Nekromanti Höftskott - Western 3

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Har jag förstått Höftskott rätt regelmässigt? Om man har jämnt tiotal, t.ex. 30 i Vapensnabbhet så är det inte mycket poäng och använda sig av höftskott, pga av Drakostnaden för Höftskott, som är 1 för alla vapen. För -1 när man har jämnt tiotal innebär ju ändå att man förlorar en Handling!? Då kan man väl lika bra dra revolvern normalt?

Blir dock inte heller klok på det här med att Drakostnaden blir 1, inkluderar det även eventuell Drakostnad för ett hölster också? Alltså om vi säger att vi har en revolver med en Drakostnad på 2, plus ett normalt hölster med en Drakostnad på 3. Blir det då vid Höftskott en Drakostnad på totalt 1 eller 4?

Har man ett värde som typ 37-39 i Vapensnabbhet så känns det som att Höftskott aldrig blir aktuellt!?

Tycker ni att man behöver göra något regelmässigt om en person bara vill använda sig av Höftskott för sitt första skott och sedan skjuta normalt med sin nästa Handling? Personen ska ju inte behöva fortsätta med Höftskott, men dock har ju personen valt och inte dra pistolen helt, utan skjuter från höften. Ska det finnas någon "kostnad" för att personen nu vill flytta upp revolvern i normalt skjutläge?

Är det meningen att man ska kunna använda Höftskott med gevär? Känns lite konstigt, särskilt med tanke på den höga Drakostnaden ett gevär normalt ger om man har det på ryggen.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Drakostnaden för vapnet blir 1, hölstertypen läggs till (om vapnet inte redan var i handen förstås). Man kan skjuta höftskott med både revolvrar och gevär. Vitsen med att skjuta höftskott fast man har VS 30 torde vara för att blir lite snabbare och kanske skjuta före någon som annars skulle vara lika snabb eller lite snabbare.

Vi har alltid räknat med att bara första skottet är höftskott. Blir för krångligt annars och så vitt jag vet drar man bara av drakostnaderna i början av stridsrundan. Kvarvarande hela tiotal avgör antal bulor man får iväg (såvida man inte blir träffad eller hittar på nåt annat än att pangpanga).
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Ifall inte hölstrets Drakostnad försvinner vid Höftskott, så ser jag nästan ingen poäng alls med och använda Höftskott med en revolver överhuvudtaget. Tänker det samma när man håller revolvern i handen redan. Höftskott med vissa gevär dock, fungerar väl lite bättre.

Det kvittar alltså vilket vapen man använder, vapnets Drakostnaden ändras alltid till 1 vid Höftskott. Men de flesta revolvrar har ju bara en Drakostnad på 2 till 3, till och börja med (vissa har till och med 1 i Drakostnad).

Som exempel: Låt oss säga att en rollperson ska duellera mot en känd revolverman. Rollpersonen har en Colt Peacemaker (Drakostnad 2) i ett vanligt Hölster (Drakostnad 3). Spelaren har en Vapensnabbhet/Revolver på 28. Spelaren har ju dock ingen aning om vad revolvermannen har för värde i Vapensnabbhet/Revolver.

Spelaren kan då välja att göra ett Höftskott när han eller hon drar för och skjuta, vilket innebär den totala Drakostnaden blir 4 istället för 5. Och får då en Vapensnabbhet i första Stridsrundan på 24. Dock så får karaktären en extra Modifikation när spelaren slår första slaget för och försöka träffa motståndaren, på -5.

Vill man verkligen sänka sitt Dra-avdrag i Vapensnabbhet med en enda poäng och sedan dessutom få en modifikation på -5 för och träffa? Man får ju bara nytta av denna chansning om motståndare har just 24 i Vapensnabbhet.

Det enda fallet jag kan se där karaktären i fallet ovan skulle vilja använda sig av Höftskott, är om karaktären har en Vapensnabbhet på 24 (eller annat tiotal som slutar på 4), och om han eller hon då väljer Höftskott istället, så förlorar spelaren inte sin första Handling, då den totala Drakostnaden går från 5 till 4 istället.

Helt enkelt, så ser jag inte många fall där jag skulle vilja sänka min Drakostnad med en (eller kanske två) poäng. Tänker jag fel? :)

Håller väl med dig KnightVision om att bara första skottet är ett Höftskott. Inte heller bör man lägga på några kostnader för nästa "normala" skott. :)
 
Top