bra övning för framtiden och kommer hjälpa er hitta er stil och smak =)

Det finns ju en hel uppsjö spel där ute, och säkert folk som har bättre koll på flera av dem än jag har. Det sagt så tror jag att Svärdets Sång från Fria Ligan är ett säkert kort för Fantasy om ni vill ha något som är rätt lätt på regelfronten men fortfarande erbjuder ett bra stöd.

Dungeons and Dragons 5th är bra om ni vill ha något mer regeltungt att sätta tänderna i, med mycket fokus på strid. (Ni kan i så fall ladda ner DnD Basic gratis och pröva. Det är en nedbantad version men innehåller fortfarande allt man behöver för att köra igång).
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Det är alltid kul med folk som vill börja spela, har ni DoD 2016 är det väl bara att köra på och byta senare om det känns fel, det viktigaste är trots allt att känna på vad rollspel ger (som jag ser på det). Have fun!
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Rymdhamster;n347111 said:
Jag tror DoD 2016 kommer tjäna er bra som startspel! Var inte rädda att mecka runt lite med det om ni känner att behövs, det är bara bra övning för framtiden och kommer hjälpa er hitta er stil och smak =)

Det finns ju en hel uppsjö spel där ute, och säkert folk som har bättre koll på flera av dem än jag har. Det sagt så tror jag att Svärdets Sång från Fria Ligan är ett säkert kort för Fantasy om ni vill ha något som är rätt lätt på regelfronten men fortfarande erbjuder ett bra stöd.

Dungeons and Dragons 5th är bra om ni vill ha något mer regeltungt att sätta tänderna i, med mycket fokus på strid. (Ni kan i så fall ladda ner DnD Basic gratis och pröva. Det är en nedbantad version men innehåller fortfarande allt man behöver för att köra igång).
Har redan börjat meka i det då det är vissa grejer som bara känns överflödiga. Lägger dessa på minne för framtiden i så fall :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Hej och välkommen, både till hobbyn och till forumet. Det finns oerhört många rollspel och det bästa tips jag kan ge dig är att testa flera olika regelsystem och spelstilar för att se vilket eller vilka som faller dig i smaken. Själv har jag på senare år haft väldigt roligt med bland annat Fantasy! Old School Gaming, Svärd & Svartkonst samt Exemplars & Eidolons. Om du vill testa något annat än fantasy finns till exempel Mutant: År noll och Coriolis som båda bygger på samma smidiga regelsystem som tidigare nämnda Svärdets Sång.
 
Top