Konvent Högcon??

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag blir inte klok på det här arrangemanget - det är helt omöjligt att hitta någon information om det, eller ens ett schema. Det finns en Facebook-event utan information, och en Studiefrämjande-sida också utan information.

Finns det faktiskt info någonstans som jag bara missat?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag blir inte klok på det här arrangemanget - det är helt omöjligt att hitta någon information om det, eller ens ett schema. Det finns en Facebook-event utan information, och en Studiefrämjande-sida också utan information.

Finns det faktiskt info någonstans som jag bara missat?
Jag såg det här konventet i mitt Facebook-flöde och blev nyfiken. Det verkar dock vara helt omöjligt att hitta någon vettig info. @Henke du som känner väldigt många inom rollspelskonventsbranschen har du någon koll på detta konvent?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Info ifrån vad jag lyckats samla ihop ifrån inlägg på Facebook eventet

Konventet börjar klockan 13:00 på lördagen den 29/10:e och slutar 20:00 på söndagen 30/10:e klockan 20:00

Konventet är gratis och sponsras av studiefrämjandet Stockholm Gotland

Ingen föranmälan behövs utan det är bara att dyka upp men vill man ha plats vid ett spelbord så rekomenderas att föranmäla sig via Studiefrämjandets hemsida

Frågor och svar

Finns det en hemsida?, nej all kommunikation kommer ske via det här eventet

Finns det ett program? ja och nej då vi inväntar alla programpunkter och när dom kommit in kommer vi släppa dom med länkar till föranmälan här i eventet .


Vad jag lyckats gräva fram hitills som kommer ske på konventet

Cosplay verkstad anmälan

Skrämmans Afton- Prova på Drakar och Demoner, HögCon

Datum: 29/10
Tid: 13-19
Var: Högcon (Högkultur)
System: Drakar och Demoner (reglerna från Snabbstarten)
Genre: Mysrysare möter Fablernas värld

Hösten har kommit till djurfolkens fristad, Kritterdälden. Det börjar dra ihop sig till Slåtterveckan, då man firar årets skörd & håller marknad. Höjdpunkten på veckan kallas Skrämmans eller Pumpamannens afton.

Man firar denna högtid genom att man ställer ut pumpalyktor karvade till demonansikten och barnen går runt utklädda från hus till hus för att få godsaker eller bedriva bus. Det sägs att vandöda, demoner & allsköns oknytt härjar under Skrämmans afton. De leds av den kusliga Pumpamannen, en levande fågelskrämma med en pumpa som huvud.

Normalt brukar detta bara anses vara barnsagor, men något är lurt i den annars så lugna Kritterdälden. Först hittades Romdur Mjölnare krossad mellan kvarnstenarna. Sedan fann man nasaren Gralb Gryta dränkt i Ägirfloden. Många menade att det kunde handla om olyckor och ren otur. Men när rapsoden Igmund Vandrare hittades upphängd på storbondens åker utklädd till Pumpamannen, förstod samtliga av Kritterdäldens invånarna att någon eller något illvilligt låg bakom dödsfallen.

I detta äventyr tar spelarna rollen som invånare i Kritterdälden, en avskild dal där det framför allt bor olika humanoida djurfolk. De tar på sig uppgiften att lista ut vad som ligger bakom sina släktingars och vänners död. Förhoppningsvis hinner de avslöja vem eller vad som har orsakat dödsfallen innan fler fränder råkar illa ut.

I Vampyrfurstens Skugga- Prova på Drakar och Demoner, på HögCon

Genre: Skräckfantasy
System: Drakar och Demoner 2023 (från Snabbstarten)
När: Söndag 30/10 13-20


Så länge du kan minnas har du levt i evig natt och mörker. Folket i ditt land har ständigt känt skräck för att de ska stå näst på tur. De gamla viskar om en tid då ingen behövde vara rädd och då solen lyste. Men så en dag lades landet i skugga och allt sedan dess härskar de vandöda i mörkret. Från vampyrfurstinnan Angarothas borg flyger de odöda ut över landet för att livnära sig på de oskyldiga.

Men nu är nog. Någon måste sätta sig upp mot tyrannen. Du beslutar dig, tillsammans med en skara lika modiga eller dumdristiga äventyrare, för att ta sig till vampyrfurstinnan borg och sätta stopp för hennes terrorvälde.



Det även ut som det skall spelas brädspel och figurspel

Du kan ju alltid gå med i eventet på Facebook och kontakta ansvarig Siri Sandquist med frågor
 
Last edited:
Top