Nekromanti Högt färdighets värde = mer skada

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag har en fråga...om jag har färdighets värde 22 i min stridskonst där yxa, slag, spark ingår, får jag då den extra skada bonusen som man får när man har 22 i färdighetsvärde, på alla moment? Så ifall jag slår någon får jag Ob2T6 extar i skada.

Gäller detta även på armborst?!
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Jag skulle säga ja... eftersom skadebonusen av högt färdighetsvärde kommer ifrån att du vet var du ska träffa för att göra mest skada.
För armborst skulle jag nog bara ge skadebonus på vissa av avstånden... m.a.o. inte på alltför långt avstånd.

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag håller med dig tills viss del. Men det verkar lite suspekt att ge bonusen till bara vissa avstånd och vissa vapen.
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Avstånden är för att du ska kunna se var du ska träffa för mest skada. (Även om jag erkänner att skadan redan modifieras av avstånden så gör som du vill.)
Utan kikarsikte blir det svårt att få en bra träff på långa avstånd.

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Jag håller med dig tills viss del. Men det verkar lite suspekt att ge bonusen till bara vissa avstånd och vissa vapen.

Synd bara att jag är din SL för hos mig får ditt eländiga armborst noll zip nada ingetalls i extra skadebonus.
Extra skadebonus genom högt färdighetsvärde anser jag endast är till för närstridsanfall Punkt.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Det vissta jag redan kära challe fuckface men jag undrar mest hur skaparna tänkte när dom kom på denna regel. (Ifall dom ens tänkte) ;)
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
Nej, armborst kan inte göra mer i skada hur mycke du än vill , där emot o du har precitionsanfall i din strids konst så kan du skuta på ställen på motståndarens kropp som ger mer i skada än andra(te.x man får mer skada om en säkta träffar i halsen än om den träffar handen)utan någon eller bara lite mer svårighet.

ett armborst gör samma skada som det står i tabellerna, den går inte att ändra om du inte får ett slag på föremåls tabellen som säger att du te.x får ett vapen med extra hårt spänd sträng.

där emot kan skadan på en pilbåge vara olika beroende på hur stark man är =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Det var int det jag menade.

Det finns en regel i EON som säger att man för skade bonus på sina anfall ifall man har högt färdighetsvärde. Men det står inte på vilka vapen färdigheter det gäller så då bör det väl gälla på alla, eller? Vilket betyder att man får skadebonus ävne på ett armborst.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vi kör med EON I när det gäller färdighetsvärde för skada. Det är LITE mer balanserat om du frågar mig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag håller med dig. Men jag undrar varför dom ändrade det. Jag tyckte att det fungerade bra. Jag anser även att regeln för stoppa blödning blev på tok för bra när man även stoppar lika mycket blödning som effektten på slaget mot läkekonst? Förresten, står det något om negativ effekt i regeln?
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
[FÖR]Högt färdighets värde

en fråga: Hur får man så mycket i FV??
Har kört massor med uppdrag och har bara 16 i min Stridskonst... Tänk på att inte göra alla gubbar så jävla bra... då slutar det att bli realistiskt!!
Det är SLs första åtgärd... att när en gubbe blir för mäktig måste han döö eller bli sämre!!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: [FÖR]Högt färdighets värde

Där har du FEL. Det är lätt att höja sig. Man får flera förbättringslag efter äventyret om man får perfekt och uppför sig som man ska. Om man sedan råkar vara lättlärd i någon färdighet så kan man höja ännu snabbare. I våran grupp har de flesta krigare mellan 16-26 i färdighetsvärde. Visserligen har de riktigt bra krigarna spelat länge men ändå. Den krigaren som har högst i vapenfärdighetan svärd är en Zhan med obhezan. Han har haft en jävla tur med tärningarna dock. Det håller jag med om. Han har 27. Visserligen tycker jag det är helt ok eftersom alla andra har stridskonster. Eftersom alla i gruppen har blivit så bra på så kort tid enligt en vanlig spelare som du så ser jag inget konstigt att alla andra har det också. De flesta vanliga krigare (typ legosoldater) har kanske 15 i svärd och med en spec i sitt favvo vapen. Det gör att spelarna fortfarande har hårt motstånd och att alla inte står och vevar med svärden utan att träffa nått. Istället blir det undvikningar, blockeringar och akrobatiska manövrar. Det blir roligare så.

Nu ska ni inte tro att vi spelar stora starka krigare allihopa. De två farligaste i gruppen är min magiker i gruppen med styrka fem och en lönnmördare med styrka 8. Det är för att jag har resurser och han droger. Vi två intrigerar för stunden i thalamur för att höja min ställning till magikrat (föga troligt, snarare dör jag innan, men skoj blir det).

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: [FÖR]Högt färdighets värde

Det är ganksa enkelt att komma över 16 i färdighetsvärde om t ex en färdighet är lättlärd.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[FÖR]Högt färdighetsvärde?

Nja.. Vore det inte mer orealistiskt om man INTE kunde bli bättre? /images/icons/wink.gif

Och, nej, man kan ha kul med "mäktiga" rollpersoner också..
Att SL:s viktigaste uppgift är att inte låta rollpersonerna bli för mäktiga håller jag inte alls med om!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: [FÖR]Högt färdighets värde

Medelvärdet för 3t6 är 11... tänk på det!!

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(naug.50megs.com)
 
Top